Ο όμιλος Attica προγραμματίζει επένδυση 700 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη του στόλου του, εστιάζοντας στα ταχύπλοα, έως το τέλος της δεκαετίας.
Ως ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος της χώρας και κύριος εργοδότης Ελλήνων ναυτικών, με περίπου 2.500 προσωπικό στα πλοία, διαθέτει συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Μετά τη συμφωνία του περασμένου έτους για πλοία ro pax στην Αδριατική, τώρα στρέφεται προς το Αιγαίο.
Αυτός υπήρξε και ο βασικός λόγος πώλησης της συμμετοχής του στο Μαρόκο, επιλέγοντας να επενδύσει στην Ελλάδα, ενώ συνεχώς αναζητά ευκαιρίες εξωτερικά, κυρίως στην Ευρώπη.
Στα σχέδιά του περιλαμβάνεται η ενίσχυση του στόλου των ταχύπλοων, με έμφαση στον Αργοσαρωνικό και την προσθήκη δύο ή τριών πλοίων τύπου “Aero”, καθώς και ναυπήγηση δύο high-speed ταχύπλοων με αυξημένη ικανότητα μεταφοράς οχημάτων.
Όπως τονίζουν στελέχη της εταιρείας, οι επιβάτες επιθυμούν γρήγορες μετακινήσεις με υψηλής ποιότητας υπηρεσίες.
Επιπλέον, ο όμιλος ανακοίνωσε την προσθήκη δύο ταχύπλοων σε τρεις νέες συνδέσεις προς τις Κυκλάδες.
Όσον αφορά τις επενδύσεις στα νέα high-speed ταχύπλοα, η εταιρεία περιμένει περισσότερες διευκρινίσεις σχετικά με τα νέα πράσινα καύσιμα.
Παράλληλα, στο σχέδιο περιλαμβάνεται και ένα νέο συμβατικό πλοίο για το Αιγαίο, μήκους 145 μέτρων, παρόμοιο με το Δήλος, αλλά με μεγαλύτερη ικανότητα μεταφοράς οχημάτων. Όπως επισημαίνεται, τα φορτηγά είναι κρίσιμα για τη βιωσιμότητα των εταιρειών που εξυπηρετούν τα ελληνικά νησιά καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποκλείεται και επέκταση των επενδύσεων σε Ro-Ro πλοία.
Μέσα στους σχεδιασμούς παραμένει και η πιθανότητα ναυπήγησης ενός πλοίου 100 μέτρων στις ναυπηγείες Ελευσίνας της ONEX, που θα εξυπηρετεί άγονες γραμμές. Η εταιρεία επισημαίνει ότι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου απαιτεί αύξηση του χρονικού ορίζοντα των συμβάσεων.
Επενδύσεις και λιμάνια
Ο όμιλος έχει υποβάλει προτάσεις για παραχωρήσεις νησιωτικών λιμένων, με σκοπό την αναβάθμιση των υποδομών για τους επιβάτες. Διαμαρτύρονται ότι οι επιβάτες περιμένουν μακριά από τα πλοία πίσω από κάγκελα. «Αποφασίστε και εμείς θα επενδύσουμε», είναι το μήνυμα της Attica προς την κυβέρνηση.
Κόστος καυσίμων
Φέτος τον Μάιο, μετά από παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια, δεν σημειώθηκαν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα συμβατικά πλοία, λόγω της περιφερειακής ελέγχου εκπομπών θείου στη Μεσόγειο. Αυτή η αλλαγή έχει ως αποτέλεσμα οι συμβατικοί πλοία που δεν διαθέτουν συστήματα scrubber να χρησιμοποιούν ακριβότερο πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο. Η μείωση των ακτοπλοϊκών τελών κατά 50% που κατέβαλε ο υπουργός, σε συνδυασμό με τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου, διατήρησαν σταθερές τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ωστόσο, αν οι τιμές φτάσουν τα 75 δολάρια το βαρέλι, αναμένονται αύξηση στα εισιτήρια, όπως σημείωσαν από την εταιρεία.
Το θέμα όμως της καυσίμου και των τιμών είναι πολύπλοκο. Αυτή τη στιγμή, οι εταιρείες αγοράζουν δικαιώματα για το ETS στις γραμμές Κρήτης και Αδριατικής, με εξαίρεση το υπόλοιπο Αιγαίο μέχρι το τέλος του 2029. Επίσης, το νέο πρόγραμμα της ΕΕ, Fuel EU, θα επιβάλλει πρόστιμα για τις εκπομπές CO2.
Μια εναλλακτική λύση είναι η χρήση βιοκαυσίμων, αλλά σήμερα η τιμή τους είναι τριπλάσια
Κίνηση και placement
Όσον αφορά την κίνηση φέτος, λόγω της Σαντορίνης και γεωπολιτικών παραγόντων, παρατηρείται μείωση 4% σε σύγκριση με το 2024, ενώ η κίνηση των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 2% περίπου.
Οι εμπορικοί πόλεμοι και οι λεπτές ισορροπίες παγκοσμίως επηρεάζουν τη διάθεση μετοχών (placement) της Attica, η οποία είχε προγραμματιστεί για το καλοκαίρι. Στελέχη της εταιρείας ανέφεραν ότι η παρούσα περίοδος δεν είναι κατάλληλη, καθώς η έξοδος στην αγορά μπορεί να υποδηλώνει ανάγκη για κεφάλαια. Σύμφωνα με πληροφορίες, το placement αναβάλλεται για το 2026.