Σήμερα, στο Ωδείο Αθηνών, πραγματοποιήθηκε η Ναυτιλιακή Σύνοδος Κορυφής με τίτλο «Shaping the Future of Shipping Summit: Navigating global megatrends, mitigating risk and the role of shipping in delivering economic security and prosperity», με τη συμμετοχή κορυφαίων ηγετών του παγκόσμιου ναυτιλιακού τομέα και υψηλόβαθμων κυβερνητικών αξιωματούχων.
Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS) και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Η Σύνοδος διεξάγεται σε μια κρίσιμη στιγμή για τη διεθνή ναυτιλία, εστιάζοντας στις προκλήσεις που προκύπτουν από την εφαρμογή της συμφωνίας για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από πλοία, την ενεργειακή μετάβαση, τα νέα καύσιμα και τους τεχνολογικούς μετασχηματισμούς του κλάδου.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, στην έναρξη της συνόδου, καλωσόρισε τους διεθνείς προσκεκλημένους, υπογραμμίζοντας τη σημασία των προεδρικών ρόλων της Μελίνας Τραυλού (ΕΕΕ) και του Emmanuel Grimaldi (ICS).
Αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την επιτυχή μετάβαση της ναυτιλίας στη νέα εποχή, υπογραμμίζοντας το κρίσιμο ρόλο της Ελλάδας στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ναυτιλιακού τοπίου, τόσο ιστορικά όσο και σήμερα.
«Όταν μιλάμε για εμπόριο, θάλασσες και λιμάνια, μιλάμε για την Ελλάδα», τόνισε, παραπέμποντας στην αρχαία ναυτική παράδοση και στην εντυπωσιακή δυναμική του ελληνικού στόλου, ο οποίος μετρά 5.800 πλοία και καλύπτει περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου.
Ο υπουργός επίσης έθιξε θέματα ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ζητώντας υποστήριξη από την Ε.Ε., και επισήμανε ότι οποιαδήποτε μετάβαση προς την πράσινη ναυτιλία πρέπει να συνοδεύεται από ρεαλιστικά μέτρα και διάλογο, χωρίς να επηρεαστεί η βιωσιμότητα του κλάδου.
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε τη σημαντική συμβολή του παγκόσμιου στόλου κατά την πανδημία, αναφέροντας τη μεταφορά υγειονομικών προμηθειών ως χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Κλείνοντας, κάλεσε όλους να συνεχίσουν το διάλογο με ανοιχτό πνεύμα, τονίζοντας ότι η ναυτιλία δεν είναι απλώς ένας οικονομικός τομέας, αλλά θεμέλιο της παγκόσμιας σταθερότητας και ευημερίας.
Μετά την εκδήλωση, ο υπουργός υπογράμμισε ότι «η ναυτιλία, μαζί με τον τουρισμό, το real estate και τις υπηρεσίες, παραμένει ένας από τους κύριους πυλώνες του ΑΕΠ της χώρας», εκφράζοντας τη στήριξή του για τη διατήρηση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επίσης, ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προσαρμόσει τις πολιτικές της στα διεθνή δεδομένα και στους κανονισμούς του ΙΜΟ, προκειμένου να διατηρηθεί η σχέση του ευρωπαϊκού πλαισίου με τη ναυτιλιακή κοινότητα.
«Η Ευρώπη πρέπει να κατανοήσει ότι ο στόλος μας είναι το μεγαλύτερο διαπραγματευτικό όπλο που διαθέτει, για την οικονομία και την ενίσχυση της γεωπολιτικής της θέσης», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση
Απαντώντας σε ερώτηση για την έλλειψη αξιωματικών και την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, ο κ. Κικίλιας ανέφερε ότι το φθινόπωρο θα παρουσιαστεί νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση.
«Η ναυτιλία μπορεί να προσφέρει καλοπληρωμένες και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας με προοπτικές επαγγελματικής και οικογενειακής αποκατάστασης. Στοχεύουμε στη σύνδεση της νέας γενιάς με το ναυτικό επάγγελμα μέσω ενός σύγχρονου πλαισίου ναυτικής εκπαίδευσης», ανέφερε, αναφέροντας ειδικά τους πλοιάρχους, τους μηχανικούς και τα επαγγέλματα του ξενοδοχειακού τομέα επί των πλοίων.
Καταλήγοντας, εξέφρασε την πεποίθησή του ότι με τις κατάλληλες παρεμβάσεις και συνεργασίες, η Ελλάδα θα συνεχίσει να παίζει καθοριστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, ενισχύοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή και την εθνική οικονομία.
Σημειώνεται ότι ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας είχε νωρίτερα συνάντηση με κυβερνητικούς εκπροσώπους άλλων χωρών και εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ είχε συνομιλίες και με τον κινέζο υφυπουργό Μεταφορών.