• ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Σε μεταβατικό στάδιο ο ναυτιλιακός κλάδος

Σε μεταβατικό στάδιο ο ναυτιλιακός κλάδος

May 22, 2025
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

June 25, 2025
Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

June 25, 2025
Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

June 25, 2025
Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

June 25, 2025
Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

June 25, 2025
500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

June 25, 2025
Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

June 25, 2025
57χρονη πέθανε την ώρα που έτρωγε με την κόρη της

66χρονος εντοπίστηκε νεκρός από σφαίρα στο κεφάλι

June 25, 2025
Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

June 25, 2025
Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

June 25, 2025
Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

June 25, 2025
Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

June 25, 2025
NeaGreece
Διαφημιστειτε
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Αρχική Ναυτιλία

Σε μεταβατικό στάδιο ο ναυτιλιακός κλάδος

May 22, 2025
in Ναυτιλία, ΠΛΟΙΑ
Σε μεταβατικό στάδιο ο ναυτιλιακός κλάδος
Share on FacebookShare on Twitter

Ορισμένοι τομείς παρουσιάζουν κυκλική συμπεριφορά – μια αδιάκοπη σειρά άνθησης, κρίσεων, ανάκαμψης και πτώσης.

Στη ναυτιλία, όπως αναφέρει η Veson Nautical, αυτή η κυκλική κίνηση είναι γνωστή: εντυπωσιακά έσοδα οδηγούν σε υπερεπενδύσεις, ακολουθούμενες από απότομες διορθώσεις που τιμωρούν την απερισκεψία.

Όπως αναφέρεται στο γνωστό απόφθεγμα του Μαρκ Τουέιν: «Η ιστορία δεν επαναληπτεται, αλλά πολλά μοτίβα tend να επαναλαμβάνονται».

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Veson, ο πυρήνας αυτής της κυκλικότητας είναι η δυσκολία στην εξισορρόπηση της προσφοράς πλοίων με τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.

Ενώ οι εμπορικές ροές μπορεί να αλλάξουν γρήγορα λόγω μακροοικονομικών ή γεωπολιτικών παραγόντων, η προσθήκη νέου τονάζ στην αγορά είναι μια αργή και γραμμική διαδικασία.

Η παραγγελία και κατασκευή ενός πλοίου απαιτεί δύο έως τρία χρόνια, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να αντιδρούν σε παλιές συνθήκες με μελλοντική προσφορά.

Αυτή η καθυστέρηση εξασφαλίζει ότι η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης σπάνια διατηρείται, δημιουργώντας συνθήκες για έντονες διακυμάνσεις.

Η Περίοδος 2003-2008

Σύμφωνα με την ανάλυση της Veson, η πιο εμβληματική απεικόνιση αυτής της κυκλικής δυναμικής ήταν η περίοδος 2003-2008, γνωστή ως «Champagne supercycle».

Μετά την ένταξη της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, η ασιατική οικονομία σημείωσε ραγδαία ανάπτυξη.

Η ζήτηση για πρώτες ύλες, όπως το σιδηρομετάλλευμα και ο άνθρακας, εκτοξεύθηκε: οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν από 92 εκατ. τόνους το 2001 σε πάνω από 686 εκατ. το 2011.

Ταυτόχρονα, οι ναύλοι γνώρισαν θεαματική άνοδο. Το 2008, τα πλοία τύπου capesize, που είχαν αξία 20.000 δολαρίων την ημέρα το 2003, έφτασαν τα 193.000 δολάρια, με έσοδα που κάλυπταν το κόστος απόκτησης σε λιγότερο από ένα χρόνο.

Έτσι, οι πλοιοκτήτες, επηρεασμένοι από την ευφορία, «έπνιξαν» τα ασιατικά ναυπηγεία με παραγγελίες.

Το παγκόσμιο orderbook έφτασε το 60% του ενεργού στόλου – μια επικίνδυνη επένδυση, βασισμένη στην πεποίθηση ότι η ανάπτυξη της Κίνας θα συνέχιζε αμείωτη.

Ωστόσο, η άνοδος του κύκλου οδηγεί τελικά σε πτώση.

