Ένα ακόμη υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών εμφανίστηκε την Παρασκευή, 4 Απριλίου, ενώπιον του εφέτη ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη, που διερευνά την υπόθεση της τραγωδίας στα Τέμπη, προκειμένου να απολογηθεί μετά από τρεις αναβολές. Πρόκειται για τον 65χρονο Διευθυντή Επιβατικών Μεταφορών, ο οποίος είναι και αναπληρωτής προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, και αντιμετωπίζει κακουργηματική δίωξη για διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών. Στην απολογία του, δήλωσε αναρμόδιος για θέματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου, ρίχνοντας τις ευθύνες σε στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στον Διαχειριστή Υποδομής (ΟΣΕ) και στη Γενική Διεύθυνση Υποδομών.
Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Χαϊνά
Κατά τη διάρκεια της πολύωρης απολογίας του, ο 65χρονος παρέδωσε ένα απολογητικό υπόμνημα 94 σελίδων πριν απαντήσει στις ερωτήσεις του ανακριτή, διαψεύδοντας τις κατηγορίες εναντίον του. Αφού ολοκλήρωσε την απολογία του, αφέθηκε ελεύθερος χωρίς περιοριστικούς όρους.
Ο συγκεκριμένος απολογούμενος εργάζεται ως Διευθυντής της Διεύθυνσης Επιβατικών Μεταφορών από τις 25 Ιουλίου 2013, ενώ υπηρέτησε προσωρινά ως αναπληρωτής προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών από 09/02/2022 έως 14/02/2024.
Όσον αφορά την κατάσταση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας του ελληνικού δικτύου κατά την απολογία του, όπως αποκάλυψε το enikos.gr, δήλωσε ότι: «Ανέλαβα τη θέση και διαπίστωσα ότι η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών έχει καθήκοντα διοικητικής εποπτείας επί του ΟΣΕ και της ΡΑΣ, χωρίς να έχει καμία αρμοδιότητα σε θέματα ασφαλείας, που ανήκει αποκλειστικά στη ΡΑΣ υπό κοινοβουλευτικό έλεγχο. Για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, τα συστήματα ασφάλειας ERTMS είναι υπό την αποκλειστική ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου, και δεν είχαμε καμία αρμοδιότητα να παρέμβουμε στην ΕΡΓΟΣΕ ή τη Γενική Γραμματεία Υποδομών για επιτάχυνση των έργων».
Σημαντικό είναι ότι, σύμφωνα με την κατάθεση του κατηγορούμενου, η ασφάλεια του σιδηροδρόμου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, «βάρει τον Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ, που υποχρεούται να διασφαλίζει την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας».
«Δεν είχα αρμοδιότητα για την ασφάλεια»
Οι ερωτήσεις του εφέτη ανακριτή για την δραστηριότητα του κατηγορούμενου σε ζητήματα ασφάλειας οδήγησαν στην πλήρη απόρριψη ευθυνών από τον ίδιο, ο οποίος υπογράμμισε: «Δεν έχω εκτελέσει καθήκοντα που αφορούν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, καθώς αυτό αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΣ». Όταν ρωτήθηκε αν συνεργάστηκε ή συντονίστηκε με τη ΡΑΣ για τα ζητήματα ασφάλειας, ο 65χρονος απάντησε «όχι, δεν είχα καμία τέτοια επαφή».
Στη διάρκεια της απολογίας του, ο κατηγορούμενος επανέλαβε ότι «δεν υπήρχε εποπτεία από τη δική μου Διεύθυνση, καθώς ο ΟΣΕ έχει αυτοτέλεια στις αποφάσεις για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας». Ο εφέτης ανακριτής συνέχισε να ρωτά, ώστε να κατανοήσει τη διαδικασία ενημέρωσης που προέβαινε το υπουργείο προς την Ε.Ε. καθώς και την ενημέρωση που προσέφερε στους εκάστοτε υπουργούς και υφυπουργούς σχετικά με τα ζητήματα ασφάλειας.
«Η συγκεκριμένη ενημέρωση ανήκε στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΣ», είπε σχετικά, προσθέτοντας ότι «δεν είχε γίνει ενημέρωση θεμάτων ασφάλειας».
«Ποτέ δεν ζητήθηκαν αυξήσεις σταθμαρχών»
Ο κατηγορούμενος ρωτήθηκε αν είχε θίξει το θέμα της αύξησης του αριθμού των σταθμαρχών ή της μείωσης ταχυτήτων λόγω αδυναμίας των συστημάτων ασφαλείας, και απάντησε: «όχι, δεν έχω καμία αρμοδιότητα».
Σχετικά με την πλήρη παύση λειτουργίας του ΚΕΚ Λάρισας, απάντησε: «δεν ενημερώθηκα ποτέ για το γεγονός». Επανέλαβε ότι η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών δεν είχε αρμοδιότητα για αυτό και δεν θα ενημερωνόταν για τέτοια θέματα.
Καμιά ευθύνη για τη σύμβαση 717
Απαντώντας για την καθυστέρηση της σύμβασης 717/14, ο κατηγορούμενος τόνισε: «δεν έχω καμία αρμοδιότητα στην παρακολούθηση έργων σιδηροδρομικών υποδομών». Όταν ρωτήθηκε για το γιατί υπάρχει καθυστέρηση, δήλωσε: «δεν γνωρίζω, καθώς αυτό είναι αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Υποδομής».
Σχετικά με ζητήματα όπως οι νυχτερινές βάρδιες στον Σ.Σ. Λάρισας και η παύση λειτουργίας του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας, ο 65χρονος απέδωσε την ευθύνη κυρίως στον ΟΣΕ και τη ΡΑΣ.
«Ευθύνες για το δυστύχημα στους σταθμάρχες και τον ΟΣΕ»
Κλείνοντας, ο κατηγορούμενος ερωτήθηκε για την ευθύνη για το δυστύχημα: «Οι ευθύνες βαρύνουν τον σταθμάρχη και τον μηχανοδηγό, που δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες ασφαλείας. Επίσης, ο ΟΣΕ φέρει ευθύνες για την εκπαίδευση και τον έλεγχο των σταθμαρχών».
Υπενθυμίζεται ότι σε βάρος του έχει ασκηθεί κακουργηματική δίωξη για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών και άλλες σχετικές κατηγορίες.