Παρά τη σημαντική μείωση της γραφειοκρατίας τα τελευταία χρόνια χάρη στην τεχνολογία, πολλοί επιχειρηματίες αναφέρουν ότι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις που σχετίζονται με αυτήν κατά την ίδρυση, ανάπτυξη ή λειτουργία των επιχειρήσεών τους. Σύμφωνα με την ετήσια Έκθεση Ανταγωνιστικότητας ΠΥΞΙΔΑ 2024 του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας, πάνω από το 50% των εταιρειών θεωρούν τη γραφειοκρατία ως σημαντικό εμπόδιο.
Αναφέρει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Η αργή απονομή της δικαιοσύνης και η γραφειοκρατία είναι ανάμεσα στα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις στην ελληνική αγορά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση αυτής της γραφειοκρατίας, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Μάλιστα, επιδιώκει να καταργούνται δύο παλιοί νόμοι για κάθε νέο που εισάγεται.
Η μείωση των γραφειοκρατικών δαπανών αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης, στοχεύοντας στην προσέλκυση νέων επενδύσεων και στη βελτίωση της διαχείρισης του λειτουργικού κόστους από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις. Παρότι έχουν γίνει βήματα για τη μείωση του διοικητικού κόστους, ακόμα πολλά εκκρεμούν προκειμένου οι επιχειρήσεις να μπορούν να λειτουργούν σε ένα πλήρως ψηφιοποιημένο περιβάλλον.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένονται ψηφιακές υπηρεσίες που θα απλοποιήσουν τη διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων, καθώς και τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Η τεχνητή νοημοσύνη θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στη μείωση της γραφειοκρατίας. Επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν γρήγορες απαντήσεις για νέες επενδύσεις, μειώνοντας έτσι το χρόνο και το κόστος των γραφειοκρατικών διαδικασιών. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, έχει τονίσει ότι στόχος είναι η μείωση της γραφειοκρατίας και η απλοποίηση διαδικασιών κατά τουλάχιστον 25%, διευκολύνοντας τις επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Ψηφιακές Υπηρεσίες
Προς αυτή την κατεύθυνση, προσφέρονται ήδη πολλές υπηρεσίες από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ και το υπουργείο Ανάπτυξης.
Ούτε είναι τυχαίο ότι, βάσει πληροφοριών, από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας Openbusiness το Φεβρουάριο του 2025 έχουν ολοκληρωθεί 43.754 διαδικασίες. Η πλειονότητα αυτών σχετίζεται με αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων. Σημειώνεται ότι ο στόχος του Openbusiness είναι η απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης, η μείωση της γραφειοκρατίας, και η ενίσχυση της διαφάνειας στις οικονομικές δραστηριότητες.
Επιπλέον, στις αρχές Απριλίου, εισήχθη το νέο ψηφιακό εργαλείο Εργάνη ΙΙ για να διευκολύνει τη λειτουργία των λογιστηρίων των επιχειρήσεων. Ως επέκταση και αναβάθμιση του Εργάνη Ι, στοχεύει στη μείωση της γραφειοκρατίας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κατά τις προσλήψεις και απολύσεις. Το Εργάνη ΙΙ αποσκοπεί στην ανακούφιση από το διοικητικό βάρος, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ένα ακόμη σημαντικό βήμα που έγινε πρόσφατα αφορά την αυτόματη ενημέρωση των στοιχείων των ΕΠΕ και ΙΚΕ στο Φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ για κάθε μεταβολή τους.