Η μετάβαση στη βιώσιμη ναυτιλία είναι πια επιτακτική – και το κόστος είναι σημαντικό. Στην 5η και τελευταία ενότητα του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», κορυφαία στελέχη του κλάδου και ειδικοί σε τεχνολογικές και ρυθμιστικές εξελίξεις εξέτασαν το κρίσιμο ερώτημα: πώς διατηρείται η ανταγωνιστικότητα όταν τα περιβαλλοντικά κόστη αυξάνονται και το ρυθμιστικό πλαίσιο αλλάζει συνεχώς;
Σύμφωνα με την Ιωάννα Προκοπίου, CEO της Sea Traders, οι πρόσθετοι φόροι από τα προτεινόμενα μέτρα του ΙΜΟ για τα καύσιμα αναμένονται να φτάσουν τα 100 δισ. δολάρια έως το 2035. Σε αυτά τα κόστη, δεν περιλαμβάνονται οι επιπλέον χρεώσεις που επιφέρει ο κανονισμός FuelEU της Ε.Ε. Αυτό σημαίνει ότι, με τις τρέχουσες τιμές, το κόστος για τα πλοία θα μπορούσε να διπλασιαστεί μέχρι το 2035.

Αυτά τα δεδομένα οδήγησαν τους παρευρισκόμενους να ζητήσουν ένα σαφές, απλό και δίκαιο ρυθμιστικό πλαίσιο, σχολιάζοντας τον αντίκτυπο των περιβαλλοντικών μέτρων στις καθημερινές λειτουργίες των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Ενδεικτικά, η κα. Προκοπίου παρουσίασε στοιχεία σχετικά με την επιβάρυνση της εταιρείας της. Ένα Kamsarmax που καταναλώνει 6.000 τόνους VLSFO θα πληρώσει το πρώτο έτος 834.000 δολάρια, με το κόστος να φτάνει τα 3 εκατομμύρια δολάρια το 2035. «Μέχρι το 2028, ο ΙΜΟ θα επιβάλει το International Fuel Standard, δηλώνοντας ότι το ποσό που θα συγκεντρωθεί ως ποινές θα ανέρχεται μεταξύ 15-30 δισ. δολαρίων, φτάνοντας τα 100 δισ. δολάρια μέχρι το 2035».
Σχετικά με τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε ανανεώσιμες πηγές, η κα. Προκοπίου ανέφερε τους απαιτούμενους όγκους και τα διαθέσιμα αποθέματα: «Για πράσινη μεθανόλη απαιτούνται 440 εκατομμύρια τόνοι ετησίως, ενώ σήμερα έχουμε μόνο 3. Για πράσινη αμμωνία χρειαζόμαστε 470 εκατομμύρια τόνους, με διαθέσιμα μόλις 6,4 εκατομμύρια. Για πράσινο μεθάνιο ή LNG απαιτούνται 180 εκατομμύρια τόνοι, ενώ διαθέτουμε 0,01. Τέλος, για πράσινο υδρογόνο χρειάζονται 70 εκατομμύρια τόνοι και έχουμε 1,5».
Η ακτοπλοΐα
Ο CEO της Attica Group, Πάνος Δικαίος, υπογράμμισε την ανάγκη για ειδική μεταχείριση του κλάδου ακτοπλοΐας, σημειώνοντας ότι τα μέτρα της Ε.Ε. και του ΙΜΟ επηρεάζουν σημαντικά τις επιχειρήσεις.

Όπως ανέφερε, όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα περιβάλλον συνεχών πληθωριστικών πιέσεων, που επηρεάζουν τόσο το λειτουργικό κόστος των εταιρειών όσο και τους καταναλωτές, δηλαδή τους επιβάτες.
Ο Σταμάτης Τσαντάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings Corp., τόνισε την ανάγκη ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών στην ναυτιλία, αναφέροντας ότι η εταιρεία έχει ήδη εγκαταστήσει αισθητήρες και συστήματα από το 2025.

«Δέκα χρόνια μετά, αυτά τα συστήματα αποτελούν ένα αξιόπιστο εργαλείο με AI που έχει διευκολύνει τη διαδικασία και έχει συμβάλλει στην εξοικονόμηση καυσίμου», τόνισε.
Η τεχνολογία
Σε ό,τι αφορά την τεχνολογία, ο Δημήτρης Αλεξάνδρου (Συνιδρυτής και Διευθυντής Επιχειρηματικής Καινοτομίας, Ubitech) απεφάνθηκε ότι η AI έχει επιφέρει επανάσταση στον τομέα της ναυτιλίας.

«Η τεχνητή νοημοσύνη έχει φέρει μεγάλες αλλαγές», τόνισε, αναφέροντας ότι υπάρχει σημαντική δυνατότητα ανάπτυξης εφαρμογών που θα ευνοήσουν τα καύσιμα και τη βιώσιμη μετάβαση.
Η κα. Ελίνα Λίτσα (Partner, Deals Services, Grant Thornton) επισήμανε πως η περιβαλλοντική συμμόρφωση των ναυτιλιακών εταιρειών να λειτουργεί και ως εργαλείο για τη διατήρηση της αξίας τους.
