• ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Αποκαταστάθηκε με ιδία μέσα η μηχανική βλάβη στο φορτηγό πλοίο

Shipping industry braces for developments in the Strait of Hormuz

June 24, 2025
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

June 25, 2025
Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

June 25, 2025
Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

June 25, 2025
Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

June 25, 2025
Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

June 25, 2025
500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

June 25, 2025
Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

June 25, 2025
57χρονη πέθανε την ώρα που έτρωγε με την κόρη της

66χρονος εντοπίστηκε νεκρός από σφαίρα στο κεφάλι

June 25, 2025
Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

June 25, 2025
Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

June 25, 2025
Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

June 25, 2025
Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

June 25, 2025
NeaGreece
Διαφημιστειτε
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Αρχική English

Shipping industry braces for developments in the Strait of Hormuz

June 24, 2025
in English
Αποκαταστάθηκε με ιδία μέσα η μηχανική βλάβη στο φορτηγό πλοίο
Share on FacebookShare on Twitter

The shipping industry is once again bracing for the geopolitical ramifications in the Middle East, as tensions escalate and the possibility of closing the Strait of Hormuz looms. The Iranian parliament has approved a resolution, placing the final decision in the hands of the Supreme Security Council of Iran.

Industry experts confirmed to “N” that tankers continue to load oil as usual, although tanker rates have increased significantly and risk premiums are surging. Additionally, extensive interference with GPS systems is complicating navigation for vessels.

Maria Bertzeletou, a senior market analyst at “The Signal Group,” told “N” that, for now, the threat of closing the Strait of Hormuz remains just that—a threat.

Nonetheless, she noted that some ships have been recorded transiting through the territorial waters of Oman.

“The greatest risk for the region is the Houthis becoming active, reminiscent of the situation in the Red Sea two years ago,” she remarked.

Although vessel transits have continued without incident thus far, the market outlook indicates a potential shift.

“Ship movements through the Strait of Hormuz remain largely unaffected due to existing contracts with the companies involved,” sources stated.

However, vessels in the area face navigation challenges, as their GPS systems may be offline for at least two days, necessitating reliance on other electronic navigation aids.

The Ministry of Maritime Affairs and Insular Policy is maintaining heightened vigilance. Ministry sources indicated that around 200 ships with Greek interests are currently operating in the broader Persian Gulf and Gulf of Oman regions.

Blockade and Retaliation

The decision to close the Strait of Hormuz—critical for approximately 20% of the world’s oil and gas supply—has not yet been finalized.

In this geopolitical context, shipping expert Cameron Livingstone emphasized in a statement that while Tehran could technically close the Strait, doing so strategically is much more complex.

Livingstone elaborated, “Iran possesses the military capability to disrupt traffic through the Strait using mines, fast attack crafts, and anti-ship missiles.”

A decision by Tehran to impose a “blockade” could lead to severe retaliatory measures, economic isolation, and almost certain military escalation.

“Furthermore, Iran relies on the Strait to ensure its primary customers—India, China, and Pakistan—can access Iranian oil,” he concluded.

Tags: bracesdevelopmentsHormuzindustryshippingStrait
Προηγούμενο Άρθρο

Διευθυντής της ακαδημίας ο Γιώργος Γεωργιάδης

Επόμενο Άρθρο

Να περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στα επόμενα 24ωρα

Επόμενο Άρθρο
Β. Κικίλιας: Συγκρατήσαμε τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Να περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στα επόμενα 24ωρα

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακολουθήστε Μας

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • LIFESTYLE

© 2025 NeaGreece.gr.