Η 19η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία εγκαινιάστηκε επίσημα με την απονομή των βραβείων της κριτικής επιτροπής. Φέτος, η διοργάνωση, υπό τον γενικό τίτλο «Νοητό, Φυσικό Συλλογικό» (Intelligens Natural Collective), επιμελήθηκε από αρχιτέκτονα του Senseable City Lab του ΜΙΤ.
Ο Χρυσός Λέοντας απονεμήθηκε στο Περίπτερο του Μπαχρέιν για τη συμμετοχή του με τίτλο «Κύμα καύσωνα», που αναδεικνύει την κλιματική κρίση και την ανάγκη για συνδυασμό ανθεκτικών και βιώσιμων αρχιτεκτονικών λύσεων.
Δύο εύφημες μνείες απονεμήθηκαν στη συμμετοχή του Βατικανού με τίτλο «Ανοικτό Έργο», το οποίο ευαγγελίζεται ανοιχτούς χώρους για επικοινωνία και παραγωγή μηνύματος σχετικά με τις προκλήσεις της φύσης και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η δεύτερη αναγνώριση πήγε στο Βρετανικό Περίπτερο για τη συμμετοχή του «Γεωλογία των Βρετανικών Αποζημιώσεων», που εξετάζει τις ανισότητες και την περιβαλλοντική υποβάθμιση μέσω αρχιτεκτονικών επιλογών.
Ο Χρυσός Λέοντας για την καλύτερη συμμετοχή απονεμήθηκε στην ομάδα Canal Cafe (Diller Scofidio + Renfro, Natural Systems Utilities, SODAI, Aaron Betsky, Davide Oldani), ενώ ο Αργυρός Λέοντας για την πιο ελπιδοφόρα συμμετοχή αποδόθηκε στο έργο «Υπολογίζοντας τις Αυτοκρατορίες» από τους Κέιτ Κρόφορντ και Βλάνταν Τζόκερ.
Ενδεικτική ήταν η απονομή Χρυσού Λέοντα για το σύνολο του έργου στην Αμερικανίδα φιλόσοφο Ντόρα Χάραγουεϊ και τον Ιταλό αρχιτέκτονα Ίταλο Ρότα.
Σημαντική θέση στην φετινή Μπιενάλε κατέχουν και τα Περίπτερα της Βρετανίας, Γαλλίας, Γερμανίας, ΗΠΑ και Αυστρίας, εξετάζοντας προκλητικά ζητήματα που απασχολούν τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, όπως η κλιματική κρίση και η συλλογικότητα. Η αμερικανική συμμετοχή δημιουργεί ένα χαλαρωτικό περιβάλλον, ενώ το γαλλικό αναδεικνύει κοινωνικά ζητήματα και το γερμανικό εξετάζει τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης.
Επιπλέον, η αυστριακή συμμετοχή εξερευνά θέματα στέγης και αυτοδιαχείρισης, εν μέσω των κρατικών μηχανισμών και της αγοράς. Η κεφαλαιώδης πολιτική θέση εκδηλώνεται και από την απουσία μεγάλων δυνάμεων, όπως η Ρωσία και το Ισραήλ.
Η Μπιενάλε προσκαλεί σε αναθεώρηση της αρχιτεκτονικής. Αν και ο Χέγκελ δεν θεωρούσε την αρχιτεκτονική ως τέχνη λόγω της λειτουργικότητάς της, τα σύγχρονα εκθέματα δείχνουν σαφή εικαστικό σκεπτικό. Η τεχνολογία των υλικών επιτρέπει στις αρχιτέκτονες ελευθερία σχεδίασης, που οδηγεί σε καινοτόμες και ανεξάντλητες σειρές σχεδίων.
Οι σύγχρονες προκλήσεις, όπως η κλιματική αλλαγή και η αστικοποίηση, απαιτούν νέα προσέγγιση. Οι αρχιτέκτονες στρέφονται σε παραδοσιακές πρακτικές και οικολογικά υλικά, δημιουργώντας βιώσιμες κατασκευές. Η ελληνική συμμετοχή εστιάζει στην ανάπλαση των βενετσιάνικων Νεωρίων στα Χανιά και το Ηράκλειο.
Συνολικά, η 19η Μπιενάλε επιβεβαίωσε τις νέες αυτές τάσεις, όπως φαίνεται έντονα στη κεντρική έκθεση του Αρσενάλε, με κατασκευές που εμπνέονται από οικολογικά υλικά και σύγχρονες τεχνολογίες, δημιουργώντας έναν διάλογο ανάμεσα στο παραδοσιακό και το καινοτόμο, στοχεύοντας σε έναν βιώσιμο μέλλον.