• ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία

Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία

May 16, 2025
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι προκάλεσε την πολύωρη διακοπή των δρομολογίων

June 25, 2025
Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

Ο «έμπορος χαλιών» που βάζει ξανά το Ιράν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ

June 25, 2025
Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

Οι πυρηνικές εγκαταστάσεις «υπέστησαν σοβαρές ζημιές» από τις αμερικανικές επιδρομές

June 25, 2025
Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

Από αύριο επεκτείνεται πιλοτικά σε 3 κλάδους

June 25, 2025
Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

Χάγη: Ο Ρούτε αποκάλεσε τον Τραμπ «μπαμπά» σε συνέντευξη Τύπου

June 25, 2025
500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

500.000 ευρώ για εκσυγχρονισμό των κτηρίων του ΟΠΑ

June 25, 2025
Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

Προσκάλεσε για δεύτερη φορά τον Τραμπ στο Μπάκιγχαμ

June 25, 2025
57χρονη πέθανε την ώρα που έτρωγε με την κόρη της

66χρονος εντοπίστηκε νεκρός από σφαίρα στο κεφάλι

June 25, 2025
Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

Αναλαμβάνω τα καθήκοντα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με αίσθημα ευθύνης για την αναζήτηση της αλήθειας και με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας

June 25, 2025
Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

Κεραυνός σκότωσε τον γαμπρό σε παραλία

June 25, 2025
Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

Μετά τις ύβρεις Τραμπ, η χυδαία χειρονομία του Τζέι ντι Βανς σε ομιλία στο Οχάιο (βίντεο)

June 25, 2025
Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

Επτά Ισραηλινοί στρατιώτες νεκροί στη Γάζα

June 25, 2025
NeaGreece
Διαφημιστειτε
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτικήσ
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Αρχική THE N SOCIETY

Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία

May 16, 2025
in THE N SOCIETY, ΠΛΟΙΑ
Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία
Share on FacebookShare on Twitter

Ανδρέας Ανδρικόπουλος, καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, και Βασίλειος – Χρήστος Ναούμ, αναπληρωτής καθηγητής στο ίδιο τμήμα και επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος «Ναυτιλιακή Λογιστική, Χρηματοδότηση & Έλεγχος Ναυτιλιακών Εταιρειών»

Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ είναι ένας τομέας που απαιτεί μεγάλο κεφάλαιο, με το πλοίο, ως βασικό περιουσιακό στοιχείο, να αποτελεί σαφή απόδειξη αυτού του γεγονότος.

Ωστόσο, είναι αυτό το μόνο κεφάλαιο που κατέχουν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις; Είναι το μοναδικό κεφάλαιο που προσφέρει αξία στη ναυτιλία και προάγει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα;

ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ στα ερωτήματα αυτά παρέχεται από το διανοητικό κεφάλαιο (intellectual capital).

Το διανοητικό κεφάλαιο περιλαμβάνει τη γνώση, την καινοτομία και τις δεξιότητες που έχει μια επιχείρηση και μπορούν να μετατραπούν σε αξία.

Επιπλέον, περιλαμβάνει την τεχνογνωσία, την εμπειρία, την ικανότητα προσαρμογής και τις σχέσεις με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (πελάτες, προμηθευτές, λιμάνια, κράτος κ.λπ.). [1,2]

ΤΟ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ κεφάλαιο είναι κρίσιμης σημασίας και θεωρείται βασικός παράγοντας επιτυχίας για τον σύγχρονο οργανισμό, καθώς επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι είναι αιτιωδώς συνδεδεμένο με το κόστος χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια με την αξία τους.

Επιπλέον, το διανοητικό κεφάλαιο λειτουργεί ως καταλύτης για την εμφάνιση και τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

ΤΟ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ κεφάλαιο διακρίνεται σε ανθρώπινο (human capital) και δομικό κεφάλαιο (structural capital).

Το δομικό κεφάλαιο υποδιαιρείται σε σχεσιακό (relational capital) και οργανωσιακό κεφάλαιο (organization capital).

Ο Ανδρέας Ανδρικόπουλος

Το ανθρώπινο κεφάλαιο σε μια ναυτιλιακή επιχείρηση σχετίζεται με τις δεξιότητες των εργαζομένων, οι οποίες επηρεάζονται από την εκπαίδευση, την επαγγελματική τους κατάρτιση, τις αξίες τους, τη νοοτροπία και το επαγγελματικό τους δίκτυο.

Στον τομέα της ναυτιλίας, ο διαχωρισμός μεταξύ των εργαζομένων στο έδαφος και στη θάλασσα δημιουργεί δύο διαφορετικές κατηγορίες ανθρώπινου κεφαλαίου, με διαφορετικές ικανότητες και ρόλους στη δημιουργία αξίας.

Το ανθρώπινο κεφάλαιο περιλαμβάνει επίσης την ικανότητα καινοτομίας των εργαζομένων, επανακαθορίζοντας τον ρόλο τους στη ναυτιλιακή επιχείρηση.

ΤΟ ΣΧΕΣΙΑΚΟ κεφάλαιο συνιστά το δίκτυο σχέσεων της ναυτιλιακής επιχείρησης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, περιλαμβάνοντας τη φήμη της, την εμπιστοσύνη που γεννά και τις συνεργασίες που αναπτύσσει.

