Ξεκινά ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση των ελληνικών σιδηροδρομικών μεταφορών, έπειτα από τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στη Ρώμη, όπου η ελληνική πλευρά εξασφάλισε τη θετική απάντηση των Ιταλών για άμεσες επενδύσεις.
Η αναθεώρηση της σύμβασης με την ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane, μητρική της Hellenic Train, ξεκίνησε με κύριο στόχο την προμήθεια ασφαλών και σύγχρονων τρένων μέχρι το 2027.
23 νέα τρένα, συμπεριλαμβανομένων 8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας
Παρά τις αρχικές επιφυλάξεις, οι Ιταλοί συμφώνησαν να προχωρήσουν σε επενδυτικό πρόγραμμα 360 εκατ. ευρώ. Αυτό περιλαμβάνει την αγορά 23 νέων τρένων, εκ των οποίων 8 υπεραστικής ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου. Η προμήθεια για τον Προαστιακό είναι η πρώτη από την έναρξη λειτουργίας του το 2004, λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Ανάγκη αντικατάστασης των παλαιών τρένων
Σύμφωνα με τη συμφωνία, τα νέα τρένα θα παραγγελθούν φέτος για να αντικαταστήσουν τα παλιά «ασημένια βέλη», ηλικίας 30 ετών, που είχε εισάγει η ιταλική εταιρεία το 2017. Η παλαιότητα των τρένων ευθύνεται για την κακή εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου, με ημερήσιο ρεκόρ 1,7 βλαβών. Τα νέα τρένα θα έχουν όλα τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας.
Το δεύτερο σκέλος της συμφωνίας περιλαμβάνει την κατασκευή σύγχρονων αμαξοστασίων για μακροχρόνια συντήρηση των τρένων, κάτι σημαντικό για την αναβάθμιση της συντήρησης του δικτύου.
Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Νέα τρένα και υποδομές για το μέλλον
«Οι Ιταλοί κάνουν επενδύσεις, εμείς εργαζόμαστε σκληρά για να οικοδομήσουμε ένα σιδηρόδρομο αντάξιο των πολιτών. Νέα τρένα, νέα υποδομή και μια νέα αρχή για τη χώρα», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Η συνάντηση με τον Ματέο Σαλβίνι
Η πρόσφατη συνάντηση του κ. Κυρανάκη με τον Ιταλό αντιπρόεδρο και υπουργό Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι ήταν καθοριστική για τις διαπραγματεύσεις. Ο Κυρανάκης, σε συνεργασία με το Μέγαρο Μαξίμου, παρουσίασε όλα τα ελληνικά επιχειρήματα που τελικά έπεισαν την ιταλική πλευρά να δεσμευτεί για το επενδυτικό σχέδιο.
Η υπογραφή συμβάσεων 450 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα, βοήθησε στην επίτευξη της συμφωνίας, η οποία επιβεβαιώθηκε σε επόμενη συνάντηση μεταξύ του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της Ιταλίδας ομόλογού του Τζόρτζια Μελόνι.
Οι ελληνικές δεσμεύσεις
Η ελληνική πλευρά δεσμεύτηκε για σημαντικά έργα αναβάθμισης του δικτύου, όπως η εγκατάσταση αυτόματου συστήματος πέδησης ETCS και τηλεδιοίκησης, καθώς και το έργο υπογειοποίησης στα Σεπόλια. Νέες δικλίδες ασφαλείας θα είναι επίσης περιληπτα στο προσεχές νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου.
Οι υποχρεώσεις της Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν στη νέα σύμβαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