Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Νικολάου Παπαδόπουλου με τίτλο «Η συστηματική υποβάθμιση των ιστορικών μνημείων της Ελλάδας», τόνισε ότι το Υπουργείο Πολιτισμού αποκαθιστά όλα τα μνημεία ανεξαρτήτως περιόδου, πάντα σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο.
Αυτή τη στιγμή, στο Υπουργείο Πολιτισμού, εκτελείται το μεγαλύτερο έργο πολιτιστικών υποδομών στην ιστορία, με πάνω από 850 έργα και προϋπολογισμό άνω του 1,3 δισ. ευρώ. Ποιες άλλες εποχές έχουν υλοποιηθεί αντίστοιχες ενέργειες; Όλα τα μνημεία, είτε πρόκειται για χριστιανικές εκκλησίες είτε για οθωμανικά κτίρια, έχουν κατασκευαστεί από Έλληνες τεχνίτες και ανήκουν στο ελληνικό λαό.
Ακολουθεί η πρωτολογία της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη:
Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε,
Κύριε Βουλευτά,
Με την ερώτησή σας μου δίνετε την ευκαιρία να τονίσω για άλλη μια φορά ότι εργαλειοποιείτε τα μνημεία και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, την οποία υποστηρίζετε πως σέβεστε, προκειμένου να εξυπηρετήσετε μικροκομματικά οφέλη. Αναφέρεστε σε πέντε περιστατικά κατηγορώντας το Υπουργείο Πολιτισμού για αδιαφορία και συνειδητή υποβάθμιση της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
Οι κατηγορίες σας αντικατοπτρίζουν την αδυναμία σας. Ας εξετάσουμε, λοιπόν, έναν-έναν τους ισχυρισμούς σας. Αρχικά, αναφέρεστε στο περιστατικό με τη διαφήμιση αθλητικής εταιρείας μέσω drone. Το Υπουργείο Πολιτισμού, αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση συγκεκριμένης φωτογραφίας, εξέδωσε ανακοίνωση με όλες τις λεπτομέρειες. Οι υπηρεσίες μας, όμως, δεν γνώριζαν για τη χρήση των drones εξαιτίας της μη τήρησης του νόμου από άλλους. Οι υπηρεσίες δεν λειτουργούν ως ντετέκτιβ, αλλά απαντούν σε αιτήματα. Για αυτό, η Υπουργός κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας, και η υπόθεση βρίσκεται πλέον στα χέρια της ελληνικής δικαιοσύνης. Αξιοσημείωτο είναι ότι καμία χρήση drone δεν πραγματοποιήθηκε πάνω από την Ακρόπολη. Η φωτογραφία που παραθέτετε είναι παραπλανητική και προέρχεται από απόσταση.
Δεύτερον, αναφέρεστε στην παραχώρηση του χώρου μπροστά από το Καλλιμάρμαρο σε εμπορική εταιρεία και την ύστερη ανάκληση αυτής. Η αίτηση για την κατασκευή εξετάστηκε από το Υπουργείο με θετική γνωμοδότηση υπό όρους, οι οποίοι δεν τηρήθηκαν. Στις αυτοψίες που διενήργησα διαπίστωσα ότι η κατασκευή ήταν ανεπαρκής, ζητώντας άμεση διακοπή των εργασιών και επανεξέταση από το αρμόδιο Συμβούλιο. Αυτό το Συμβούλιο, στη συνέχεια, εισηγήθηκε υπέρ της ανάκλησης της γνωμοδότησής του.
Το τρίτο περιστατικό αφορά την πτώση μέρους αντιγράφου τοιχογραφίας στο Μέγαρο της Βασίλισσας στην Κνωσό, που προήλθε από σφοδρούς ανέμους. Οι συντηρητές είχαν ήδη ελέγξει το μνημείο. Οι κατηγορίες σας για ανεπαρκή συντήρηση είναι απλώς συκοφαντίες. Αποκαταστήσαμε το Μέγαρο του Βασιλέως με χρηματοδότηση 1.000.000 ευρώ και εξασφαλίσαμε επιπλέον πόρους. Η πολιτιστική κληρονομιά προστατεύεται με σχέδιο και πόρους.
Τέλος, αναφέρεστε σε περιστατικό στη δημόσια πλατεία μπροστά από το Ανάκτορο στην Κέρκυρα, όπου υπεβλήθησαν μηνύσεις για παράνομες ενέργειες. Στην περίπτωση της Εθνικής Πινακοθήκης, έχω τονίσει ότι κάθε καλλιτεχνική άποψη είναι αποδεκτή, αλλά αυτό δεν επιτρέπει καταστροφές. Κάθε μορφή λογοκρισίας είναι απαράδεκτη.
Ακολουθεί η δευτερολογία της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη:
Κύριε Βουλευτά, προφανώς δεν θα μπω στο επίπεδο του παραληρήματος. Αν κάποιος θα έπρεπε να ντρέπεται, αυτός δεν είμαι εγώ, αλλά εσείς, επειδή αποκρύβετε στοιχεία.
Αναφέρεστε στον ιστό στο Σούλι, αλλά δεν λέτε πώς στήθηκε. Έχει γίνει παραβίαση του αρχαιολογικού νόμου και η Υπηρεσία αντέδρασε σωστά. Διότι για να στηθεί ο ιστός χρειάστηκε μια τεράστια βάση από τσιμέντο, η οποία εγκαταστάθηκε πάνω σε προστατευόμενα κτήρια. Αν κρίνουμε από τη δραστηριότητά σας, εσείς παρανομείτε και δεν σέβεστε τον νόμο. Στην Ελλάδα προστατεύουμε τα μνημεία όλων των εποχών. Αυτό προφανώς σας ενοχλεί.
Όσο για την κυρία Τσιάρα και το Διοικητικό Συμβούλιο της Εθνικής Πινακοθήκης, εμείς ακολουθούμε τις νόμιμες διαδικασίες που προβλέπει η Βουλή για τον διορισμό καλλιτεχνικών διευθυντών. Αυτό δείχνει ότι σεβόμαστε τα μνημεία και προχωράμε σε έργα πολιτιστικής υποδομής αξίας 1,3 δισ. ευρώ. Καταγράφεστε στην ιστορία ως αυτός που βανδάλισε την Εθνική Πινακοθήκη της χώρας του, και κάτι τέτοιο είναι μοναδικό.