Έναν χρόνο μετά την εντυπωσιακή εμφάνιση της στρατηγικής τεχνητής νοημοσύνης της Apple, η οποία αύξησε τη χρηματιστηριακή της αξία κατά 200 δισ. δολάρια σε μία μόνο ημέρα, η εταιρεία αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις.
Οι προσδοκίες για τη νέα εποχή του Siri παραμένουν αναπάντητες, η καινοτομία υπολείπεται σε σχέση με τους ανταγωνιστές, και οι πιέσεις από την Κίνα, τους ρυθμιστικούς φορείς και τις αγορές εντείνονται, σημειώνει ο Economist.
Η ενημέρωση για τη Siri έχει αναβληθεί επ’ αόριστον, ενώ το πολυδιαφημισμένο “Apple Intelligence” δεν ανταγωνίζεται σε δύναμη συστήματα όπως το Gemini της Google. Αυτή η κατάσταση έρχεται σε μια περίοδο που η Apple βλέπει τη θέση της στην Κίνα να κλονίζεται λόγω του εμπορικού πολέμου και τα κέρδη από τις υπηρεσίες της να πλήττονται.
Η μετοχή της έχει υποχωρήσει σχεδόν 20% φέτος, υπολειπόμενη σημαντικά σε σύγκριση με άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως η Amazon, η Microsoft και η Meta.
Κρίσιμο το WWDC χωρίς εκπλήξεις
Η Παγκόσμια Διάσκεψη Προγραμματιστών της Apple (WWDC) που ξεκινά σήμερα, 9 Ιουνίου, αναμένεται να μην φέρει σημαντικές αλλαγές. Η αβεβαιότητα στο μάνατζμεντ και η εστίαση στις αναβαθμίσεις λογισμικού είναι προφανείς.
Ενώ η Meta, η Google και κινέζικες εταιρείες όπως η Xiaomi επενδύουν σε έξυπνα γυαλιά με ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη, η Apple φαίνεται να είναι σε στασιμότητα. Η αμφιλεγόμενη είσοδος του Vision Pro στην αγορά δεν έχει αλλάξει την κατάσταση.
Ορισμένοι αναλυτές, όπως ο Κρεγκ Μοφέτ της MoffettNathanson, πιστεύουν ότι η Apple χρειάζεται επειγόντως μια επανάσταση στα hardware, αντίστοιχη με αυτήν του iPod και του iPhone. Αν τα έξυπνα γυαλιά γίνουν η επόμενη πλατφόρμα, το Vision Pro μπορεί να αποδειχθεί μια στρατηγική γέφυρα προς αυτή την αγορά.
Ο Κουκ έχει επικεντρώσει το brand της Apple στην προστασία της ιδιωτικότητας, μια στρατηγική που τώρα μπορεί να φαίνεται βαρίδι. Η επιλογή της να μην συλλέγει ατομικά δεδομένα και να επενδύει σε “διαφοροποιημένη ιδιωτικότητα” και τοπική επεξεργασία ΑΙ στο iPhone την φέρνει πίσω σε μια εποχή όπου η εξέλιξη των LLMs και των cloud chatbots βασίζεται σε μεγάλα δεδομένα.
Η Apple, αναγνωρίζοντας το κενό, έχει επιτρέψει σε ορισμένους χρήστες να χρησιμοποιούν το ChatGPT μέσω του Apple Intelligence. Ωστόσο, η αδυναμία της να αναπτύξει ένα αντίστοιχο μοντέλο LLM θέτει σε κίνδυνο τη στρατηγική της. Αν προσπαθήσει να εξαγοράσει έναν παίκτη στον τομέα των LLMs, η χρονική συγκυρία μπορεί να είναι εναντίον της, καθώς η OpenAI συνεργάζεται με πρώην σχεδιαστή της Apple, τον Τζόνι Άιβ.
Μία εναλλακτική θα ήταν η συνεργασία με τρίτους παρόχους, όπως έκανε η Motorola της Lenovo, προκειμένου αυτοί οι εξωτερικοί “βοηθοί” να επιλύσουν το μακροχρόνιο πρόβλημα της Siri.
Νομικές προκλήσεις
Ωστόσο, ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την Apple βρίσκεται στο πιο κερδοφόρο κομμάτι της: τις υπηρεσίες. Αν δικαστήριο αποφασίσει να απαγορεύσει στη Google να πληρώνει την Apple για να παραμείνει η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο Safari, η εταιρεία κινδυνεύει να χάσει 20 δισ. δολάρια ετησίως – περίπου το ένα πέμπτο των εσόδων από υπηρεσίες.
Η Apple έχει ξεπεράσει πολλές κρίσεις στο παρελθόν. Ωστόσο, αν δεν προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης και δεν αλλάξει το μοντέλο της, μπορεί να καταλήξει στην ίδια θέση με τη Nokia: προηγμένη χθες, παρατηρητής του αύριο, προειδοποιεί ο Economist.