Η ΑΑΔΕ ενεργοποιεί ένα επεκταμένο σύστημα ελέγχων για την ανίχνευση οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς να πληρούν θεμελιώδεις υποχρεώσεις, όπως είναι η ασφάλιση, ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος (ΚΤΕΟ), η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας και η δήλωση ακινησίας.
Οι παραβάτες που εντοπίζονται θα αντιμετωπίσουν πολύ υψηλά πρόστιμα, που μπορεί να φτάσουν μέχρι και 30.000 ευρώ.
Η πρώτη φάση του επιχειρησιακού σχεδιασμού ξεκινά άμεσα, εστιάζοντας σε ιδιοκτήτες που δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας ή έχουν δηλώσει το όχημά τους σε ακινησία, αλλά φέρονται να παραβαίνουν τους κανόνες. Η δεύτερη φάση θα υλοποιηθεί το καλοκαίρι και θα περιλαμβάνει διασταυρώσεις στοιχείων για τον εντοπισμό οχημάτων χωρίς ασφάλιση και οχημάτων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.
Συνδυασμός τεχνολογίας και επιτόπιων ελέγχων
Η νέα διαδικασία βασίζεται σε ένα εκτεταμένο σύστημα ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, που χρησιμοποιεί πληροφορίες από διάφορες δημόσιες βάσεις δεδομένων, όπως η ΑΑΔΕ, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Τροχαία. Στόχος είναι ο αυτοματοποιημένος εντοπισμός παραβάσεων, η επιβολή προστίμων και η αποστολή ειδοποιήσεων στους ιδιοκτήτες των οχημάτων.
Ιδιαίτερα, για τα οχήματα που έχουν δηλωθεί ως ακινητοποιημένα, για πρώτη φορά σε αυτό το μέγεθος, χρησιμοποιούνται οι κάμερες των διοδίων. Οι διαχειριστικές εταιρείες των διοδίων υποχρεούνται να στέλνουν κάθε εβδομάδα στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κρυπτογραφημένα δεδομένα σχετικά με αριθμούς κυκλοφορίας, ημερομηνίες και μοναδικούς αριθμούς διέλευσης.
Τα στοιχεία διασταυρώνονται με το μητρώο ακινητοποιημένων οχημάτων, και αν προκύψει ότι κάποιο όχημα κυκλοφορεί παράνομα, ξεκινά η διαδικασία ειδοποίησης του ιδιοκτήτη με φωτογραφία της πινακίδας και λεπτομέρειες διέλευσης. Ο ιδιοκτήτης έχει 10 ημέρες για να δώσει εξηγήσεις – είτε αυτοπροσώπως είτε μέσω της πλατφόρμας myCAR ή μέσω email.
Αυστηρά πρόστιμα και αφαίρεση πινακίδων
Αν ο ιδιοκτήτης δεν ανταποκριθεί ή δεν αποδείξει ότι πρόκειται για λάθος, επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ, στο οποίο προστίθεται το διπλάσιο ποσό των τελών κυκλοφορίας. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο τριπλασιάζεται, φτάνοντας τα 30.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται η άδεια οδήγησης του κατόχου για τρία χρόνια.
Πέρα από τους ηλεκτρονικούς ελέγχους, οι τελωνειακές αρχές και οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ θα πραγματοποιούν και επιτόπιες επισκέψεις στα σημεία που έχουν δηλωθεί οχήματα σε ακινησία. Αν το όχημα δεν βρεθεί στο δηλωμένο σημείο, η ακινησία αίρεται αυτοδικαίως με τα αντίστοιχα διοικητικά πρόστιμα.
Διασταυρώσεις για ανασφάλιστα και ΚΤΕΟ από το καλοκαίρι
Το καλοκαίρι θα εφαρμοστεί νέα πλατφόρμα για διασταυρώσεις ανασφάλιστων οχημάτων και οχημάτων χωρίς ΚΤΕΟ, με τη διαδικασία να επαναλαμβάνεται δύο φορές τον χρόνο μέσω αυτοματοποιημένων ελέγχων.
Οι κυρώσεις είναι αυστηρές:
- Ανασφάλιστα οχήματα: Πρόστιμα από 250 ευρώ για δίκυκλα, 500 ευρώ για επιβατικά και έως 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης. Εάν υπάρχει οφειλή τελών κυκλοφορίας άνω του έτους, το πρόστιμο θα ισούται με τα τέλη, συν την οφειλή.
- Απουσία ΚΤΕΟ: Πρόστιμο 400 ευρώ.
Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται, ενώ αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, οι οποίες επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση των απαραίτητων εγγράφων και την εξόφληση των προστίμων.
Δεύτερος έλεγχος συμμόρφωσης
Μετά από τρεις μήνες από την πρώτη ειδοποίηση θα διεξάγεται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός έλεγχος για να διαπιστωθεί η συμμόρφωση του ιδιοκτήτη. Αν η παράβαση παραμένει, η υπόθεση προωθείται στην αστυνομία για άμεση αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Εκτεταμένο δίκτυο ελέγχων και διασταυρώσεων
Αυτή η πρωτοβουλία της ΑΑΔΕ αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές παρεμβάσεις στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της παραβατικότητας στον τομέα των οχημάτων. Το νέο σύστημα αξιοποιεί πλήρως ψηφιακά εργαλεία της δημόσιας διοίκησης και συνδυάζει τεχνολογία, επιτόπιες ελέγχους και διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων.
Η αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας στοχεύει στην ενίσχυση της διαφάνειας, της ισονομίας και, κυρίως, της οδικής ασφάλειας, καθώς και στη διασφάλιση των δημόσιων εσόδων που σχετίζονται με τη χρήση των οχημάτων.