Η τέταρτη φάση των διαπραγματεύσεων ΗΠΑ-Ιράν για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης ακυρώθηκε λόγω κλιμακούμενων εντάσεων. Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει απειλήσει με επιθέσεις κατά του Ιράν αν δεν υπάρξει συμφωνία, γεγονός που θέτει σε αμφιβοolella το μέλλον των διπλωματικών προσπαθειών.
Σύμφωνα με δήλωση ανώτερου Ιρανού αξιωματούχου στο Reuters, η προγραμματισμένη συνάντηση στη Ρώμη για το Σάββατο ακυρώθηκε, με νέα ημερομηνία να εξαρτάται από τη στάση των ΗΠΑ.
Νωρίτερα, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν νέες κυρώσεις κατά ατόμων που αγοράζουν ιρανικό πετρέλαιο και προειδοποίησαν για την υποστήριξη της Τεχεράνης στους Χούθι της Υεμένης.
Οι αμερικανικές στρατιωτικές επιθέσεις εναντίον των Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν και ελέγχουν περιοχές της Υεμένης, έχουν αυξηθεί πρόσφατα, περιπλέκοντας τις διαπραγματεύσεις. Το Ιράν υποστηρίζει ότι οι Χούθι δρουν αυτόνομα, ενώ οι ΗΠΑ θεωρούν την Τεχεράνη υπεύθυνη για επιθέσεις κατά πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το Ιράν έχει κατακρίνει τις ΗΠΑ για αντιφατική πολιτική και προκλητική συμπεριφορά.
«Η κατάρρευση ή η συνέχιση της καθυστέρησης στις συνομιλίες θα μπορούσε να κλιμακώσει τις εντάσεις και να επηρεάσει τις προσπάθειες περιορισμού του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος. Οι συνομιλίες στη Ρώμη ήταν η τελευταία ευκαιρία για την αναβίωση μιας συμφωνίας που θα περιόριζε τις πυρηνικές δυνατότητες του Ιράν, ανταλλάσσοντας την άρση κυρώσεων», αναφέρει το Newsweek.
Μάρκο Ρούμπιο: Το Ιράν πρέπει να σταματήσει τον εμπλουτισμό ουρανίου
Ο Μάρκο Ρούμπιο, υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, δήλωσε ότι το Ιράν πρέπει να «σταματήσει» τον εμπλουτισμό ουρανίου και την ανάπτυξη μεγάλων πυραύλων και να επιτρέψει στους Αμερικανούς επιθεωρητές πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του.
Οι δηλώσεις αυτές υπογραμμίζουν την απόσταση που παραμένει ανάμεσα στις δύο χώρες σχετικά με την επίλυση του μακροχρόνιου ζητήματος του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος.
«Πρέπει να σταματήσουν τη χρηματοδότηση τρομοκρατικών οργανώσεων, την υποστήριξη στους Χούθι, την κατασκευή μεγάλων πυραύλων που προορίζονται μόνο για πυρηνικά όπλα, και τον εμπλουτισμό», δήλωσε ο Ρούμπιο σε συνέντευξή του στο Fox News.
Το Ιράν έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν θα εγκαταλείψει το πρόγραμμα πυραύλων ή τον εμπλουτισμό ουρανίου — μια διαδικασία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή καυσίμου για πυρηνικούς σταθμούς αλλά και για την κατασκευή πυρηνικών όπλων.
Ο Ρούμπιο τόνισε ότι το Ιράν θα πρέπει να εισάγει εμπλουτισμένο ουράνιο αντί να το εμπλουτίζει σε οποιοδήποτε επίπεδο, προειδοποιώντας για τους κινδύνους του εμπλουτισμού.
Το Ιράν υποστηρίζει ότι έχει δικαίωμα στον εμπλουτισμό βάσει της Συνθήκης μη διάδοσης πυρηνικών όπλων και αρνείται τις προθέσεις του για την κατασκευή πυρηνικής βόμβας.
Ο Ρούμπιο επισήμανε επίσης ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε οποιοδήποτε καθεστώς επιθεώρησης και ότι οι επιθεωρητές θα απαιτούν πρόσβαση σε όλες τις εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των στρατιωτικών.














