Αυξητική τάση παρατηρείται στη διακίνηση containers από το λιμάνι του Πειραιά, παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις που εξακολουθούν να επηρεάζουν τις διεθνείς εμπορικές ροές.
Η σταδιακή επιστροφή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ερυθρά Θάλασσα παραμένει αβέβαιη λόγω της εμπόλεμης κατάστασης Ισραήλ – Ιράν.
Ωστόσο, το λιμάνι του Πειραιά, και κυρίως οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco Shipping Ports, καταγράφει αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, υποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα και τη στρατηγική σημασία του στην παρούσα κατάσταση.
Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, η κίνηση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί κατά 60% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, παρά τις εκπτώσεις που προσφέρει η Αρχή της Διώρυγας για την επαναφορά των μεταφορέων.
Σύμφωνα με στοιχεία της Cosco Shipping Ports, η διακίνηση από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά αυξήθηκε κατά 5,6% σε μηνιαία βάση.
Ειδικότερα, τον Μάιο του 2025 διακινήθηκαν συνολικά 337 χιλιάδες TEUs, σε σύγκριση με 319 χιλ. TEUs τον ίδιο μήνα του 2024.
Ενδεικτικά, η διακίνηση σε πεντάμηνο σημείωσε αύξηση 5,2%, με 1,674 εκατ. TEUs από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, σε σύγκριση με 1,591 εκατ. TEUs το περσινό διάστημα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Cosco Shipping Ports κατέγραψε αυξήσεις τον Μάιο του 2025, με τη διακίνηση σε 35 λιμένες να φτάνει τα 9,8 εκατ. TEUs, καταγράφοντας άνοδο 3,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Από Ιανουάριο έως Μάιο 2025, οι τερματικοί σταθμοί της Cosco διακίνησαν 46,6 εκατ. TEUs, έναντι 43,9 εκατ. TEUs την ίδια περίοδο το 2024, σημειώνοντας αύξηση 6,2%.
Σχετικά με τη διακίνηση στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί στις νοτιοδυτικές περιοχές και στο Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ έχουν παρουσιάσει θετική απόδοση.
Συγκεκριμένα, από την περιοχή του Δέλτα του Γιανγκτσέ, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές και βιομηχανικές ζώνες στον κόσμο, διακινήθηκαν τον Μάιο 1,471 εκατ. TEUs, σε σύγκριση με 1,416 εκατ. TEUs πέρυσι.
Αξιολόγηση πενταμήνου
Κατά το πεντάμηνο του 2025, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στην περιοχή ανήλθε σε 6,9 εκατ. TEUs, αυξημένη από 6,6 εκατ. TEUs το περσινό διάστημα.
Οι υπερπόντιοι τερματικοί σταθμοί εκτός Κίνας συνέχισαν την ανοδική πορεία, με αύξηση 10,0%. Οι τερματικοί σταθμοί CSP Zeebrugge και CSP Πειραιάς είχαν θετικά αποτελέσματα, με αύξηση 138,9% και 5,6% αντίστοιχα.
Αύξηση τιμών spot ναύλων λόγω ζήτησης προς τις ΗΠΑ
Ο Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων (WCI) της Drewry δείχνει μια απροσδόκητη στροφή στην παγκόσμια ναυλαγορά, με τις τιμές των spot ναύλων να παρουσιάζουν σημαντική άνοδο έπειτα από μήνες πτώσης.
Η «παύση» των δασμών από τον πρόεδρο Τραμπ επανέφερε τη δραστηριότητα προς τις ΗΠΑ, προκαλώντας αύξηση των τιμών, κυρίως στις διαδρομές Transpacific.
Αν και ο συνολικός δείκτης παραμένει σταθερός σε εβδομαδιαία βάση, η αύξηση 59% μέσα σε έναν μήνα αντικατοπτρίζει τη νέα δυναμική της ζήτησης.
Ο World Container Index (WCI) της Drewry, που παρακολουθεί τις spot ναυτιλιακές τιμές σε βασικές East-West εμπορικές διαδρομές, παρέμεινε σταθερός στα 3.543 δολ. ανά 40ft container την εβδομάδα της 12ης Ιουνίου 2025.
Ωστόσο, ο δείκτης αυξήθηκε κατά 59% τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες, λόγω της «παύσης» εισαγωγικών δασμών από τον Ντόναλτ Τραμπ, η οποία οδήγησε σε επαναφορά της κίνησης προς τις ΗΠΑ.
Οι τιμές των ναύλων από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 2%, φτάνοντας τα 7.285 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft την τελευταία εβδομάδα και κατά 67% από τις 15 Μαΐου, ενώ οι τιμές προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 1% την τελευταία εβδομάδα και κατά 89% τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες.
Οι τιμές στη διαδρομή Transpacific προς Ανατολάς παρουσίασαν μικρές μεταβολές, ενώ οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ και τη Γένοβα παρέμειναν σταθερές στα 2.837 δολ. και 4.054 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft αντίστοιχα.