Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή εντός Μαΐου, όπως ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για τα 20 χρόνια του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Αντιπροεδρίας, ο Κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι, αν και η κατάσταση οδικής ασφάλειας στη χώρα έχει βελτιωθεί, παραμένει ακόμα πίσω σε σύγκριση με την ΕΕ.
Είπε συγκεκριμένα:
«Καταγράφουμε λιγότερους θανάτους και τραυματισμούς. Το 1998, το χρονιά με την υψηλότερη θνησιμότητα, 2.182 άτομα είχαν χάσει τη ζωή τους. Το 2023, ο αριθμός αυτός ανήλθε σε 627. Έχουμε επιτύχει προόδους, αλλά αυτό δεν αρκεί. Η μείωση 3% στα θανατηφόρα ατυχήματα από το 2019 έως το 2024 συγκρίνεται αρνητικά με την αντίστοιχη μείωση της ΕΕ, που είναι 13%. Παράλληλα, το 2024 σημειώθηκε αύξηση 4% σε σχέση με το 2023, γεγονός που υποδεικνύει ότι δεν πρέπει να εφησυχάζουμε.»
Ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε πέντε άξονες πολιτικής για την οδική ασφάλεια:
1. Σύγχρονες υποδομές που προστατεύουν
«Ο οδικός άξονας Πατρών-Πύργου θα ολοκληρωθεί φέτος. Έχουν παραδοθεί τμήματα του Ε65, και το βόρειο τμήμα αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του επόμενου έτους. Κατασκευάζουμε το flyover στη Θεσσαλονίκη και υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τον Βόρειο Οδικό Άξονα στην Κρήτη. Οι υποδομές αυτές όχι μόνο προάγουν την ανάπτυξη, αλλά και την ασφάλεια των οδηγών,» δήλωσε.
2. Βιώσιμη και ασφαλής μετακίνηση μέσω ΜΜΜ
Πάνω από 400 νέα λεωφορεία ήδη κυκλοφορούν στην Αθήνα, και μέχρι το τέλος του χρόνου θα ξεπεράσουν τα 950. Ξεκίνησαν έργα για τη Γραμμή 4 του Μετρό, και η επέκταση προς Καλαμαριά θα παραδοθεί αρχές του επόμενου έτους. Επίσης, το Μετρό λειτουργεί έως τις 2:30 τα ξημερώματα το Σαββατοκύριακο, με σχέδια για 24ωρη λειτουργία. «Η ισχυροποίηση των ΜΜΜ αφορά όχι μόνο τη κυκλοφορία αλλά και την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών,» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
3. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
Ο νέος Κώδικας προβλέπει μειωμένο όριο ταχύτητας σε πόλεις από 50 σε 30 χλμ/ώρα και κατηγοριοποιεί τις παραβάσεις σε 4 επίπεδα κινδύνου. Στις σοβαρές παραβάσεις όπως η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι ποινές θα είναι αυστηρές, με πρόστιμα έως 1.500 ευρώ και αφαίρεση άδειας.
4. Αύξηση ελέγχων μέσω τεχνολογιών
Ο αριθμός των ελέγχων και των παραβάσεων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. «Η Τροχαία δεν μπορεί να είναι παντού, αλλά οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν,» δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης. Μέχρι το καλοκαίρι, θα εγκατασταθούν 388 κάμερες στην Αττική, με στόχο να φτάσουν τις 2.000. Αυτές θα καταγράφουν παραβάσεις όπως υπέρβαση ταχύτητας και χρήση κινητού.
5. Οδική παιδεία
«Πρέπει να διδάξουμε τους νέους ότι καλός οδηγός είναι αυτός που οδηγεί με ασφάλεια και σέβεται τους άλλους στον δρόμο,» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης. Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας έχει προγράμματα σε σχολεία και στρατόπεδα, και η κυβέρνηση θα υποστηρίξει τις δράσεις του. Για αυτό το λόγο, επιβεβαίωσε την εγκατάσταση Χώρου Εκδηλώσεων Προαγωγής Οδικής Ασφάλειας στον ΣΕΑ Μεγάρων, στην Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών.
«Κάθε ζωή που χαλάται στην άσφαλτο είναι μια ιστορία που δεν ολοκληρώθηκε. Ας εργαστούμε συλλογικά για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Αυτό δεν είναι απλώς τεχνικό ή οικονομικό ζήτημα, είναι ανθρωπιστικό,» κατέληξε.