Οι σημαντικές επενδύσεις ναυτιλιακών εταιρειών σε shuttle DP tankers αποφέρουν καρπούς. Αυτά τα δεξαμενόπλοια, με μεταφορική ικανότητα 150.000 τόνων πετρελαίου, μπορούν να φορτώνουν πετρέλαιο από πλωτές πλατφόρμες, ακόμη και σε αποστάσεις μέχρι 180 ναυτικά μίλια από τις ακτές, διατηρώντας τη σταθερότητά τους και την ασφάλεια της διαδικασίας φόρτωσης, ακόμα και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Το κόστος τους είναι περίπου 60% υψηλότερο από ότι των συμβατικών δεξαμενόπλοιων παρόμοιου μεγέθους. Οι προοπτικές της αγοράς shuttle tankers αναλύονται από την Clarksons. Αυτός είναι ένας τομέας στον οποίο επενδύουν δυναμικά Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως η Tsakos Energy Navigation, υπό τη διεύθυνση του δρα. Νίκου Τσάκου, καθώς και ο όμιλος Αγγελικούση, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση.
Αυτοί οι όμιλοι θεωρούνται μεταξύ των μεγαλύτερων παγκοσμίως στον τομέα. Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Clarksons, Stephen Gordon, κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, η βραζιλιάνικη παραγωγός Petrobras ανέθεσε συμβάσεις για εννέα νέα δεξαμενόπλοια στην ΤΕΝ, αυξάνοντας τον στόλο σε 16 πλοία αυτού του τύπου. Επιπλέον, νωρίτερα αυτή τη χρονιά, ο όμιλος Αγγελικούση ολοκλήρωσε την εξαγορά 18 δεξαμενόπλοιων που ανήκαν στην Altera Shuttle Tankers. Σύμφωνα με την Clarksons Research, οι εταιρείες με shuttle tankers αναμένεται να αποκομίσουν οφέλη από τις επενδύσεις τους στους εξειδικευμένους αυτούς στόλους.
Ο βρετανικός οίκος αναμένει αύξηση της ζήτησης για αυτά τα εξειδικευμένα πλοία, καθώς νέα πεδία αρχίζουν να αναπτύσσονται.
Όπως έχει σημειώσει ο δρα. Νίκος Τσάκος στη “Ν”, τα πλοία αυτά είναι η κορυφή της τεχνολογίας στη ναυτιλία. Ο Stephen Gordon προσθέτει: «Αυτή η εξειδικευμένη και παραδοσιακά σταθερή αγορά αναμένεται να βιώσει περίοδο ανάπτυξης».
90 πεδία
Η Clarksons παρακολουθεί 90 υπεράκτια πεδία που χρησιμοποιούν shuttle tankers, εκ των οποίων 37 βρίσκονται στη Βραζιλία και 43 στη Βόρεια Θάλασσα. Τέσσερα πεδία βρίσκονται υπό ανάπτυξη και αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τα επόμενα χρόνια: Bacalhau και Maromba στη Βραζιλία, καθώς και Rosebank και Froy στη Βόρεια Θάλασσα.
Το 2024, πραγματοποιήθηκαν 3.304 προσεγγίσεις σε πεδία από δεξαμενόπλοια, μεταφέροντας περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ή το 4% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου. Όπως υπογραμμίζει ο Gordon, «ενώ η Βραζιλία αποτελεί το κύριο κέντρο ανάπτυξης, υπάρχουν και άλλες μικρότερες περιοχές, όπως τα Hibernia/White Rose στον Καναδά και διάφορα έργα στην Αρκτική που εξυπηρετούνται από τοπικά ρωσικά πλοία».
«Μακροπρόθεσμα, η ζήτηση για δεξαμενόπλοια μπορεί επίσης να ενισχυθεί στη Ναμίμπια, όπου ανακαλύφθηκαν σημαντικά αποθέματα πετρελαίου από το 2022» είπε.
Ο Gordon επισήμανε ότι, αν και δεν είναι όλα τα πεδία κατάλληλα για DP δεξαμενόπλοια λόγω της φύσης των κοιτασμάτων, τα αρχικά σχέδια για το πεδίο Venus δείχνουν ότι οι συνθήκες ανοικτά της Ναμίμπια θα απαιτήσουν τη χρήση τέτοιων πλοίων για τη μεταφορά πετρελαίου στην ακτή.
«Οι ενδείξεις αυξημένης ζήτησης για δεξαμενόπλοια και η ανάγκη ανανέωσης μέρους του στόλου έχουν οδηγήσει σε αύξηση των παραγγελιών», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν 21 πλοία που έχουν παραγγελθεί σε ναυπηγεία αξίας 2,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα περισσότερα εκ των οποίων κατευθύνονται προς τη Βραζιλία. Από αυτά, περίπου 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια αφορούν παραγγελίες της Tsakos Energy Navigation.
«Πιθανές επιπλέον παραγγελίες μπορεί να προκύψουν για το έργο Pao de Acucar στη Βραζιλία ή για ανάπτυξη στη Νορβηγία του Μπάρεντς», κατέληξε ο Gordon.