Συμφωνία του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών
Το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ κατέληξε σε συμφωνία σχετικά με την αναθεώρηση των δικαιωμάτων των αεροπορικών επιβατών και τη διαδικασία αποζημίωσης σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης. Όπως δήλωσε ο υπουργός Υποδομών της Πολωνίας, Ντάριους Κλίμτσακ, η νέα ρύθμιση επιτρέπει στους αερομεταφορείς να παρέχουν αυτόματα έντυπα ζητήσεων αποζημίωσης, διευκολύνοντας έτσι τους επιβάτες.
Ο Κλίμτσακ ανέφερε ότι οι αναθεωρημένοι κανόνες θα εφαρμοστούν περισσότερα από 30 νέα δικαιώματα στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών, καλύπτοντας την περίοδο από την αγορά του εισιτηρίου έως την άφιξή τους στον προορισμό τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και αργότερα.
«Αυτή η συμφωνία αποτελεί ιστορικό βήμα, καθώς δεν είχε επιτευχθεί συμφωνία τα τελευταία 12 χρόνια» υπογράμμισε.
Η νέα θέση του Συμβουλίου αποσκοπεί στην ενίσχυση και διευκρίνιση των υφιστάμενων δικαιωμάτων των επιβατών, προσθέτοντας παράλληλα και νέα δικαιώματα.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟΥ
Οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να προσφέρουν αλλαγή δρομολογίου το συντομότερο δυνατόν, συμπεριλαμβανομένων εναλλακτικών μεταφορών ή πτήσεων άλλων αερομεταφορέων. Εάν δεν προσφερθεί κατάλληλη αλλαγή εντός τριών ωρών, οι επιβάτες μπορούν να οργανώσουν τη δική τους αλλαγή δρομολογίου και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως 400% του αρχικού κόστος του εισιτηρίου.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΒΟΗΘΕΙΑΣ
Το δικαίωμα βοήθειας (αναψυκτικά, γεύματα, διαμονή) ορίζεται σαφώς. Αν η αεροπορική εταιρεία δεν παρέχει βοήθεια, οι επιβάτες μπορούν να κάνουν τις δικές τους ρυθμίσεις και να ζητήσουν αποζημίωση. Σε περίπτωση καθυστέρησης στον αεροδιάδρομο, οι επιβάτες δικαιούνται ελάχιστη βοήθεια και θα αποβιβάζονται μετά από 3 ώρες.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΚΥΡΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΩΝ
Το Συμβούλιο προτείνει νέα όρια αποζημίωσης για σοβαρές καθυστερήσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να αρνούνται την αποζημίωση λόγω «έκτακτων περιστάσεων», εκτός αν αποδείξουν ότι έκαναν όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αποφυγή αναταραχών. Η αποζημίωση διαφέρει ανάλογα με την απόσταση: για πτήσεις εντός ΕΕ, οι επιβάτες δικαιούνται 300 ευρώ για καθυστερήσεις άνω των 4 ωρών, ενώ για πτήσεις που υπερβαίνουν τα 3.500 χλμ. η αποζημίωση είναι 500 ευρώ για καθυστερήσεις άνω των 6 ωρών.
Η νέας ρύθμιση εισάγει επίσης αλλαγές στους κανόνες ακυρώσεων, επιτρέποντας στους επιβάτες που ενημερώνονται για ακύρωση λιγότερο από 14 ημέρες πριν από την πτήση να ζητήσουν αποζημίωση. Σε περίπτωση ακύρωσης, η αεροπορική εταιρεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει έντυπα για την υποβολή αίτησης αποζημίωσης.
Επιπλέον, το Συμβούλιο επιδιώκει να αποθαρρύνει τη γνωστή πολιτική «μη εμφάνισης». Έτσι, οι επιβάτες που δεν μπορούν να επιβιβαστούν σε πτήση επιστροφής λόγω απουσίας στη πτήση αναχώρησης θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να παρέχουν αυστηρότερες πληροφορίες κατά την κράτηση και σχετικά με την επεξεργασία παραπόνων και αιτημάτων.
Οι επιβάτες θα έχουν έως και 6 μήνες για να υποβάλουν αίτηση ή καταγγελία στην αεροπορική εταιρεία, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να απαντούν εντός 14 ημερών από την υποβολή του αιτήματος για αποζημίωση.
Η νέα θέση του Συμβουλίου θα περιληφθεί στην ατζέντα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο μπορεί να την εγκρίνει, να την τροποποιήσει ή να την απορρίψει.