Έτσι, το σχεσιακό κεφάλαιο περιλαμβάνει τις σχέσεις της επιχείρησης με τους πελάτες, προμηθευτές, ναυπηγεία, κοινωνικούς φορείς στα λιμάνια και στην έδρα της, τους εργαζόμενους και τα σωματεία τους, τις λιμενικές αρχές, οργανισμούς κοινωνίας πολιτών, το κράτος και όλους τους πολίτες.

Η ποιότητα αυτού του δικτύου προσδιορίζεται από τον αριθμό, τον ρόλο και τη σύνδεση μεταξύ των κόμβων του.

Οι κόμβοι αυτοί σχετίζονται αμοιβαία με τη ναυτιλιακή επιχείρηση, η οποία προάγει το εμπόριο, αντλεί πόρους, αξιοποιεί υποδομές και αποκτά εμπιστοσύνη και νομιμοποίηση για τη βιωσιμότητά της.

ΤΟ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΟ κεφάλαιο (δεύτερο συστατικό του δομικού κεφαλαίου) είναι «αυτό που παραμένει στην επιχείρηση όταν οι εργαζόμενοι φεύγουν στο τέλος της ημέρας». [3]

Αφορά τον άυλο πλούτο της ναυτιλιακής επιχείρησης, την οργανωσιακή της δομή, στρατηγική, διαδικασίες και πνευματικά δικαιώματα, μεταξύ άλλων.

Το οργανωσιακό κεφάλαιο είναι καθοριστικό για τη βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. [4]

ΠΛΟΙΑ ΕΧΟΥΝ πολλές επιχειρήσεις, αλλά η αξία τους προκύπτει από τον τρόπο αξιοποίησής τους, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το διανοητικό κεφάλαιο.

Πρέπει να εξετάσουμε τη διαφορά μεταξύ του διανοητικού κεφαλαίου και άλλων μορφών κεφαλαίου στην ναυτιλία.

Ο Βασίλειος-Χρήστος Ναούμ

Μια ναυτιλιακή επιχείρηση μπορεί να κατέχει δικαιώματα στο πλοίο και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει για το διανοητικό κεφάλαιο.

Ένα πλοίο μπορεί να ανήκει στην επιχείρηση, όμως οι δεξιότητες και η νοοτροπία των εργαζομένων δεν της ανήκουν.

Όταν αποχωρήσουν οι εργαζόμενοι, χάνεται και το ανθρώπινο κεφάλαιο.

Παρόμοια, στοιχεία οργανωσιακής ταυτότητας, όπως ο οικογενειακός χαρακτήρας ή οι κοινωνικές δράσεις, δεν αφορούν καμία ιδιοκτησία και δεν μπορούν να αγοραστούν ή να πωληθούν.

Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχουν δικαιώματα σε ταμειακές ροές που προκύπτουν από το διανοητικό κεφάλαιο, με αποτέλεσμα η αποτίμηση του να είναι αμφισβητούμενη λόγω των προφανών δυσκολιών της.

Η ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ, αν και σημαντική για τη χρηματοοικονομική λογιστική και τις επενδύσεις, δεν είναι η μόνη μέθοδος καταγραφής του διανοητικού κεφαλαίου.

Μια επιχείρηση μπορεί να μετρήσει τις επαφές με ενδιαφερόμενα μέρη, τις επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, την εκπαίδευση των εργαζομένων, τον αριθμό γονικών αδειών, το ποσοστό νέων εργαζομένων ή τη συμμετοχή σε συλλογικές συμβάσεις, καθώς και άλλα στοιχεία που, αν και συχνά δεν εμφανίζονται στους ισολογισμούς, αντανακλούν τη φυσιογνωμία και τη βιωσιμότητα της ναυτιλιακής επιχείρησης.

ΑΠΑΝΤΩΝΤΑΣ σε πολλά από αυτά τα ζητήματα, η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τις εταιρικές εκθέσεις βιωσιμότητας (Corporate Sustainability Directive 2022/2064) επιφέρει θεμελιώδεις αλλαγές στην καταγραφή και τη επικοινωνία της λειτουργίας των μεγάλων ναυτιλιακών επιχειρήσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη τους (Ν. 5164/2024).

Αυτή η σημαντική μετάβαση είναι χρονοβόρα και δαπανηρή, αλλά διευρύνει τη λογοδοσία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων προς το περιβάλλον και την κοινωνία, πέρα από τους πιστωτές και τους πλοιοκτήτες.

Εκεί αναπτύσσεται και αξιοποιείται ο άυλος πλούτος και το διανοητικό κεφάλαιο της επιχείρησης, δηλαδή ο τρόπος που τα πλοία και οι χρηματοδοτήσεις οδηγούν στη δημιουργία αξίας.


Πηγές:
1. Edvinsson, L. (1997). Developing intellectual capital at Skandia. Long Range Planning, 30(3), 366-373.
2. Edvinsson, L. & Sullivan, P. (1996). Developing a model for managing intellectual capital. European Management Journal, 14(4), 356-364.
                                                                                 
3. Skandia (1994). Visualizing intellectual capital in Skandia. Supplement to Skandia’s 1994 annual report.
4. Θεοτοκάς, Γ. (2014). Οργάνωση και διοίκηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα.

Tags: Διανοητικόκαικεφάλαιοναυτιλία
Προηγούμενο Άρθρο

«Πόλεμος» για διαφήμιση της Adidas με φόντο τον Παρθενώνα

Επόμενο Άρθρο

Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: Ρεκόρ για το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ

Επόμενο Άρθρο
Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: Ρεκόρ για το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ

Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: Ρεκόρ για το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακολουθήστε Μας

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • LIFESTYLE

© 2025 NeaGreece.gr.