Ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αμερικανικών Ναυπηγείων (SCA), Matt Paxton, εκφράζει υποστήριξη στο σχέδιο του Τραμπ για την αναγέννηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας, τονίζοντας την ανάγκη για μια εθνική στρατηγική που θα επαναφέρει τον τομέα στο επίκεντρο της οικονομικής και αμυντικής πολιτικής των ΗΠΑ, καθώς οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια τον έχουν παραμελήσει.
Μιλώντας στη «Ν», ο κ. Paxton επισήμανε ότι, παρά την υποστήριξή τους σε χιλιάδες θέσεις εργασίας και τη συνεισφορά τους στο ΑΕΠ, οι εγχώριες ναυπηγικές μονάδες αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις, κυρίως λόγω στρατηγικών κρατών όπως η Κίνα και η Νότια Κορέα που επιδοτούν μαζικά τις δικές τους βιομηχανίες.
Ο επικεφαλής του SCA τόνισε ότι η ναυπηγική δεν βρισκόταν στη «μερίδα» των προτεραιοτήτων των αμερικανών προέδρων, τόσο Ρεπουμπλικάνων όσο και Δημοκρατικών, με συνέπεια την παρακμή του τομέα.
Ανάμεσα στις προτάσεις του Paxton για να αναστραφεί αυτή η κατάσταση περιλαμβάνονται: η βελτίωση της αξιοποίησης της υπάρχουσας ναυπηγικής δυναμικότητας, η διασφάλιση σταθερής κρατικής χρηματοδότησης και η ενίσχυση της συνεργασίας.
«Αυτές οι ενέργειες είναι απαραίτητες για τη σταθεροποίηση και την ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας του τομέα» ανέφερε χαρακτηριστικά. «Η ναυπηγική είναι στρατηγικός πυλώνας εθνικής ασφάλειας».
Ποια είναι τα κύρια εμπόδια στην αναζωογόνηση των αμερικανικών ναυπηγείων;
«Η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία είναι κρίσιμη για την οικονομία, υποστηρίζοντας 390.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας και συνεισφέροντας 42,2 δισεκατομμύρια δολάρια στο ΑΕΠ», δήλωσε. Τα ναυπηγεία κατασκευάζουν και συντηρούν πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό, την Ακτοφυλακή και τον στρατό, καθώς και για εμπορικά πλοία.
Η παρακμή του τομέα δεν οφείλεται σε αδράνεια αλλά σε φυσικά και πολιτικά περιβάλλοντα που άλλαξαν μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με πολλές χώρες να αναγνωρίσουν τα πλεονεκτήματα της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας και να παρέχουν σημαντική χρηματοδότηση.
Η ναυπηγική βιομηχανία απαιτεί ρεαλιστική κατανόηση για να διασφαλιστεί ότι τα πλοία θα εκτελούν τις αποστολές τους με ασφάλεια. Σύμφωνα με το σχέδιο του Τραμπ, οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν ένα ταμείο ναυτικής ασφάλειας και φορολογικές απαλλαγές για στηρίξεις στον τομέα.
Πώς επηρεάζει ο διεθνής ανταγωνισμός τη βιωσιμότητα των αμερικανικών ναυπηγείων;
«Τα αμερικανικά ναυπηγεία ανταγωνίζονται κρατικά επιδοτούμενες επιχειρήσεις, δημιουργώντας άνισες συνθήκες. Οι χώρες όπως η Κίνα και η Νότια Κορέα έχουν στρατηγικές ενισχύσεων που επηρεάζουν τα διεθνή τους ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα», εξήγησε.
Υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις σε αμερικανικές ναυπηγικές εγκαταστάσεις;
«Αναμφίβολα – οι επενδύσεις στον τομέα αυξάνονται, καθώς οι ναυπηγοι επενδύουν στις εγκαταστάσεις τους τα τελευταία χρόνια», δήλωσε.
Ποιος είναι ο ρόλος του Πολεμικού Ναυτικού στην επιβίωση των ναυπηγείων;
«Ο εμπορικός τομέας μπορεί να αναπτυχθεί και να ωφελήσει τους κρατικούς πελάτες, βοηθώντας στην ενίσχυση της απασχόλησης», συμπλήρωσε.
Υπάρχει επαρκές εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό;
«Ναι, υπάρχει διαθέσιμο εργατικό δυναμικό, με προγράμματα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού να βρίσκονται σε εφαρμογή», ανέφερε.
Ποια είναι η στάση των ναυπηγείων απέναντι στις νέες τεχνολογίες;
«Τα ναυπηγεία μας στον τομέα της καινοτομίας έχουν κάνει μεγάλες προόδους, κατασκευάζοντας τεχνολογικά προηγμένα πλοία», δήλωσε.
Πόσο ρεαλιστική είναι μια «αναγέννηση» της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας;
«Η στρατηγική της κυβέρνησης αποσκοπεί στην ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης, μέσω φορολογικών κινήτρων και μιας ολιστικής προσέγγισης για την ανάπτυξη του τομέα», τόνισε.
Προτάσεις για τον κλάδο;
– Βελτίωση της υφιστάμενης ναυπηγικής δυναμικότητας.
– Σταθερή χρηματοδότηση από την κυβέρνηση.
– Συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης και βιομηχανίας για την επαναφορά των ΗΠΑ στον διεθνή ναυπηγικό τομέα.
Στρατηγικό μήνυμα για την ναυπηγική βιομηχανία;
«Η επαναφορά των ΗΠΑ στη διεθνή ναυπηγική σκηνή είναι στρατηγική και εθνική ανάγκη. Η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία είναι έτοιμη να συνεργαστεί για την επιτυχή και έγκαιρη παράδοση πλοίων», κατέληξε.