Ενδιαφέρουσες είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Ξεκινώντας από το κοινό μάθημα Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, παρατηρούμε ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι επιτυγχάνουν βαθμούς άνω του 10.
Αυτό οφείλεται στη μέθοδο εξέτασης, η οποία διασφαλίζει ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι δεν πέφτουν κάτω από το 10, με ελάχιστους να αριστεύουν.
Στον πίνακα που ακολουθεί αποτυπώνονται οι επιδόσεις των τελευταίων τριών ετών. Διαπιστώνουμε ότι στο 1ο Πεδίο, οι υποψήφιοι που γράφουν κάτω από τη βάση είναι συνήθως λιγότεροι από το 15%, ενώ στο 4ο Πεδίο υπερβαίνουν το 20%. Οι αριστούχοι κυμαίνονται από 0,19% έως 3,5%, σημειώνοντας το χαμηλότερο ποσοστό σε όλα τα μαθήματα.
Έτσι, αυτό το μάθημα αποτελεί ιδανικό ξεκίνημα για τις Πανελλαδικές. Οι υποψήφιοι εκτίθενται στην πρόκληση με ήπιο τρόπο. Ας εστιάσουμε στις επιδόσεις ανά Πεδίο, καθώς δεν υπάρχει άλλο κοινό μάθημα.
1ο Πεδίο
Η Ιστορία είναι το μάθημα με τις πιο χαμηλές επιδόσεις στο Πεδίο, με σημαντική διαφορά από τα υπόλοιπα. Οι υποψήφιοι που γράφουν κάτω από τη βάση στην Ιστορία είναι περισσότεροι σε σχέση με τους αντίστοιχους στα Αρχαία Ελληνικά, τα οποία απαιτούν στέρεες γνώσεις γραμματικής και συντακτικού. Στα Αρχαία Ελληνικά, οι αριστούχοι παραμένουν κάτω από το 5%. Συνεπώς, η καλή απόδοση στα Αρχαία Ελληνικά είναι καθοριστική για τους υποψηφίους. Αντίθετα, στην Ιστορία, το ποσοστό αριστούχων κυμαίνεται από 10% έως 15%, υποδεικνύοντας ότι δεν είναι τόσο δύσκολο μάθημα. Ωστόσο, αρκετοί ενδέχεται να απογοητεύονται. Η επιPersistence είναι κλειδί για την επιτυχία.
2ο Πεδίο
Τα Μαθηματικά είναι ο μεγαλύτερος “μπαμπούλας”, ενώ οι χαμηλές επιδόσεις σημειώνονται στη Φυσική. Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός ότι στην τελευταία τριετία, ακόμα και το 2024, το ποσοστό υποψηφίων με βαθμολογία κάτω από τη βάση στη Φυσική ήταν υψηλότερο από εκείνο των Μαθηματικών. Εν τω μεταξύ, οι αριστούχοι στις δύο χρονιές ήταν περισσότερες στα Μαθηματικά απ’ ότι στη Φυσική.
Η σύγκριση μεταξύ Φυσικής και Χημείας δείχνει ότι υποψήφιοι του 3ου Πεδίου τα πάνε καλύτερα στη Χημεία, λόγω της έλλειψης μαθηματικών γνώσεων που απαιτεί η Φυσική. Στη Χημεία, οι υποψήφιοι δεν αντιμετωπίζουν αυτήν την πρόκληση, με αποτέλεσμα καλύτερες επιδόσεις.
3ο Πεδίο
Μόλις το 38,99% των υποψηφίων έγραψε 10 και άνω στη Φυσική το 2024. Μεταξύ αυτών, περίπου το 50% έγραψε πάνω από 18 στη Χημεία. Αυτή η αναλογία δημιούργησε ανισορροπία στην εκτίμηση των βάσεων για τις Ιατρικές σχολές. Υποψήφιοι που έγραψαν 12 στη Φυσική, σημείωσαν επίσης πάνω από 18 σε Χημεία και Βιολογία.
Στη Βιολογία και τη Χημεία έχουμε παρόμοιες επιδόσεις, με λιγότερους αριστούχους στη Βιολογία. Η απόκτηση άριστου βαθμού στη Βιολογία απαιτεί προσεκτική προετοιμασία, καθώς δεν είναι τόσο εύκολη όσο κάποιοι νομίζουν.
4ο Πεδίο
Στο 4ο Πεδίο, τα Μαθηματικά αποτελούν σοβαρή πρόκληση, με ποσοστό 70,04% έως 73,56% υποψήφιοι να σημειώνουν βαθμούς κάτω από 10 και 43,7% κάτω από 5. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί εγκαταλείπουν την προσπάθεια νωρίς. Οι χαμηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά πλήττουν τη μέση επίδοση του Πεδίου, που είναι η χαμηλότερη από όλα τα Πεδία, επηρεάζοντας όλες τις σχολές που υπάρχουν.
Ή για να αντισταθμίσουν τις χαμηλές επιδόσεις τους στα Μαθηματικά, οι υποψήφιοι μπορούν να εστιάσουν καλύτερα στην Οικονομία και την Πληροφορική, όπου οι επιδόσεις τους είναι συνήθως υψηλότερες.
Η σύγκριση μεταξύ υποψηφίων των 2ου και 4ου Πεδίου επιβεβαιώνει ότι οι πιο αδύναμοι μαθητές επιλέγουν το 4ο Πεδίο. Οποιοσδήποτε προσπαθήσει για να επιτύχει πρέπει να έχει υπόψη του ότι οι βαθμοί ποικίλλουν ανά μάθημα και να μην απογοητεύεται αν δεν επιτύχει τους επιθυμητούς βαθμούς.
*Μαθηματικός, Ερευνητής,
www.stadiodromia.gr