Ευπάθεια σε πειθαρχικά ζητήματα από αιρετούς, περιλαμβανομένου περιφερειάρχη, καθώς και υπηρεσίες της Περιφέρειας, καταγράφηκε από ελέγχους της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ).
Η ΕΑΔ πραγματοποίησε, συγκεκριμένα, δύο ελέγχους σχετικά με:
α) τη νομιμότητα των ενεργειών των αρμόδιων οργάνων της Περιφέρειας αναφορικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων μέσω απευθείας ανάθεσης για το 2024,
β) την εκτέλεση οδικών έργων σε ορεινές περιοχές, την αποξήλωση πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων για επαναχρησιμοποίηση, καθώς και τις επιχειρηματικές δραστηριότητες σχετιζόμενου ατόμου του περιφερειάρχη.
Πειθαρχικά παραπτώματα
Στον πρώτο έλεγχο διαπιστώθηκε ότι η Περιφέρεια το 2024 προχώρησε σε κατάτμηση και απευθείας ανάθεση συμβάσεων για κοπή και κλάδεμα δέντρων και θάμνων που υπερβαίνουν τα 2 εκατ. ευρώ, καθώς και εργασίες συντήρησης οδών περίπου 5 εκατ. ευρώ.
Ως συνέπεια, η συγκεκριμένη οργάνωση δεν υπέβαλε τα απαραίτητα σχέδια σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, παραλείποντας τον απαιτούμενο έλεγχο νομιμότητας πριν από τη σύναψή τους, βάσει της συνολικής αξίας των συμβάσεων αυτών.
Επιπλέον, από τον έλεγχο προέκυψε ότι για δύο συμβάσεις τεχνικών έργων που ανατέθηκαν μέσω διαπραγμάτευσης, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, είχε ήδη προαποφασιστεί η επιλογή των αναδόχων πριν από τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.
Στον δεύτερο έλεγχο διαπιστώθηκε ότι ο Περιφερειάρχης, υπερβαίνοντας τα όρια της αρμοδιότητάς του και χωρίς να ενημερώσει τις αρχές της γειτονικής Περιφέρειας, ενεργοποίησε στρατιωτικές Υπηρεσίες από τον Αύγουστο 2023 έως Σεπτέμβριο 2024, με αποτέλεσμα τη διάνοιξη οδού στην κορυφογραμμή ορεινού όγκου, εκτός των διοικητικών ορίων ευθύνης του.
Στην ίδια περιοχή διενεργήθηκε και άλλη διάνοιξη από ιδιώτη ανάδοχο, χωρίς να τηρηθεί η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης (Π.Τ.Α.) της ελεγχόμενης Περιφέρειας υπέγραψε συμβάσεις αξίας περίπου 2,5 εκατ. ευρώ με ιδιωτική κατασκευαστική εταιρεία, για την απομάκρυνση συγκεκριμένων πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων στην Αττική, ώστε αυτές να επαναχρησιμοποιηθούν στην έδρα της Περιφέρειας.
Στη συνέχεια, το ΠΤΑ υπέγραψε δύο χωριστές συμβάσεις με υπεργολάβο της ανωτέρω εταιρείας, καταβάλλοντας επιπλέον περίπου 50.000 ευρώ για την προμήθεια υλικών που έπρεπε ήδη να έχουν παραδοθεί στο ΠΤΑ σύμφωνα με τις συμβάσεις με την ιδιωτική εταιρεία.
Για τη φόρτωση, μεταφορά και εκφόρτωση υλικών, η ελεγχθείσα Περιφέρεια σύναψε συμβάσεις με αναδόχους. Σε πολλές περιπτώσεις, οι υπηρεσίες αυτές είχαν ξεκινήσει να παρέχονται πριν από την έγκριση της σχετικής δαπάνης και πριν από τη σύναψη συμβάσεων με τους αναδόχους.
Η αρμόδια επιτροπή για την κτηνοτροφία της Περιφέρειας συνέταξε αρχικά πρακτικό για κτηνοτροφική εγκατάσταση συγγενούς του περιφερειάρχη, παραλείποντας την καταγραφή υπάρχοντος κτηρίου, με αποτέλεσμα να μην πληρούνται οι νομικές προϋποθέσεις. Τελικά, αργότερα εξέδωσε νέο πρακτικό που πληρούσε τις ρυθμίσεις.
Οι σχετικές Εκθέσεις Ελέγχου αποστάλθηκαν στους αρμόδιους πειθαρχικούς προϊσταμένους για να ασκήσουν πειθαρχικές διώξεις εναντίον αιρετών και υπηρεσιακών οργάνων της ελεγχόμενης Περιφέρειας, καθώς και σε ένα μέλος του ΔΣ του ΠΤΑ για σύνολο 14 πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Επιπλέον, οι εκθέσεις διαβιβάστηκαν σε συναρμόδιους φορείς και στην εισαγγελία Εφετών Αθηνών για ποινική αξιολόγηση των ευρημάτων.