Η τουρκική εταιρεία STM αποκάλυψε το Πλοίο Υποστήριξης Πολλαπλών Χρήσεων (MRSS) για πρώτη φορά στην Έκθεση LIMA 2025, που διεξήχθη στο νησί Λανγκάουι της Μαλαισίας. Στην Ελλάδα, το Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει προκλήσεις με τη μείωση του Στόλου του, ενώ ο Στρατός Ξηράς εξακολουθεί να χρησιμοποιεί αμφίβια οχήματα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τα νέα από τον Χρήστο Μαζανίτη
Η Τουρκία επιταχύνει το πρόγραμμα ναυπήγησης εθνικών πλοίων κάθε ρόλου και εκτοπίσματος.
Στην ίδια έκθεση, παρουσίασε ένα πλοίο αποβατικών επιχειρήσεων που έχει ήδη υπογράψει συμβόλαια εξαγωγής πριν καν κατασκευαστεί.
Το MRSS έχει πολλές δυνατότητες, από τη μεταφορά στρατευμάτων έως τη θαλάσσια υποστήριξη και την παροχή ιατρικών υπηρεσιών σε περιοχές κρίσης. Σχεδιάστηκε για να καλύπτει διαφορετικές επιχειρησιακές ανάγκες ταυτόχρονα. Το πλοίο έκανε το διεθνές ντεμπούτο του στη Διεθνή Ναυτιλιακή και Αεροπορική Έκθεση Langkawi (LIMA).
Κατά την τελετή έναρξης, ο Γενικός Διευθυντής της STM, Özgür Güleryüz, ανέφερε ότι η STM είναι ο μεγαλύτερος εταίρος λύσεων του Τουρκικού Ναυτικού.
Ο Güleryüz ανέφερε ότι η εταιρεία έχει κατασκευάσει θαλάσσιες πλατφόρμες για χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ουκρανία, το Πακιστάν και η Μαλαισία, υπογραμμίζοντας: «Με τις μηχανικές μας δυνατότητες, παρουσιάζουμε μία πλατφόρμα που θα οδηγήσει σε νέες συνεργασίες. Το MRSS, σχεδιασμένο με βάση τις απαιτήσεις του Μαλαισιανού Ναυτικού, είναι μία καινοτόμος πλατφόρμα που καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες με πολυδιάστατο τρόπο. Προσφέροντας υψηλή επιχειρησιακή ευελιξία, το MRSS θα εκτελεί αμφίβιες επιχειρήσεις και αποστολές υποστήριξης θαλάσσιας φάσης.»
Το MRSS διαθέτει χαρακτηριστικά που το καθιστούν ιδανικό για αποβατικές επιχειρήσεις, με τη δυνατότητα μεταφοράς 14 αρμάτων μάχης, 9 αμφίβιων οχημάτων, 500 μελών προσωπικού και 2 ελικοπτέρων 15 τόνων. Θα έχει ρόλο και στις ανθρωπιστικές αποστολές, αυξάνοντας την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του ναυτικού στη θαλάσσια υποστήριξη εκκενώσεων, νοσοκομειακών αποστολών, και έργων έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα έχουμε σχεδιάσει μία οικονομικά βιώσιμη λύση για μακροπρόθεσμες λειτουργίες.
Θα λειτουργεί και ως νοσοκομειακό πλοίο σε κρίσιμες περιοχές.
Με προηγμένες ιατρικές υποστηρικτικές μονάδες, το MRSS θα είναι ικανό να δράσει ως πλήρως εξοπλισμένο νοσοκομείο σε περιοχές κρίσης, ειδικά εκεί όπου η πρόσβαση από τη στεριά είναι αδύνατη. Σχεδιάστηκε επίσης να ανταποκριθεί σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ακόμη και σε χημικές, βιολογικές, ραδιολογικές και πυρηνικές συνθήκες.
