Νέα στοιχεία επιβεβαιώνουν την τάση προς τα σταθερά τιμολόγια στη λιανική αγορά ρεύματος, καθώς παρατηρείται αύξηση στα «μπλε» τιμολόγια και μείωση στα «πράσινα» και «κίτρινα» έως το τέλος Απριλίου.
Τα σταθερά τιμολόγια κερδίζουν τη προτίμηση των καταναλωτών, και οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες, ιδίως αν επιβεβαιωθούν οι προειδοποιήσεις για νέες ακραίες διακυμάνσεις στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το μερίδιο των μπλε τιμολογίων έχει φτάσει το 20%, δηλαδή περίπου 1.150.000 πελάτες, από 800.265 στα τέλη του 2024. Τα πράσινα τιμολόγια παραμένουν στην κορυφή της αγοράς, αλλά έχουν υποχωρήσει στο 70% από 72%, ήτοι 4,1 από 4,3 εκατομμύρια καταναλωτές.
Σημειώνεται ότι σχεδόν όλοι οι οικιακοί καταναλωτές έχουν μεταβεί στα πράσινα τιμολόγια κατά τη μετάβαση στην χρωματική τιμολόγηση, με τη πλειονότητα να παραμένει σταθερή σε αυτά τα δύο χρόνια που πέρασαν από την εφαρμογή αυτού του μοντέλου.
Τα κίτρινα τιμολόγια συνεχίζουν να υποχωρούν, με 590.000 καταναλωτές στα τέλη Απριλίου, σε σχέση με 836.838 στο τέλος του 2024.
Οι ειδικοί της αγοράς επισημαίνουν ότι οι αριθμοί επιβεβαιώνουν τη στροφή προς τη σταθερή τιμολόγηση, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών.
Η “μάχη των μεριδίων” είναι έντονη, επικεντρωμένη στα μπλε τιμολόγια, αν και τα στοιχεία δεν αντικατοπτρίζουν πάντα την πραγματικότητα της αγοράς.
Συγκέντρωση
Ειδικοί της αγοράς υπογραμμίζουν ότι η μείωση των τιμών στα μπλε τιμολόγια –κάτω από το μέσο κόστος προμήθειας– ασκεί πίεση στους συμμετέχοντες, οδηγώντας σε συγκέντρωση της αγοράς («το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό»).
Αυτή η εξέλιξη θεωρείται αναπόφευκτη, με το μόνο ερώτημα να είναι το «όταν», κάτι που εξαρτάται από την ικανότητα των εταιρειών να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η Protergia είναι η μεγάλη κερδισμένη το 2024, με αύξηση 68.255 πελατών, ακολουθούμενη από τον ΗΡΩΝ με 31.968 και τη Ζενίθ με 10.554.
Αντίθετα, η ΔΕΗ, παρά το ότι παραμένει η πρώτη στην κατηγορία μερίδιο, έχασε 53.377 πελάτες.
Η “μάχη” στα μπλε τιμολόγια αναμένεται να αποκτήσει νέες διαστάσεις, καθώς οι εταιρείες σχεδιάζουν καινοτόμα προϊόντα που θα ευθυγραμμιστούν καλύτερα με τις ανάγκες των καταναλωτών.
Εντούτοις, υπάρχουν υπό συζήτηση μεταρρυθμίσεις από τη ΡΑΑΕΥ που θα επηρεάσουν την ελευθερία των συμμετεχόντων να διαφοροποιούν τα προϊόντα τους σε σχέση με τον γνωστό χρωματικό κώδικα.