Ποιες είναι οι κύριες αιτίες πίσω από τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών; Ενώ οι παράγοντες όπως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση και η ψυχολογία έχουν μελετηθεί ενδελεχώς, μια νέα έρευνα φέρνει στο προσκήνιο μια παράμετρο που ίσως να μην είχατε σκεφτεί: το ύψος. Μια πρόσφατη μελέτη αποκαλύπτει μια ενδιαφέρουσα σύνδεση μεταξύ του ύψους των μαθητών και των επιδόσεών τους στις εξετάσεις.
Ποιοι μαθητές τα πηγαίνουν καλύτερα στις εξετάσεις – οι ψηλοί ή οι κοντοί;
Η νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Economics and Human Biology δείχνει ότι οι ψηλότεροι μαθητές επιτυγχάνουν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις στις εξετάσεις σε σύγκριση με τους κοντύτερους συνομηλίκους τους. Η μελέτη βασίστηκε σε δεδομένα από public schools της Νέας Υόρκης και διαπιστώθηκε ότι οι ψηλότεροι μαθητές είχαν υψηλότερους βαθμούς σε Αγγλικά και Μαθηματικά.
Οι ερευνητές επιχείρησαν να κατανοήσουν γιατί οι ψηλότεροι άνθρωποι τείνουν να κάνουν καριέρα με υψηλότερους μισθούς, ένα φαινόμενο που είναι εμφανές σε πολλές μελέτες. Μια εξήγηση είναι ότι τα ψηλότερα άτομα μπορεί να απολαμβάνουν ακαδημαϊκά πλεονεκτήματα από νωρίς, παρέχοντας έτσι μερική εξήγηση για την επαγγελματική τους επιτυχία. Αυτή η μελέτη εστιάζει σ’ αυτή τη σύνδεση, χρησιμοποιώντας δεδομένα από μια εκτενή βάση δεδομένων σχολείων.
«Μια γενικά αναγνωρίσιμη τάση στις κοινωνικές επιστήμες είναι ότι οι ψηλότεροι άντρες και γυναίκες αποκτούν υψηλότερα εισοδήματα από τους κοντούληδες σε χώρες παγκοσμίως», αναφέρει η Stephanie Coffey, επίκουρη καθηγήτρια οικονομικών στο Saint Anselm College, η οποία συνεργάστηκε με την Amy Ellen Schwartz από το Πανεπιστήμιο του Delaware στην έρευνα.
«Η έρευνα παρέχει αρκετές πιθανές εξηγήσεις για αυτό το φαινόμενο. Μία από αυτές είναι η κοινωνική δυναμική: οι ψηλότεροι άνθρωποι ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ή ίσως να γίνονται αντιληπτοί ως πιο θετικοί από τους άλλους. Μια άλλη εξήγηση είναι ότι το ύψος συνδέεται θετικά με τις γνωστικές ικανότητες (τα ψηλότερα άτομα φαίνεται να επιτυγχάνουν υψηλότερες βαθμολογίες σε τεστ νοημοσύνης). Άρα, μπορεί να είναι η ικανότητα που ανταμείβεται στον επαγγελματικό τομέα, και όχι το ύψος από μόνο του», προσθέτει η ερευνήτρια.
«Δεδομένου ότι η σχολική απόδοση είναι σημαντικός παράγοντας για τα τελικά εισοδήματα, μας ενδιέφερε να δούμε αν οι ψηλότεροι μαθητές επιδεικνύουν καλύτερες επιδόσεις στις τυπικές εξετάσεις. Η ανάλυση διευκολύνθηκε από δεδομένα σχολείων της Νέας Υόρκης που περιλάμβαναν ετήσιες μετρήσεις ύψους και βαθμολογίες. Το μεγάλο πλεονέκτημα αυτών των δεδομένων είναι η δυνατότητα σύγκρισης μαθητών στο ίδιο σχολείο με τους συνομηλίκους τους».
Πώς διεξήχθη η μελέτη για το ύψος και τις σχολικές επιδόσεις
Η μελέτη αξιοποίησε δεδομένα από σχεδόν 500.000 μαθητές δημόσιων σχολείων της Νέας Υόρκης, για την περίοδο 2010-2017. Τα δεδομένα περιλάμβαναν ύψος, βαθμολογίες σε Μαθηματικά και Αγγλικά, δημογραφικά στοιχεία και άλλες πληροφορίες όπως κατάσταση παχυσαρκίας και σχολική παρουσίας. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι οι ψηλότεροι μαθητές επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους.
Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι το ύψος σχετίζεται με μια μικρή, αλλά στατιστικά σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις. Για παράδειγμα, κάθε αύξηση στο ύψος συνδέεται με μικρές βελτιώσεις στις βαθμολογίες τόσο στα Μαθηματικά όσο και στα Αγγλικά. Ενώ οι διαφορές αυτές είναι μικρές, συγκεντρώνονται με τον χρόνο και μπορεί να γίνουν σημαντικές σε μεγάλες εκπαιδευτικές αξιολογήσεις.
«Το κύριο εύρημά μας είναι ότι τα αγόρια και τα κορίτσια που είναι ψηλότεροι από τους συνομηλίκους τους βαθμολογούνται υψηλότερα στα Μαθηματικά και την Αγγλική Γλώσσα σε κάθε τάξη μέχρι τις τελικές εξετάσεις», δήλωσε η Δρ. Coffey στο PsyPost. «Αν και το μέγεθος του αποτελέσματος είναι μέτριο, είναι αρκετά μεγάλο για να δημιουργούν σημειωτές διαφορές στην επίδοση μεταξύ των ψηλότερων και των κοντύτερων παιδιών».
«Για παράδειγμα, αφού εξετάσαμε βασικά δημογραφικά χαρακτηριστικά, το 2,5% των ψηλότερων αγοριών και κοριτσιών είχε περίπου 20% υψηλότερες βαθμολογίες στα Αγγλικά σε σχέση με το 2,5% των πιο κοντών αγοριών και κοριτσιών στην ίδια τάξη και σχολείο», προσθέτει.
Η επίδραση του ύψους των συνομηλίκων στις επιδόσεις ενός παιδιού
Ένα ακόμα πιο ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης είναι ότι δεν είναι μόνο το απόλυτο ύψος, αλλά και το ύψος σε σχέση με τους συνομηλίκους που φαίνεται να παίζει ρόλο. Οι μαθητές που υπερβαίνουν σε ύψος τους συνομηλίκους τους είχαν καλύτερες επιδόσεις, πιθανόν λόγω κοινωνικών παραμέτρων όπως η αυτοεκτίμηση ή η θετική αντίληψη από τους άλλους.
Οι ερευνητές επίσης εξέτασαν το αν η υγεία (π.χ., η κατάσταση παχυσαρκίας) μπορεί να συμβάλλει στη σύνδεση μεταξύ ύψους και ακαδημαϊκής επίδοσης. Διαπίστωσαν ότι η σχέση αυτή ενισχύθηκε όταν εξετάστηκε η παχυσαρκία, υποδεικνύοντας ότι άλλοι παράγοντες πλην της υγείας επηρεάζουν τις επιδόσεις.
«Ένα άλλο ερώτημα που τα δεδομένα μας επιτρέπουν να διερευνήσουμε είναι αν το ύψος συνολικά εξηγεί την επίδραση ή αν έχει σημασία να είναι κάποιος ψηλότερος από τους συνομηλίκους του», εξήγησε η Δρ. Coffey.
Περιορισμοί της μελέτης
Αν και τα ευρήματα είναι ισχυρά σε αρκετά στατιστικά μοντέλα, η μελέτη έχει περιορισμούς. Οι ερευνητές δεν μπόρεσαν να εξετάσουν πλήρως παράγοντες όπως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση στην πρώιμη παιδική ηλικία, οι οποίοι σίγουρα επηρεάζουν το ύψος και την ακαδημαϊκή επίδοση. Επίσης, δεν διαχώρισαν πλήρως τις κοινωνικές επιδράσεις του ύψους από άλλους παράγοντες, όπως η ικανότητα του ατόμου.
Ωστόσο, η έρευνα παρέχει χρήσιμες ενδείξεις για το πώς το ύψος μπορεί να επηρεάσει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία, αν και χρειάζεται περαιτέρω παρακολούθηση. Οι ερευνητές σκοπεύουν να εξετάσουν και άλλους παράγοντες, όπως η παιδική παχυσαρκία και οι επιδράσεις της διαδικτυακής εκπαίδευσης κατά την πανδημία Covid-19 στην ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών.
Πηγή: oloygeia.gr