Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου που στοχεύει στην αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Το σχέδιο αυτό προτείνει ριζικές αλλαγές στο λειτουργικό μοντέλο του ελληνικού σιδηροδρόμου, εισάγοντας μέτρα ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων και αυστηρή αξιολόγηση του προσωπικού.
Αυτό το νομοσχέδιο προτείνει άμεσα εφαρμόσιμα μέτρα που ενισχύουν τη σιδηροδρομική ασφάλεια, επικεντρώνοντας την προσοχή στην αναδιοργάνωση των φορέων και την ενίσχυση της λογοδοσίας.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Οι στόχοι του είναι:
α) Η αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και η βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου για τη διασφάλιση αποτελεσματικής και καθολικής εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου,
β) Η ουσιαστική αξιολόγηση του προσωπικού που διαχειρίζεται κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο,
γ) Η παροχή λειτουργικής και επιχειρησιακής ευελιξίας στον νέο εθνικό σιδηροδρομικό φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» («Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»), με στόχο την αποτελεσματική λειτουργία του, ιδίως για την ολοκλήρωση των έργων ασφάλειας και τις σχετικές προσλήψεις.
Οι βασικές δράσεις περιλαμβάνουν:
α) Τη δημιουργία νέων δομών ασφαλείας μέσω:
αα) της ίδρυσης ενός Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας των ελληνικών σιδηροδρόμων,
αβ) της ανάπτυξης της εφαρμογής «Railway.gov.gr» με διάφορες υπο-εφαρμογές όπως το Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων,
– το Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών,
– την Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων,
β) Τη βελτίωση της εκπαίδευσης και αξιολόγησης του προσωπικού των σιδηροδρόμων, καθώς και την αυστηροποίηση των κυρώσεων,
βα) μέσω δοκιμασιών πριν και μετά την πρόσληψη, για την αποτίμηση προσόντων,
ββ) με τη συνεργασία των Ενόπλων Δυνάμεων για την αξιολόγηση του προσωπικού ασφαλείας,
βγ) τον ορισμό Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας,
βδ) τη σύσταση Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου,
βε) την αυστηροποίηση του κανονιστικού πλαισίου για τις παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κίνησης,
βστ) την επέκταση πρόσβασης σε εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και υπηρεσίες του προσωπικού,
βζ) την επίσημη πιστοποίηση υπευθύνων συντήρησης από πιστοποιητικούς οργανισμούς,
γ) Την οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) και του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., για την ασφαλή λειτουργία και την πρόληψη ατυχημάτων,
δ) Τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. στη διαχείριση πόρων,
ε) Τον εκσυγχρονισμό της δομής και λειτουργίας της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025, στις 09:00. Καλούνται όλοι οι κοινωνικοί φορείς και οι ενδιαφερόμενοι να συμμετάσχουν, υποβάλλοντας τις προτάσεις τους για τη βελτίωση του νομοσχεδίου.
Περισσότερες λεπτομέρειες για το σχέδιο νόμου που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.opengov.gr/yme/?p=5532