Η ανοδική πορεία του orderbook των Ελλήνων εφοπλιστών συνεχίζεται, με πρόσφατα στοιχεία να δείχνουν αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος στον τομέα των containerships, καθώς προστέθηκαν 20 νέες παραγγελίες.
Σύμφωνα με την έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών έφθασε τον Μάιο τα 629 πλοία (από 606 τον Απρίλιο), καλύπτοντας όλες τις κατηγορίες εμπορικών πλοίων.
Παρά τις συνεχείς παραλαβές νεότευκτων πλοίων, ο αριθμός των παραγγελιών από τους Έλληνες εφοπλιστές παραμένει σταθερά πάνω από τα 600.
Containerships
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι ελληνικές παραγγελίες παρουσίασαν αύξηση 2%, φτάνοντας στο 8% του παγκόσμιου συνόλου.
Μέχρι το 2025 έχουν τοποθετηθεί συνολικά 70 παραγγελίες από τα 815 πλοία που ναυπηγούνται διεθνώς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, η Capital Maritime, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη, παρήγγειλε 18+2 containerships από τα ναυπηγεία HD Hyundai Group στην Νότια Κορέα.
Ρόλο εμπιστοσύνης στο μέλλον του κλάδου δείχνουν κι άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως η TMS του Γιώργου Οικονόμου, που πριν από λίγους μήνες έκανε παραγγελία για δέκα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 11.400 TEUs έκαστο.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα πλοία τύπου neopanamax προτιμώνται από τους Έλληνες, καλύπτοντας το 57% των παραγγελιών τους για containerships. Ακολουθούν τα feeder με 33% και τα panamax με 7% του συνόλου.
Δεξαμενόπλοια
Το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει σε υψηλά επίπεδα, καθώς ένα στα τέσσερα tankers ανήκει σε ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία.
Από τα 913 δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται, 295 (24%) έχουν παραγγελθεί από Έλληνες, με τον τομέα των tankers να βλέπει αύξηση συγκριτικά με πέρυσι.
Οι παραγγελίες ποικίλουν ανά κατηγορία πλοίων, με τα suezmaxes να κατέχουν το 29% του στόλου σύμφωνα με DWT. Ακολουθούν τα aframax/LR2 με 26% και τα MR2 με 17%.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες, τα panamax/LR1 αντιπροσωπεύουν το 13%, τα small tankers το 8% και τα VLCCs το 7% του στόλου.
Όσον αφορά την ηλικία των δεξαμενόπλοιων, το 14% είναι 0-5 ετών, το 20% 6-10 ετών, το 19% 11-15 ετών, το 29% 16-20 ετών και το 13% είναι άνω των 21 ετών.
Gas Carriers
Σταθερά παραμένουν και οι παραγγελίες για gas carriers, με συνολικά 97 πλοία, ενώ παγκοσμίως το βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 552.
Αυτή τη στιγμή ναυπηγούνται 286 LNG carriers και 266 LPG carriers διεθνώς.
Στους LNG carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει 46 πλοία, αντιστοιχίζοντας στο 14% του παγκόσμιου συνόλου. Στον τομέα του LPG, ναυπηγούνται 51 πλοία, αριθμός που αντιστοιχεί στο 16% του παγκόσμιου συνόλου.
Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers, ο συνδυασμός καλής ναυλαγοράς με υψηλή ζήτηση διατηρεί ισχυρό το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών.
Το 91% των παραγγελιών αφορά LNG carriers χωρητικότητας 141.000-200.000 κ.μ., ήτοι 42 από τις 46 παραγγελίες των «Greeks». Στον τομέα των LPG, οι VLGC είναι οι πιο δημοφιλείς, με 26 παραγγελίες από τις 51 συνολικά, ήτοι 51% του orderbook.