Σήμα κινδύνου εκπέμπει ξανά η ακτοπλοϊκή αγορά, καθώς οι αυξήσεις στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, ειδικότερα του MGO (Marine Gas Oil), απειλούν να επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας των πλοίων.
Η κλιμάκωση της συγκρούσεως στη Μέση Ανατολή και οι συνεχείς γεωπολιτικές αβεβαιότητες μεταξύ Ισραήλ και Ιράν δημιουργούν μια εκρηκτική κατάσταση στην αγορά πετρελαίου.
Στελέχη του ακτοπλοϊκού τομέα δήλωσαν στη «Ν» πως είναι επιτακτική η ανάγκη συνεργασίας της κυβέρνησης με τις εταιρείες πετρελαιοειδών, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και στην οικονομική βιωσιμότητα των εταιρειών.
Σύμφωνα με όσα δήλωσαν, το ναυτιλιακό καύσιμο MGO, που είναι βασικό καύσιμο στην ακτοπλοΐα, ειδικά για πλοία χωρίς συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), ανέβηκε την περασμένη Παρασκευή 13/06 στα 606 δολ. ο τόνος και χθες διαμορφώθηκε στα 650 δολ. ο τόνος, σημειώνοντας αύξηση 8%.
Ένα πλοίο που εκτελεί τη διαδρομή Πειραιάς-Χανιά μετ’ επιστροφής καταναλώνει περίπου 60 τόνους καυσίμου.
Η εξέλιξη του κόστους
Επισημάνθηκε ότι αν η κρίση στον τομέα του πετρελαίου επιδεινωθεί λόγω της πολεμικής κατάστασης στη Μέση Ανατολή, τότε η τιμή του ναυτιλιακού καυσίμου, που ήδη την περασμένη Παρασκευή ήταν στα 608 δολ. ο τόνος, ενδέχεται να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους της ακτοπλοϊκής αγοράς κατά 35-40 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου.
Επιπλέον, αν οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων αυξηθούν κατά 30%, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα υποχρεωθούν να προχωρήσουν σε αύξηση των ναύλων κατά 10%.
Αξιολόγησαν, ωστόσο, ως σημαντικές τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης για τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων φέτος τον Μάιο, αλλά τόνισαν πως ο κλάδος βρίσκεται πάλι σε μια νέα κατάσταση ανησυχίας εξαιτίας των διεθνών τιμών πετρελαίου και των γεωπολιτικών εξελίξεων.
Αμετάβλητα
Αξιοσημείωτο είναι ότι τον Μάιο φέτος οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για συμβατικά πλοία παρέμειναν σταθερές, χάρη σε πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια.
Αυτή η απόφαση σχετίζεται με τις νέες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την ανακήρυξη της Μεσογείου σε Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου (SECA), που επιβάλλει στα συμβατικά πλοία τη χρήση πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, το οποίο είναι ακριβότερο.
Η προσωρινή σταθεροποίηση των τιμών επιτεύχθηκε λόγω της μείωσης κατά 50% των ακτοπλοϊκών τελών και των ευνοϊκών τιμών πετρελαίου.
Τα λιμενικά τέλη συνθέτουν περίπου το 5% της τελικής τιμής του εισιτηρίου (2,5% στο λιμάνι αναχώρησης και 2,5% στο λιμάνι άφιξης).
Η μείωσή τους κατά 50% αποφέρει άμεση έκπτωση 2,5% στην τελική τιμή, γεγονός που, σε συνδυασμό με την προσπάθεια συγκράτησης των εξόδων, βοήθησε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος των καυσίμων.
Ωστόσο, κύκλοι της αγοράς προειδοποίησαν ότι μια ενδεχόμενη αύξηση της τιμής του αργού στα 75 δολάρια/βαρέλι θα κατέληγε σε επιπλέον αυξήσεις στα ναύλα.
Η κατάσταση του κόστους καυσίμων περιπλέκεται επίσης με την επιβολή του ETS σε ορισμένες γραμμές, όπως αυτές της Κρήτης και της Αδριατικής, ενώ το υπόλοιπο Αιγαίο εξαιρείται μέχρι το 2029.
Επιπλέον, η εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος FuelEU Maritime θα επιβάλει πρόστιμα για τις εκπομπές CO2.
Άνοδος στις διεθνείς τιμές
Σημειώνεται ότι οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό πετρέλαιο WTI έφτασαν χθες Δευτέρα κοντά στα 74 δολάρια ανά βαρέλι, συνεχίζοντας την ανοδική τους πορεία για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα.
Η στρατιωτική δράση του Ισραήλ στο κοίτασμα φυσικού αερίου South Pars στον Περσικό Κόλπο και οι επιθέσεις στις ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις έχουν ενισχύσει την αβεβαιότητα στις αγορές.
Παρόλο που οι εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου δεν έχουν επηρεαστεί άμεσα, κυριαρχεί ο φόβος ότι μια πιθανή διακοπή της ναυσιπλοΐας από τα Στενά του Ορμούζ -μια στρατηγικής σημασίας δίοδος- θα είχε σοβαρές συνέπειες στην παγκόσμια ενεργειακή αλυσίδα.