Το Πλοίο Υποστήριξης Πολλαπλών Χρήσεων (MRSS), το οποίο σχεδιάστηκε από ειδικούς της STM, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση LIMA! pic.twitter.com/ycqxO3nwOX
— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) 20 Μαΐου 2025
Κύριες επιχειρησιακές αποστολές
- Αμφίβιες επιχειρήσεις
- Λογιστική υποστήριξη σε μάχιμες μονάδες
- Παρουσία σημαίας και περιπολία στη θάλασσα
- Επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών
- Διοίκηση και έλεγχος από τη θάλασσα
Δευτερεύοντες ρόλοι
- Επιχείρηση εκκένωσης
- Ανθρωπιστική βοήθεια και ανακούφιση από καταστροφές
- Στρατιωτικές αποστολές εκτός πολέμου
- Ιατρική υποστήριξη
- Μεταφορές ελικοπτέρων
- Επιχείρηση έρευνας και διάσωσης
Τεχνικές προδιαγραφές
- Συνολικό μήκος: 153 μέτρα
- Πλάτος: 24 μέτρα
- Εκτόπισμα: 9.700 τόνοι
- Διάρκεια στη θάλασσα: 30 ημέρες
- Μέγιστη ταχύτητα: 18+ κόμβοι
- Εμβέλεια: 8.000 ναυτικά μίλια με 14 κόμβους
- Μεταφορική ικανότητα
- Πλήρωμα: 150 άτομα + 500 αμφίβιοι
- Οχήματα: 14 κύρια άρματα, 9 αμφίβια
- Ελικόπτερα: 2 15 τόνων στο ντεκ + 2 στο υπόστεγο
- Σκάφη: 2 σκάφη ταχείας επέμβασης
- RHIB: 2 βάρκες 10 μέτρων
- Χωρητικότητα καυσίμου: 630 τόνοι
- Χωρητικότητα πόσιμου νερού: 215 τόνοι
Οπλικά Συστήματα
- 1 x πυροβόλο 76 χιλιοστών
- 4 x 12,7 χιλιοστά τηλεχειριζόμενα πυροβόλα
- 2 x εκτοξευτές δολωμάτων
Το Πολεμικό Ναυτικό, όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερες αναλύσεις στο enikos.gr, βρίσκεται σε διαδικασία περιορισμού του Στόλου του κατά τουλάχιστον 15%.
Μεταξύ άλλων, αποσύρει το ταχύπλοο ZUBR ΚΕΦΑΛΗΝΝΙΑ L-180.
Τα πλοία Ταχείας Μεταφοράς τύπου ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ είναι τα μεγαλύτερα αερόστρωμνα αποβατικά σκάφη στον κόσμο.
Το ΠΤΜ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ είναι το πρώτο ΠΤΜ που παραλήφθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό το 2001, προερχόμενο από το ρωσικό Ναυτικό.
Τα τελευταία 8 χρόνια παρέμεινε ανενεργό στις εγκαταστάσεις στην Αμφιάλη λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Η κατάσταση περιπλέχθηκε περαιτέρω από τον πόλεμο στην Ουκρανία και το εμπάργκο στην Ρωσία, οδηγώντας στην απόφαση παροπλισμού του πλοίου και χρησιμοποίησής του ως πηγή ανταλλακτικών.
Ακόμη, οι πεζοναύτες προσαρμόζουν τα σενάρια ανακατάληψης νησιών με αμφίβια οχήματα παλαιάς γενιάς.
Αυτό είναι μόνο ένα από τα προγράμματα που «πάγωσε» η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων τον Φεβρουάριο του 2024, παρόλο που είχε εγκριθεί για προμήθεια αμφίβιων οχημάτων AAV-7.
Η προτεινόμενη χρηματοδότηση μέσω FMF από τις ΗΠΑ αποδείχθηκε ανεφάρμοστη λόγω απουσίας δημοσιονομικών πόρων.
Τώρα γίνονται συζητήσεις για νέο προγραμματισμό προμήθειας σύγχρονων αμφίβιων οχημάτων με εκτιμώμενο κόστος άνω των 2.5 δις ευρώ.