Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, παρουσίασε προτάσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του συνεδρίου του ΕΕΑ και του Economist. Τόνισε ότι «το διακύβευμα είναι σαφές: είμαστε με τα καρτέλ και τα υπερκέρδη ή με την επιχειρηματικότητα και την πρόοδο για όλους; Τα υπερκέρδη και τα πλεονάσματα μαρτυρούν μια βαθιά άδικη πολιτική».
Ο Σωκράτης Φάμελλος υπογράμμισε ότι «η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις προέρχεται από τις κυβερνητικές επιλογές. Αυτές οδηγούν σε συρρίκνωση των μικρών επιχειρήσεων και πλουτισμό καρτέλ και ολιγοπωλίων, σε βάρος καταναλωτών και επιχειρήσεων. Πρόκειται για ένα άδικο και επιζήμιο οικονομικό μοντέλο για τα εθνικά συμφέροντα».
Στη συνέχεια, έθεσε σειρά ερωτημάτων:
«1. Γιατί η αγορά είναι σε ύφεση και η αγοραστική δύναμη είναι η χαμηλότερη στην Ευρώπη;
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προτιμά τα υπερπλεονάσματα. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;
- Αύξηση φορολογικών βαρών
- ΦΠΑ άνω του μέσου όρου της Ε.Ε., με αύξηση εσόδων κατά 2,6 δισεκατομμύρια για 2024-2023!
Οι υπερκέρδοι των καρτέλ (4,7 δισεκατομμύρια κέρδη τραπεζών το 2024, 1,8 δισεκατομμύρια EBITDA ΔΕΗ, κ.λπ.) οδηγούν σε:
- Μείωση διαθέσιμου εισοδήματος
- Κατάρρευση κατανάλωσης
Από το πλεόνασμα των 11,4 δισεκατομμυρίων, μόλις 0,6 δισ. επιστρέφει στην πραγματική οικονομία, και ίσως 0,5 στο ΠΔΕ. Τα 5,29 δισ. πηγαίνουν στην πρόωρη αποπληρωμή δανείων του πρώτου μνημονίου. Πρόκειται για εθελοντική λιτότητα!
2. Γιατί το κράτος είναι εμπόδιο για τις ΜμΕ;
Με το πρόσχημα της ψηφιοποίησης, η κυβέρνηση αυξάνει τη γραφειοκρατία:
- myData χωρίς επαρκή υποστήριξη και υποδομές
- ψηφιακή κάρτα εργασίας που λειτουργεί τιμωρητικά
- δημόσιες υπηρεσίες που δεν συνεργάζονται, με κόστος για τον επιχειρηματία
3. Γιατί δεν υπάρχει ρευστότητα και χρηματοδοτικά εργαλεία;
Αν ήταν για όλους, δεν θα μπορούσε το Ταμείο Ανάκαμψης να είναι για λίγους (1,3 δισ. ευρώ δάνεια και επιδοτήσεις για ΔΕΗ, ο μεγαλύτερος αποδέκτης του ΤΑΑ, με 2,9 δισ. € χρηματοδότηση, 56% του «Ελλάδα 2.0», για μόλις 41 εταιρείες, πολλές από τις οποίες ανήκουν στον ίδιο όμιλο).
Η κομματική διαφθορά έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα με την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ενώ το τραπεζικό σύστημα παραμένει κλειστό για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Μόνο οι «καλοί πελάτες» έχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση και ευνοϊκά επιτόκια.
Οι τράπεζες λειτουργούν ως ολιγοπώλιο χωρίς στρατηγική υποστήριξης της καινοτομίας ή βιώσιμης επιχειρηματικότητας. Η κυβέρνηση ενισχύει τα καρτέλ, κερδίζοντας κομματικά οφέλη. Τα εργαλεία ρύθμισης χρεών λειτουργούν ως διοικητικός λαβύρινθος.
Η έλλειψη ρευστότητας καθιστά άχρηστες τις ρυθμίσεις οφειλών. Επιχειρήσεις που κατάφεραν να παραμείνουν ανοιχτές, τώρα οδηγούνται στην πτώχευση.
Αυτός είναι ο σχεδιασμός: το μεγάλο ψάρι να «τρώει» το μικρό, εστιάζοντας στην ταχεία συσσώρευση πλούτου και όχι στην παραγωγή.»
Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Στη συνέχεια, παρουσίασε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ:
1. Φορολογική δικαιοσύνη
Σύνδεση της φορολογικής κλίμακας με τον πληθωρισμό για την προστασία των εισοδημάτων.
Μείωση ΦΠΑ στον μέσο ευρωπαϊκό όρο (21%) και άμεση επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά.
Αύξηση του ορίου απαλλαγής ΦΠΑ σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες – και όχι τα “ψίχουλα” της κυβέρνησης.
2. Αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους.
Πιο φθηνό ρεύμα, ρύθμιση αγοράς ενέργειας, πλαφόν στα κέρδη.
Μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα.
Επαναφορά μεταφορικού ισοδυνάμου στην αντλία.
3. Νέα ρύθμιση οφειλών με κούρεμα προσαυξήσεων και αυτοματοποιητικές διαδικασίες πρόληψης ληξιπροθέσμων.
Ένας άμεσος και λειτουργικός εξωδικαστικός μηχανισμός.
4. Προστασία της κατοικίας.
Καμία πρώτη κατοικία σε πλειστηριασμό για χρέη σχετιζόμενα με επιχειρηματικά δάνεια.
5. Τραπεζικό σύστημα.
Ενίσχυση των συνεταιριστικών τραπεζών και εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων.
Ρυθμιστικός ρόλος της Εθνικής Τράπεζας με ενίσχυση του δημόσιου τομέα.
6. Νέο εθνικό Ταμείο Ανάκαμψης.
Με πόρους από φορολόγηση υπερκερδών και στόχο την ανθεκτικότητα και την πράσινη μεταμόρφωση των επιχειρήσεων.
7. Ψηφιοποίηση με κέντρο τον πολίτη.
Δωρεάν δημόσιος πάροχος τιμολόγησης με απλοποιημένο ψηφιακό πλαίσιο για μικρές επιχειρήσεις και αγρότες.