Η κατάρρευση της Lehman Brothers τον Σεπτέμβριο του 2008 εγκαινίασε μια ραγδαία ύφεση. Σε λίγους μήνες, οι ναύλοι κατέρριψαν 94% και η αγορά εισήλθε σε ελεύθερη πτώση.

Εν τω μεταξύ, τα πλοία που είχαν παραγγελθεί συνέχισαν να παραδίδονται, αυξάνοντας και άλλο την προσφορά, τη στιγμή που η ζήτηση είχε ήδη καταρρεύσει.

Καταγράφονται και άλλα παραδείγματα. Οι κύκλοι των δεκαετιών 1970, 1980 και 1990 ακολούθησαν παρόμοια μοτίβα: βραχύβια άνθηση, υπερεπένδυση, εξωτερικά σοκ, και τελικά χρόνια στασιμότητα.

Με φόντο αυτές τις ιστορικές αναδρομές, οι αναλυτές υπογραμμίζουν ότι η γοητεία αλλά και ο κίνδυνος της ναυτιλιακής κυκλικότητας έγκειται στο μείγμα του αναπόφευκτου και του απρόβλεπτου.

Κάθε άνθηση οδηγεί σε υπερβολές και κάθε κρίση προετοιμάζει το έδαφος για ανάκαμψη.

Η φετινή χρονιά

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, η Veson Nautical δηλώνει ότι η φετινή χρονιά βρίσκει τη ναυτιλία σε μεταβατικό στάδιο.

Η παγκόσμια ανάπτυξη επιβραδύνεται, το κόστος δανεισμού παραμένει υψηλό και οι γεωπολιτικές αναταραχές επιφέρουν νέες προκλήσεις.

Παράλληλα, οι εμπορικές ροές αλλάζουν και η ανάγκη για στρατηγική ευελιξία αυξάνεται.

«Ορισμένοι τομείς συνεχίζουν να παραγγέλνουν πλοία με ρυθμό, ίσως ετοιμάζοντας το επόμενο κύμα υπερπροσφοράς.

Άλλοι παραμένουν πιο προσεκτικοί. Όπως πάντα, ο χρόνος θα δείξει ποιοι θα αποδειχθούν σωστοί», καταλήγει η ανάλυση.

Η σύγκλιση τιμών second hand και νεότευκτων

Αν και οι ναυτιλιακοί κύκλοι επαναλαμβάνονται, οι αναλυτές της Veson Nautical επισημαίνουν ότι είναι δύσκολο να προβλεφθούν.

Κάθε κύκλος έχει τη μοναδικότητά του, διαφέρει σε διάρκεια, ένταση και αιτίες, ενώ αποτυπώνει κοινές διαρθρωτικές αλήθειες.

«Αν και δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε με ακρίβεια πότε θα αλλάξει ο κύκλος, μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια που προαναγγέλλουν αυτήν την αλλαγή» αναφέρουν οι αναλυτές της Veson.

Ένα από τα πιο αξιόπιστα σημάδια είναι η σύγκλιση τιμών μεταξύ second hand και νεότευκτων πλοίων.

Όταν δηλαδή, ένα πλοίο πέντε ετών πωλείται στην ίδια ή και σε υψηλότερη τιμή από ένα νεότευκτο, αυτή η αγορά προμηνύει ανάγκη για άμεση απόδοση – ένδειξη ότι πλησιάζει η κορύφωση του κύκλου.

Tags: κλάδοςμεταβατικόναυτιλιακόςΣεστάδιο
Προηγούμενο Άρθρο

Νετανιάχου για την επίθεση στην Ουάσινγκτον: «Βλέπουμε το τρομερό τίμημα του αντισημιτισμού»

Επόμενο Άρθρο

6.1 magnitude earthquake in Crete: buildings damaged by the tremor, exhibits broken at the Archaeological Museum of Heraklion

Επόμενο Άρθρο
6.1 magnitude earthquake in Crete: buildings damaged by the tremor, exhibits broken at the Archaeological Museum of Heraklion

6.1 magnitude earthquake in Crete: buildings damaged by the tremor, exhibits broken at the Archaeological Museum of Heraklion

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακολουθήστε Μας

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • LIFESTYLE

© 2025 NeaGreece.gr.