Η συζήτηση για το νομοσχέδιο του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) συνεχίζεται στη Βουλή, με την ψήφο του να προγραμματίζεται για αύριο, Τετάρτη (11/6).
Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του, ο στόχος είναι η αύξηση της ασφάλειας στις καθημερινές μετακινήσεις και η εξάλειψη της αταξίας και της ανομίας στους δρόμους, μέσω αυστηρών προστίμων και ολικής ανάκλησης διπλώματος για επικίνδυνες ή υποτροπιάζουσες παραβάσεις.
Ειδική έμφαση δίνεται στην υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, και την έλλειψη ζώνης ή κράνους. Επιπλέον, ανακοινώθηκε η πιλοτική λειτουργία του μετρό και του τραμ τα ξημερώματα του Σαββατοκύριακου, για να διευκολυνθούν οι νέοι να επιλέγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί για το αυτοκίνητο.
Kλιμακωτό σύστημα ποινών
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επικεντρώνεται στην πρόληψη και την αντιμετώπιση παραβάσεων που σχετίζονται με υψηλό αριθμό ατυχημάτων, κατατάσσοντας αυτές ως ιδιαίτερα επικίνδυνες.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, θεσπίζεται ένα κλιμακωτό σύστημα ποινών που επιφέρει αυστηρότερες συνέπειες σε υπότροπους που επαναλαμβάνουν σοβαρές παραβάσεις, είτε αυτές προκαλούν ατύχημα είτε όχι.
Οι παραβάσεις που θα εντάσσονται στο νέο σύστημα περιλαμβάνουν την οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, την χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, τις “κόντρες” και την οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.
Σκοπός είναι να διασφαλιστεί η ασφάλεια όλων στις μετακινήσεις.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας δομής ποινών είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου, που το 2024 καταλάμβανε τη τρίτη θέση στις αιτίες πρόκλησης τροχαίων στην Ελλάδα. Σήμερα, η χρήση κινητού, ανεξαρτήτως του αν προκαλεί ατύχημα, συνεπάγεται αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες.
Ποινικές διαστάσεις για πρόκληση ατυχήματος
Πλέον, ανεξαρτήτως του αριθμού των παραβάσεων, υπάρχει και ποινική διάσταση σε περιπτώσεις πρόκλησης ατυχήματος. Σύμφωνα με το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, η ποινή μπορεί να φθάνει έως και 10 έτη σε περιπτώσεις βαριάς σωματικής βλάβης, ενώ για θανατηφόρα ατυχήματα η ποινή φτάνει τους 20 χρόνια και μπορεί να είναι ισόβια αν υπάρχουν πολλαπλοί θάνατοι.
Ακόμη, υπάρχει μια αυστηρή προσέγγιση στα ζητήματα χρήσης κράνους. Σχεδόν 4 στους 10 θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα το 2023 ήταν δικυκλιστές, με τα ποσοστά χρήσης κράνους χαμηλά. Έτσι, η μη χρήση του κράνους θα συνεπάγεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, αυξάνοντας για την πρώτη υποτροπή σε 1.000 ευρώ και 6 μήνες αφαίρεσης.
Αντίστοιχα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα αντιμετωπίζει τρία επίπεδα επήρειας, με αυστηρότερες ποινές για τις υψηλότερες μετρήσεις, με τον ίδιο στόχο ασφαλέστερων δρόμων.