Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων.
Το σχέδιο αυτό προνοεί ουσιαστικές αλλαγές στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου, εισάγοντας μέτρα ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων και αυστηρές διαδικασίες αξιολόγησης του προσωπικού.
Περιλαμβάνει μια σειρά από άμεσα εφαρμοστέα μέτρα που έχουν ως στόχο την αύξηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, εστιάζοντας στη δομική ανασύνθεση των αρμόδιων φορέων και τη βελτίωση της λογοδοσίας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι κύριοι στόχοι είναι:
- Η βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, ενδυναμώνοντας τους μηχανισμούς ελέγχου και καθιστώντας τη συνολική εποπτεία του σιδηροδρομικού δικτύου πιο αποτελεσματική.
- Η διασφάλιση μιας ουσιαστικής αξιολόγησης του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας.
- Η παροχή λειτουργικής ευελιξίας στον νέο εθνικό σιδηροδρομικό φορέα, υπό την ονομασία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» (Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.), ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα στη λειτουργία του, ειδικά όσον αφορά την ολοκλήρωση έργων σιδηροδρομικής ασφάλειας και την προσλήψεις σχετικών θέσεων.
Σκοπός του σχεδίου περιλαμβάνει:
- Δημιουργία νέων δομών ασφαλείας με την ίδρυση του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας για τους ελληνικούς σιδηρόδρομους και την ανάπτυξη της ενιαίας πλατφόρμας «Railway.gov.gr». Στη συγκεκριμένη εφαρμογή θα υπάρχουν λειτουργίες όπως:
- Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων,
- Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών,
- Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων.
- Αυστηρότερη εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού, επισημοποιώντας μάλιστα διαδικασίες όπως:
- Δοκιμασίες πριν και μετά την πρόσληψη,
- Συνεργασίες με τις Ένοπλες Δυνάμεις για την αξιολόγηση του προσωπικού ασφαλείας,
- Δημιουργία Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου,
- Αυστηροποίηση του πλαισίου κυρώσεων για παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κίνησης.
- Οργανωτική ενίσχυση των φορέων Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) και Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. για την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρόμων και την πρόληψη ατυχημάτων.
- Θεσμική κατοχύρωση της ανεξαρτησίας του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.
- Εκσυγχρονισμός της δομής και της λειτουργίας της εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».
Το σχέδιο νόμου εδράζεται σε τρεις βασικούς άξονες:
- Νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου,
- Εκπαίδευση και Αξιολόγηση Προσωπικού Σιδηροδρόμου- Αυστηροποίηση Κυρώσεων,
- Σύγχρονη εταιρική δομή και ταχεία στελέχωση ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025 και ώρα 09:00. Καλούνται όλοι οι κοινωνικοί εταίροι και οι ενδιαφερόμενοι να συμμετάσχουν, καταθέτοντας προτάσεις για τη βελτίωση των διατάξεων του νόμου.