Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων που μπορεί να λειτουργήσει με εναλλακτικά καύσιμα αναμένεται να φτάσει τα 1.000 έως το τέλος του 2025, χάρη στον αυξημένο αριθμό νέων παραδόσεων πλοίων διπλού καυσίμου από ναυπηγεία παγκοσμίως.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Lloyd’s List που βασίζεται σε στοιχεία του DNV Alternative Fuel Insight (AFI), το 2025 θα αποτελέσει έτος-ρεκόρ με 285 νέα πλοία διπλού καυσίμου να παραδίδονται στους ιδιοκτήτες τους, ενώ επτά πλοία βρίσκονται υπό μετασκευή για dual-fuel λειτουργίες.
Αυτή η αύξηση αντιπροσωπεύει το 48% σε σύγκριση με τα 198 πλοία διπλού καυσίμου που παραδόθηκαν το 2024.
Η κυριαρχία του LNG
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) παραμένει το κυρίαρχο καύσιμο, καλύπτοντας περίπου το 75% των νέων πλοίων διπλού καυσίμου που θα παραδοθούν φέτος, με το υπόλοιπο ποσοστό να αφορά πλοία που θα χρησιμοποιούν μεθανόλη.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το LNG θεωρείται μεταβατικό καύσιμο στο πλαίσιο της μετάβασης από τα συμβατικά στα καθαρά καύσιμα.
Ωστόσο, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη MEPC 83 του ΙΜΟ και αναμένονται προς έγκριση τον προσεχή Οκτώβριο δεν προάγουν τη στήριξη σε μεγάλες επενδύσεις για dual-fuel πλοία με LNG.
Η ανάλυση των στοιχείων από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα προκαλεί ανησυχία σε στελέχη της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας. Ειδικότερα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, υπογράμμισε ότι η έλλειψη αναγνώρισης του ρόλου των μεταβατικών καυσίμων, όπως το LNG, υπονομεύει τις επενδύσεις και τις προσπάθειες του κλάδου για αποδέσμευση από τον άνθρακα.
Ο πρόεδρος της Martecma, Πάνος Κουρκουντής, έχει δηλώσει ότι οι νέες ρυθμίσεις φαντάζουν άδικες για τα dual-fuel πλοία, καθώς το πρόστιμο για τη χρήση VLSFO είναι χαμηλότερο σε σχέση με το κόστος του LNG.
Οι τομείς
Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης, με τα μισά από τα νέα πλοία που θα παραδοθούν το 2025 να είναι διπλού καυσίμου.
Φέτος προγραμματίζεται η παράδοση 120 container ships, εκ των οποίων 81 θα χρησιμοποιούν LNG και 39 μεθανόλη.
Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η CMA CGM και η Cosco, δεσμεύθηκαν να μετατρέψουν μέρος του στόλου τους σε πλοία διπλού καυσίμου με μεθανόλη.
Ο τομέας μεταφοράς οχημάτων ακολουθεί επίσης, με όλα τα 60 Pure Car and Truck Carriers που θα παραδοθούν φέτος να είναι διπλού καυσίμου, εκτός από ένα που θα χρησιμοποιεί μεθανόλη.
Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων προγραμματίζονται 39 παραδόσεις πλοίων διπλού καυσίμου το 2025, εκ των οποίων επτά θα λειτουργούν με μεθανόλη.
Στον τομέα του ξηρού φορτίου, προγραμματίζεται η παράδοση τριών Ultramax bulk carriers με μεθανόλη και 14 διπλού καυσίμου LNG έως το τέλος του έτους.
Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία αναμένονται να παραδώσουν δέκα νέα κρουαζιερόπλοια διπλού καυσίμου, εκ των οποίων οκτώ με LNG και δύο με μεθανόλη. Η Stena Group θα παραλάβει φέτος τα πρώτα παγκοσμίως πλοία ro-ro διπλού καυσίμου μεθανόλης για διαδρομές στην Ιρλανδική Θάλασσα.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Attica Group θα αποκτήσει δύο νέα E-Flexer πλοία μέσω leasing, τα οποία θα παραδοθούν το 2027. Αυτά τα πλοία θα έχουν μηχανές διπλού ή τριπλού καυσίμου.
Επίσης, η Grimaldi έχει παραγγείλει εννέα Ro-Pax (methanol-ready), με τα δύο να παραδίδονται στις Μινωικές Γραμμές. Το κόστος του ναυπηγικού προγράμματος ανέρχεται στα 1,3 δισ. δολάρια.