• ΠΡΟΣΦΑΤΑ
A new era for ‘green’ shipping

A new era for ‘green’ shipping

May 13, 2025
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

June 25, 2025
Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

June 25, 2025
Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

June 25, 2025
Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

June 25, 2025
Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

June 25, 2025
500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

June 25, 2025
Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

June 25, 2025
57χρονη πέθανε την ώρα που έτρωγε με την κόρη της

66χρονος εντοπίστηκε νεκρός από σφαίρα στο κεφάλι

June 25, 2025
Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

June 25, 2025
Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

June 25, 2025
Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

June 25, 2025
Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

June 25, 2025
NeaGreece
Διαφημιστειτε
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Αρχική English

A new era for ‘green’ shipping

May 13, 2025
in English
A new era for ‘green’ shipping
Share on FacebookShare on Twitter

Onboard Carbon Capture and Storage (OCCS) technology can eliminate emissions by over 100%, achieving reductions of up to 121% when paired with biofuels.

The challenge arises from the fact that ships already achieve a 100% reduction in emissions. These vessels utilize biofuels derived from plant or animal sources, rather than oil or natural gas.

As plants grow, they absorb carbon dioxide (CO2) from the atmosphere, but burning biofuels in ship engines releases CO2 back into the air. However, with the innovative OCCS technology, ships can capture and store this CO2 before it escapes, resulting in a net removal of carbon dioxide and contributing to pollution reduction and climate protection.

The OCCS system deployed on ships captures CO2 generated by engine combustion, temporarily storing it for secure transport and future storage or use. This technology primarily utilizes monoethanolamine (MEA), which effectively “traps” CO2 from exhaust emissions before they are released into the environment.

A recent study by the Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD) indicates that onboard carbon capture can cut greenhouse gas emissions by as much as 29%, and when used with biofuels, reductions can reach the remarkable level of 121%.

The COLOSSUS project, focusing on OCCS implementation in medium-sized tankers, highlights the potential of this technology, particularly with MEA, to significantly aid in compliance with the International Maritime Organization’s (IMO) GHG Fuel Intensity (GFI) targets set for 2040. The analysis encompasses the entire carbon value chain, from fuel production and transport to ship operations and the ultimate storage or utilization of captured CO2, noting that CO2 transport and storage contributes less than 1% to overall emissions.

Combination Strategies

Ships operating on Heavy Fuel Oil (HFO) combined with the OCCS system can stay within GFI intensity limits until 2032 without needing a fuel switch. Vessels using LNG can maintain compliance until 2035.

When OCCS is paired with bio-LNG or biodiesel from used cooking oils (UCO), it can meet 2040 targets while achieving substantial emissions reductions. Utilizing captured CO2 to produce renewable methanol allows these vessels to claim an additional 17% reduction in greenhouse gas emissions.

Despite these significant environmental advantages, OCCS faces challenges. The cost for capturing a tonne of CO2 ranges from $269 to $405, based on a 40% capture rate and complete waste heat recovery. Lynn Loo, CEO of GCMD, stated, “We hope this study will establish a realistic regulatory framework for OCCS, enabling policymakers to make informed choices about the shipping industry’s future.” The IMO is already working on a regulatory framework for OCCS, targeting completion by 2028. This framework will include specifications for safely capturing, transporting, and storing CO2 from ships in dedicated onshore facilities.

The study illustrates that OCCS technology can aid vessels in meeting 2032, 2035, and 2040 targets, contingent on fuel type and CO2 capture efficiency. It details the process of capturing CO2 from ship exhaust, safely storing it onboard, and transporting it to certified reception or storage sites. COLOSSUS (Carbon capture, offloading, onshore storage, utilization, and permanent storage) provides a comprehensive life cycle assessment, offering the maritime industry a thorough evaluation of OCCS’s emission reduction potential across the carbon value chain.

Yet, despite the shipping industry’s capacity to aid in the decarbonization effort, several challenges persist within the OCCS sector. An October analysis by GCMD and partners highlighted barriers such as recurring costs linked to fuel penalties, solvent replenishment, labor, maintenance, and offloading services. Additionally, the emerging field of captured CO2 offloading faces hurdles due to the absence of clear national and port regulations for monitoring and managing its final disposal. The global shipping industry aims to achieve zero carbon emissions by 2050, and OCCS technology is positioning itself as a crucial partner in this transition, providing a realistic, technologically sound, and environmentally beneficial solution.

Tags: eragreenshipping
Προηγούμενο Άρθρο

«Αναστηλώνεται» η έκπτωση φόρου για ανακαινίσεις ακινήτων

Επόμενο Άρθρο

To CERN μετατράπηκε σε αλχημιστή, πείραμα μετατρέπει το μόλυβδο σε χρυσό

Επόμενο Άρθρο
To CERN μετατράπηκε σε αλχημιστή, πείραμα μετατρέπει το μόλυβδο σε χρυσό

To CERN μετατράπηκε σε αλχημιστή, πείραμα μετατρέπει το μόλυβδο σε χρυσό

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακολουθήστε Μας

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • LIFESTYLE

© 2025 NeaGreece.gr.