Ανδρέας Σασλόγλου, λογιστής, στέλεχος του Τμήματος Υποστήριξης Δημόσιων Μονάδων Υγείας της ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ, Ηλίας Σεφερίδης, οικονομολόγος, MSc Manager του Τμήματος Υποστήριξης Δημόσιων Μονάδων Υγείας της ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ, Δημήτρης Χριστοδούλου, οικονομολόγος, MSc Manager του Τμήματος Υποστήριξης Δημόσιων Μονάδων Υγείας της ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΣΕ ΕΝΑ σύγχρονο κράτος που επιδιώκει καλή διακυβέρνηση, διαφάνεια και αποτελεσματική αξιοποίηση των δημόσιων πόρων, η καταγραφή της δημόσιας περιουσίας είναι απαραίτητη υποχρέωση.
Το Προεδρικό Διάταγμα 54/2018 δημιουργεί το πλαίσιο για την απογραφή και αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς πολλοί φορείς αγνοούν ακόμη τη δημόσια περιουσία που διαχειρίζονται.
ΤΟ Π.Δ. 54/2018 θεσπίστηκε για να καταγράψει με ακρίβεια την πραγματική εικόνα των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Προβλέπει διαδικασίες απογραφής, υποχρέωση τήρησης αρχείων παγίων και αποστολής σχετικών στοιχείων στην Γενική Κυβέρνηση, καλύπτοντας το κενό προηγούμενων διαταγμάτων (Π.Δ. 146/2003, 205/1998 κ.ά.).

ΠΑΡΑ την ύπαρξη σαφούς θεσμικού πλαισίου, πολλοί φορείς δεν διαθέτουν επικαιροποιημένα μητρώα παγίων και ακριβή στοιχεία για ακίνητα και εξοπλισμό, τα οποία συχνά διαχειρίζονται επί δεκαετίες.
Σε πολλές περιπτώσεις, αγνοούνται βασικά στοιχεία όπως η τοποθεσία, το ιδιοκτησιακό καθεστώς και η αξία των περιουσιακών στοιχείων.
Η ΑΠΟΓΡΑΦΗ πρέπει να θεωρηθεί προτεραιότητα και να διενεργηθεί με ακρίβεια και ηλεκτρονική τεκμηρίωση.
Η ΑΠΟΥΣΙΑ
- Την αξιοπιστία των οικονομικών καταστάσεων των φορέων.
- Την ικανότητα λήψης σωστών αποφάσεων για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
- Τη διαφάνεια και τον δημοσιονομικό έλεγχο.
- Την ευθύνη των διοικήσεων.
- Την ευθύνη των υπόλογων, λόγω έλλειψης ιχνηλασιμότητας για απόσβεση ή απώλειες εξοπλισμού.
Η ΑΠΟΓΡΑΦΗ δεν περιορίζεται σε γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Απαιτεί:
- Οργάνωση σε όλες τις πτυχές της απογραφής, από απλές καταγραφές μέχρι την τοποθέτηση ακινήτων.
- Εξειδικευμένο προσωπικό που έχει την κατάλληλη γνώση και εμπειρία.
- Συνεργασία των αρμόδιων υπηρεσιών (οικονομικό, τεχνικό κ.λπ.) για την αποτίμηση και την απογραφή.
- Προσβασιμότητα σε διαθέσιμα αρχεία.
- Καταγραφή μέσω ειδικών εργαλείων (barcode, φωτογραφίες κ.λπ.).

ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΩΣ, η πλήρης αποτύπωση της δημόσιας περιουσίας δεν περιορίζεται μόνο στις υλικές υποδομές. Είναι κρίσιμη η τεκμηριωμένη καταγραφή όλων των οικονομικών υποχρεώσεων και απαιτήσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ σημασία έχει η αξιόπιστη καταγραφή:
- Των υποχρεώσεων, για την αποφυγή διπλής καταγραφής.
- Των απαιτήσεων από τρίτους, όπως φόροι και τέλη.
- Των χρηματοοικονομικών μέσων που επηρεάζουν την οικονομική θέση των φορέων.
- Των προθεσμιακών υποχρεώσεων και στοιχείων εκτός ισολογισμού.
Η ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ αυτών των στοιχείων δεν είναι μόνο τεχνική ειρωνεία, αλλά αναγκαία συνθήκη για τη διαμόρφωση της οικονομικής εικόνας του Δημοσίου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ είναι το παράδειγμα φορέων που εντόπισαν ακίνητα που χρησιμοποιούνταν από τρίτους χωρίς συμβάσεις.
Η απογραφή περιουσιακών στοιχείων αποτελεί σημαντικό δείκτη διαφάνειας και αξιοπιστίας, υποχρεωτική για τη συμμόρφωση με τις αρχές της χρηστής διαχείρισης της ΕΕ.
Η εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018 είναι υποχρέωση που συνδέεται με τη λήψη ευρωπαϊκών πόρων.
Η έλλειψη δεδομένων μειώνει τη δυνατότητα ελέγχων, υπονομεύει τη δημοσιονομική αξιοπιστία και περιορίζει τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών δράσεων.

Η ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ καταγραφή και αποτίμηση της περιουσίας μπορεί να αποτελέσει μοχλό μεταρρύθμισης.
Ενισχύει τη λογοδοσία και επιτρέπει τον ορθολογικό προγραμματισμό.
Η ΑΠΟΓΡΑΦΗ είναι πράξη ευθύνης και προϋπόθεση αξιοπιστίας. Οι δημόσιοι φορείς πρέπει να ανταποκριθούν σοβαρά και να προστατεύσουν τη δημόσια περιουσία.
Η υποχρέωση είναι παρούσα· απαιτείται όμως και διοικητική βούληση για την υλοποίησή της.