• ΠΡΟΣΦΑΤΑ
«Ύφαλοι» τελών για τον ελληνόκτητο στόλο

Fee policy poses challenges for Greek-owned ships

May 27, 2025
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

June 25, 2025
Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

June 25, 2025
Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

June 25, 2025
Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

June 25, 2025
Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

June 25, 2025
500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

June 25, 2025
Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

June 25, 2025
57χρονη πέθανε την ώρα που έτρωγε με την κόρη της

66χρονος εντοπίστηκε νεκρός από σφαίρα στο κεφάλι

June 25, 2025
Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

June 25, 2025
Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

June 25, 2025
Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

June 25, 2025
Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

June 25, 2025
NeaGreece
Διαφημιστειτε
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Αρχική English

Fee policy poses challenges for Greek-owned ships

May 27, 2025
in English
«Ύφαλοι» τελών για τον ελληνόκτητο στόλο
Share on FacebookShare on Twitter

The Greek-owned merchant fleet faces potential challenges due to upcoming US protectionist policies and new port fees targeting ships built in China.

Data from Lloyd’s List Intelligence indicates that if the US Trade Representative (USTR) proceeds with its proposal, over 20% of Greek shipping voyages to the US could incur these fees, potentially surpassing 1 billion dollars in costs.

Ships owned by Greek companies and operating on US routes (with a total capacity of approximately 281.7 million dwt) recorded 3,749 voyages to US ports in 2024.

Of these, 903 voyages—24% of arrivals and 21% of total capacity—were made by Chinese-built vessels.

This proposal, introduced by the USTR in April 2025, predominantly targets the ship’s country of construction, according to Lloyd’s List Intelligence.

The initiative aims to decrease US reliance on the Chinese shipbuilding sector and bolster national security by imposing extra fees on arrivals of Chinese-built ships at US ports.

For the globally dominant Greek shipping sector, this could have significant economic ramifications.

According to the same report, the Greek-owned fleet comprises 4,033 cargo ships over 10,000 dwt operating internationally, with 32% of them built in China (South Korea at 34% and Japan at 26% are also significant contributors).

Lloyd’s List Intelligence noted that bulk carriers and containerships are particularly vulnerable.

Out of the 903 voyages by Greek-owned Chinese-built ships to the US, the majority were by bulk carriers (536), followed by containerships (175) and crude oil tankers (98).

These vessels are heavily utilized on major trade routes between the US and Asia and thus face a greater risk from potential tariffs.

Exemptions

Analysts noted some exceptions that may alleviate exposure, though not entirely safeguard Greek-owned Chinese-built ships.

Chinese-built vessels arriving empty at US ports are exempt from the fees, which is advantageous for bulk cargo exports from the US.

Other exemptions include ships engaged in shortsea shipping (voyages under 2,000 nautical miles to and from US ports), containerships with capacities up to 4,000 TEU, bulk carriers under 55,000 dwt, and ships with total capacities up to 80,000 dwt.

The new fees are scheduled to take effect on October 14, 2025, with amounts expected to rise gradually over the following years.

Although the detailed fee structure remains unclear, the financial burden on international shipowners—especially those with many Chinese-built ships—is substantial.

In total, 1,519 vessels owned, registered, or managed by Greek companies arrived in US ports from abroad in 2024, among which 432 (28%) were built in China.

Reevaluating Strategies and Investments

As the US seeks to limit China’s influence in shipbuilding, Lloyd’s List Intelligence suggests that Greek shipowners—key players in global shipping—may need to reassess their investment, shipbuilding, and commercial strategies.

Furthermore, unless the proposal undergoes revisions, it could lead to significant financial implications for the world’s leading shipping power, underscoring how geopolitical changes are dramatically reshaping the global shipping landscape.

Tags: ChallengesfeeGreekownedpolicyposesships
Προηγούμενο Άρθρο

ΕΕ: Εγκρίθηκε η δημιουργία του προγράμματος «SAFE» για κοινές επενδύσεις στην ευρωπαϊκή άμυνα

Επόμενο Άρθρο

Η Ρωσία έχει «ντοπάρει» τα drones της

Επόμενο Άρθρο
Η Ρωσία έχει «ντοπάρει» τα drones της

Η Ρωσία έχει «ντοπάρει» τα drones της

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακολουθήστε Μας

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • LIFESTYLE

© 2025 NeaGreece.gr.