Τρεις κύριες προκλήσεις για την παγκόσμια ναυτιλία, σύμφωνα με τη Μαρία Μπερτζελέτου, senior analyst του Signal Group.
Η παγκόσμια ναυτιλία μπορεί να διατηρήσει δυναμική μέχρι το 2025, με την Ασία να ηγείται, αλλά όπως αναφέρει η κ. Μπερτζελέτου, οι λιμενικές χρεώσεις των ΗΠΑ για τα κινεζικά πλοία, η πράσινη μετάβαση και η υπερπροσφορά πλοίων προκαλούν ανησυχίες στην αγορά.
Αυτό συμβαίνει ενώ οι εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών για την παγκόσμια κυριαρχία στο εμπόριο και τις τεχνολογίες εντείνονται.
«Με την επικείμενη επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ σε κινεζικά ναυπηγικά προϊόντα, το κόστος ναυπήγησης μπορεί να αυξηθεί, επηρεάζοντας τις παγκόσμιες τιμές νεότευκτων πλοίων και τις αποφάσεις των εφοπλιστών για νέες παραγγελίες», σημειώνει η κ. Μπερτζελέτου, προσθέτοντας:
«Στο μεταξύ, οι απαιτήσεις για την επίτευξη πράσινων στόχων και η ανάγκη διαχείρισης της υπερπροσφοράς πλοίων μέσω αυξημένων διαλύσεων την περίοδο 2025-2026 είναι κρίσιμες.»
Γεωπολιτικές εντάσεις
Μετά από μια περίοδο γεωπολιτικών διαφορών, η φετινή χρονιά εισάγει νέα δεδομένα που θα επηρεάσουν την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου και την απόδοση της παγκόσμιας ναυλαγοράς, τονίζει η κ. Μπερτζελέτου, υπογραμμίζοντας τα εξής:
*** Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας συνεχώς διαταράσσει τις παγκόσμιες ισορροπίες.
*** Η Ινδία εμφανίζεται πιο προετοιμασμένη για τη νέα πραγματικότητα της παγκόσμιας αγοράς.
*** Οι πρώτες αγορές που πλήττονται από τον εμπορικό πόλεμο είναι τα δημητριακά και το αργό πετρέλαιο, που είναι θεμέλια του θαλάσσιου εμπορίου.
Παγκόσμια οικονομία
Από την αρχή του έτους, η παγκόσμια οικονομία εστιάζει στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ισχυρών οικονομικών δυνάμεων.
Όπως σημειώνει η αναλύτρια της Signal, αυτό έχει απορροφήσει πολλές ανησυχίες. Το ερώτημα τώρα είναι αν η κατάσταση αυτή οφείλεται στην εξασθένηση των γεωπολιτικών κινδύνων ή αν οι εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ-Κίνας προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ανάγκη διερεύνησης των προκλήσεων για την παγκόσμια ναυτιλία είναι επιτακτική. Αφορά τη διαμάχη για τους δασμούς ή γεωπολιτικές συγκρούσεις; Ή τη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και τους αναμενόμενους λιμενικούς δασμούς;
Κάθε θέμα έχει τη δική του σημασία για τον τομέα.
Οι προκλήσεις
Σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Η υπερπροσφορά πλοίων διαταράσσει την αγορά, ενώ οι απαιτήσεις για βιώσιμη ναυτιλία και η ανάγκη ανανέωσης του στόλου είναι επείγουσες.
Μάχη για την κυριαρχία
Η διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας δεν είναι απλώς εμπορική, αλλά δείχνει μια βαθύτερη μάχη για την κυριαρχία στο διεθνές εμπόριο.
Η ένταξη της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2001 προκάλεσε μεγάλες αλλαγές στη γεωπολιτική σκακιέρα. Αν και υπάρχουν ανησυχίες για τη δημογραφική κατάσταση στην Κίνα, η οικονομία της συνεχίζει να είναι ισχυρή, ειδικά σε τομείς όπως η ηλεκτροκίνηση και η τεχνητή νοημοσύνη.
Γεωοικονομική στρατηγική
Το Πεκίνο ακολουθεί μια γεωοικονομική στρατηγική, με κύριο άξονα την Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», ενισχύοντας τη διεθνή του επιρροή μέσω υποδομών και εμπορίου.
Η Κίνα έχει καθορίσει μια σημαντική θέση στη διεθνή ναυτιλία, επηρεάζοντας τη ροή του παγκόσμιου εμπορίου.
Σοβαρές αναταράξεις
Οι δασμοί μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας έχουν ανατρέψει τα ναυτιλιακά πρότυπα, κι η Κίνα στρατηγικά αλλάζει εμπορικές σχέσεις για να μειώσει την εξάρτησή της από τις ΗΠΑ.
Νέοι εταίροι
Οι Ηνωμένες Πολιτείες επιδιώκουν νέους στρατηγικούς εταίρους, ενισχύοντας τις σχέσεις τους με χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιαπωνία.
Η συνεργασία με προηγμένους ναυπηγικούς κόμβους στοχεύει στην αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας και στη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα.
Θαλάσσιο εμπόριο
Η αυξανόμενη ζήτηση για βωξίτη από την Αφρική ενισχύει τη ναυλαγορά, ενώ ο εμπορικός πόλεμος λειτουργεί ως καταλύτης για αναδιοργάνωση του θαλάσσιου εμπορίου.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (IMF) αναμένει επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης το 2025, αλλά η Ασία θα παραμείνει στον πυρήνα της παγκόσμιας ναυτιλιακής δραστηριότητας, με την Ινδία και την Κίνα να καταγράφουν ρυθμούς ανάπτυξης 6,7% και 4,0%, αντίστοιχα.