• ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Greek shipping: Generates over $40 billion in Annual revenue, $14 Billion of which returns to the Greek economy

May 28, 2025
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

June 25, 2025
Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

June 25, 2025
Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

June 25, 2025
Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

June 25, 2025
Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

June 25, 2025
500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

June 25, 2025
Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

June 25, 2025
57χρονη πέθανε την ώρα που έτρωγε με την κόρη της

66χρονος εντοπίστηκε νεκρός από σφαίρα στο κεφάλι

June 25, 2025
Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

June 25, 2025
Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

June 25, 2025
Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

June 25, 2025
Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

June 25, 2025
NeaGreece
Διαφημιστειτε
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Αρχική Economy

Greek shipping: Generates over $40 billion in Annual revenue, $14 Billion of which returns to the Greek economy

May 28, 2025
in Economy, Greece, greek economy, LNG, shipping
Share on FacebookShare on Twitter

Greek shipping stands as a vital cornerstone of the global maritime economy, boasting achievements that far surpass the nation’s size. A recent study by McKinsey & Company, commissioned by the Union of Greek Shipowners, reveals that Greece controls approximately 20% of global maritime transport capacity while contributing less than 0.5% to the world’s GDP.

With a fleet comprising over 5,000 vessels, Greece has established itself as the leading maritime power worldwide in terms of capacity. The sector generates more than $40 billion annually, contributing $14 billion to the Greek economy. Additionally, it supports around 150,000 jobs, both directly and indirectly, on land and at sea.

Greek shipping leads in owning the largest fleets of oil tankers and liquefied natural gas (LNG) carriers, and it ranks second in bulk carriers and LPG vessels. Remarkably, over 40% of the crude oil imported into Europe is transported by Greek-owned ships.

These findings, presented at the Naftemporiki shipping conference, underscore that shipping is not just a traditional sector for Greece; it is a global force significantly impacting both the national economy and international trade.

Throughout history, Greece has been a dominant player in shipping, controlling about 20% of the world’s deadweight tonnage despite representing less than 0.5% of global GDP, with a fleet of over 5,000 ships.

Consequently, Greek shipping plays a crucial role not only in the global economy but also as the largest export sector for Greece, employing approximately 6% of the private workforce.

It generates around $40 billion in annual revenue, adds $14 billion to the domestic economy, and creates 150,000 direct and indirect jobs.

Additionally, Greece holds the largest fleets of tankers and LNG carriers, with its ships transporting about 40% of Europe’s crude oil imports.

Success Factors

1. Strong Tradition and Government Support
Greek shipping has a rich history, taking off after World War II. The government supported the establishment of foreign shipping firms through initiatives like Law 89/1967, which provided tax benefits.

2. Collaborative Network
Greek shipping companies operate within a robust community, sharing information, collectively purchasing supplies (like fuel and paint), and developing strategies through organizations like the Union of Greek Shipowners (UGS).

3. Adaptive Business Models
Most Greek shipping companies are family-owned and range from small to medium-sized. They typically engage in tramp shipping, allowing vessels to adapt to market demands rather than follow fixed routes.

4. Strategic Investment and Risk Management
Greek shipowners are known for their willingness to invest even during downturns, acquiring vessels at low prices and selling during peaks, which boosts both fleet size and revenue. In 2023 and 2024, Greece ranked third worldwide in orders for cargo and tanker ships.

5. Quick Decision-Making
Owners often assume CEO roles and are closely involved in daily operations, facilitating rapid, flexible decision-making without bureaucratic obstacles.

Insights for Aspiring Economies

The study indicates that other countries can draw lessons from Greek shipping by:

  • Investing in heritage sectors with talent
  • Building strong communities and synergies
  • Pioneering initiatives in emerging industries
  • Taking informed risks based on knowledge and experience
  • Leading with personal dedication and involvement

Recommendations for Sustaining Greek Shipping’s Leadership

  • Expand management of foreign-owned ships: currently, only 10% of vessels managed by Greek companies are foreign-owned, compared to 70% managed in Singapore
  • Enhance shipyards and maintenance facilities for vessels navigating the Mediterranean
  • Invest in maritime technology and digital advancements: currently, only 2% of pertinent global startups originate in Greece
  • Prepare for decarbonization through new fuels, ship designs, and innovative solutions

Ask me anything

Explore related questions




Tags: annualbillioneconomyGeneratesGreekreturnsrevenueshipping
Προηγούμενο Άρθρο

9th Naftemporiki Shipping Conference-Tsunis underlines the economic and social impact of shipping

Επόμενο Άρθρο

Η ειδική έκδοση Realplanet – Πράσινες Επενδύσεις, αυτή την Κυριακή με τη Realnews

Επόμενο Άρθρο
Συναγερμός στην Ισπανία: Αυτοκίνητο έπεσε πάνω σε οπαδούς πριν το Εσπανιόλ-Μπαρτσελόνα

Η ειδική έκδοση Realplanet – Πράσινες Επενδύσεις, αυτή την Κυριακή με τη Realnews

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακολουθήστε Μας

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • LIFESTYLE

© 2025 NeaGreece.gr.