Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των απαιτητικών εξετάσεων για τα Πρότυπα Γυμνάσια, οι οποίες είναι σημαντικά δυσκολότερες από τις Πανελλαδικές.
Μαθητές που ολοκληρώνουν το Δημοτικό, σε ηλικία 12 ετών, συμμετέχουν σε αυτές τις εξετάσεις για την είσοδό τους στα Πρότυπα και Ωνάσεια σχολεία.
Η αναζήτηση καλύτερης Εκπαίδευσης παρακινεί τους γονείς να συμμετάσχουν στην διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων.
Προφανώς, οι γονείς θεωρούν τα Πρότυπα σχολεία ανώτερα από τα παραδοσιακά, και όντως είναι, καθώς οι μαθητές δεν περιμένουν τους καθηγητές τους μέχρι τα Χριστούγεννα, και σε ορισμένες περιπτώσεις οι καθηγητές προσλαμβάνονται και αργότερα.
Επιπλέον, οι επιλεγμένοι μαθητές δείχνουν ότι επιθυμούν να μάθουν, σε αντίθεση με τα κοινά σχολεία, όπου υπάρχουν μαθητές που αναγκάζονται να παρακολουθήσουν χωρίς πραγματικό ενδιαφέρον και προσπαθούν να αποφύγουν το μάθημα.
Η έντονη ανταγωνιστικότητα για τις θέσεις στα σχολεία αυτά οδηγεί τους μαθητές σε φροντιστήρια και πολύωρο διάβασμα, καθώς και συμμετοχή σε διαγωνισμούς.
Πιθανότητες επιτυχίας
Ο μέσος όρος επιτυχίας είναι 21%, αλλά αυτός ο αριθμός δεν αποτυπώνει την πραγματική κατάσταση, καθώς είναι μέσος όρος. Σε ορισμένα σχολεία, όπως στο 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Τρίπολης, οι υποψήφιοι ισοδυναμούν με τις διαθέσιμες θέσεις, ενώ σε άλλα σχολεία οι πιθανότητες κυμαίνονται από 9,96% στο 1ο Πρότυπο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης μέχρι 10,42% στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων.
Αυτά αποτελούν τις ακραίες περιπτώσεις. Υπάρχουν και ενδιάμεσες. Το γεγονός ότι οι μαθητές μπορούν να δηλώσουν μέχρι δύο Πρότυπα αντί για πολλές σχολές στις Πανελλαδικές καθιστά την διαδικασία πιο δύσκολη. Εάν δεν εισαχθούν στην πρώτη τους επιλογή στις Πανελλαδικές, έχουν περισσότερες ευκαιρίες να εισαχθούν σε άλλες σχολές, ενώ στα Πρότυπα περιορίζονται σε δύο επιλογές.
Εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια 2025
Στον πίνακα 2 παρατίθενται τα δεδομένα για δημοφιλείς σχολές στις Πανελλαδικές.
Στην Ιατρική Αθήνας, οι πιθανότητες εισαγωγής είναι μόλις 10,49%. Σε άλλες σχολές, οι πιθανότητες είναι σαφώς μεγαλύτερες. Έτσι, είναι προφανές ότι οι εξετάσεις στα Πρότυπα είναι πολύ πιο απαιτητικές από τις Πανελλαδικές. Ακόμη και οι μέσοι όροι το επιβεβαιώνουν: το 21% εισάγεται στα Πρότυπα, ενώ το 2024 το 69,7% των υποψηφίων του Γενικού Λυκείου εισήχθη στις Πανελλαδικές.
Το σοβαρό πρόβλημα είναι πώς να εξηγήσεις σε ένα 12χρονο παιδί ότι, αν και είναι καλός μαθητής, δεν μπορεί να εισαχθεί στο σχολείο που επιθυμεί. Δυστυχώς, αυτό μπορεί να αποτελέσει σοβαρό ψυχικό τραύμα για ένα παιδί που μόλις τελείωσε το Δημοτικό.
Πρέπει να βελτιωθούν τα υπόλοιπα σχολεία, ώστε να μειωθεί η ζήτηση για τα Πρότυπα και να θεσπιστούν περισσότερα τέτοια σχολεία όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση.
Όπως δείχνει ο πίνακας, οι Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Λάρισα έχουν ποσοστά εισαγωγής κάτω από 20%.
Η ίδρυση των Ωνάσειων σχολείων, υποθέτω, έγινε με αυτή τη λογική.
Δύο από τα έξι Ωνάσεια Γυμνάσια βρίσκονται σε περιοχές που χρίζουν υποστήριξης. Ωστόσο, η διαδικασία εισαγωγής εστιάζει σε εξετάσεις που είναι προσιτές σε όλους.
Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά αυτών των περιοχών απομακρύνονται από τα σχολεία τους και συχνά ενδέχεται να αναγκαστούν να μετακινηθούν σε απομακρυσμένα σχολεία, κάτι που δεν βελτιώνει την κατάστασή τους. Εισήχθη λοιπόν η ποσόστωση 40% – 60% για τους κατοίκους της περιοχής, αλλά αυτό δημιουργεί σχολεία με μαθητές διαφορετικών επιπέδων. Στο Ωνάσειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, η βάση για υποψήφιους χωρίς εντοπιότητα ήταν 92, ενώ για τους εντοπίους ήταν 38.
Αυτό συμβαίνει όταν δεν υπάρχει σαφής κατεύθυνση για την Εκπαίδευση, αλλά μόνο η επιθυμία για ιδιωτική συμμετοχή.
Η κάθε δωρεά είναι ευπρόσδεκτη, αλλά το νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση των Ωνάσειων σχολείων προβλέπει ότι το ίδρυμα μπορεί να αλλάξει το πρόγραμμα μαθημάτων κατόπιν αιτήματος και έγκρισης από το Υπουργείο Παιδείας, κάτι που είναι απαράδεκτο. Το περιεχόμενο των μαθημάτων πρέπει να αποτελεί απόφαση του κράτους και του Υπουργείου Παιδείας, και όχι ενός ιδιώτη, ανεξάρτητα από την αξία του.
Να προστατεύσουμε τα παιδιά
Το ζήτημα του έντονου ανταγωνισμού για την εισαγωγή στα Πρότυπα δεν επιλύεται με την ίδρυση Ωνάσειων σχολείων.
Πρέπει να δημιουργηθούν περισσότερα Πρότυπα για να διασφαλιστεί ότι οι πιθανότητες επιτυχίας θα είναι λογικές και να προστατευθούν οι παιδικές ψυχές.
Η υψηλή ζήτηση υποδεικνύει ότι οι γονείς αναζητούν την καλύτερη εκπαίδευση για τα παιδιά τους και ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τη λειτουργία των άλλων δημόσιων σχολείων, γι’ αυτό και προτιμούν τα Πρότυπα. Θα λάβουν αυτό το μήνυμα οι πολιτικοί; Δυστυχώς, φοβάμαι πως όχι…