Στον κόσμο του δεν υπάρχουν συναισθήματα, αλλά δεδομένα. Δεν υπάρχει αυθορμητισμός, αλλά συστήματα. Δεν υπάρχουν πρόσωπα – μόνο ρόλοι, με το αποτέλεσμα να είναι το μόνο που έχει σημασία.
Ο Άλφρεντ Πρίτσαρντ Σλόαν γεννιέται το 1875 στο Νιου Χέιβεν και μεγαλώνει στο Μπρούκλιν, γιος ενός εμπόρου καφέ και τσαγιού. Από νωρίς μαθαίνει να βλέπει τον κόσμο ως μια αλυσίδα που μπορεί να αναλυθεί ώστε να λειτουργήσει καλύτερα.
Στα 17 του γίνεται δεκτός στο ΜΙΤ. Στα 20 είναι ο νεότερος απόφοιτος της σχολής ηλεκτρολόγων μηχανικών. Στα 23 αναλαμβάνει μια βυθισμένη στη λάσπη βιοτεχνία ρουλεμάν στο Χάρισον του Νιου Τζέρσεϊ, και την μετατρέπει σταδιακά σε πυρήνα του βιομηχανικού μέλλοντος.
Δεν είναι εφευρέτης, είναι οργανωτής
Ο Σλόαν δεν είναι οραματιστής ή πωλητής. Είναι οργανωτής. Αντιλαμβάνεται την αποσπασματική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία του 1910 ως ένα χάος που απαιτεί μέθοδο. Βλέπει τον Γουίλιαμ Ντιράντ να αυτοσχεδιάζει με μετοχές και τον Χένρι Φορντ να κατασκευάζει εκατομμύρια πανομοιότυπα Model T, και καταλαβαίνει ότι η αγορά χρειάζεται δομή.
Όταν η Hyatt ενσωματώνεται στην General Motors μέσω της United Motors, ο Σλόαν εισέρχεται στον οργανισμό. Όταν ο Ντιράντ χάνει τον έλεγχο της εταιρείας, ο Σλόαν αναλαμβάνει την αντιπροεδρία, έπειτα την προεδρία, και τελικά γίνεται ο αρχιτέκτονας του πιο ισχυρού βιομηχανικού οργανισμού στην ιστορία.
Στο τιμόνι της GM
Αναλαμβάνει το 1923, ενώ η GM βρίσκεται ακόμα στη σκιά της Ford. Το 1922, η GM καταγράφει κέρδη 53 εκατομμυρίων δολαρίων, σε αντίθεση με τα 120 εκατομμύρια της Ford. Τριάντα χρόνια αργότερα, η GM φτάνει τα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια κέρδη με 12,4 δισεκατομμύρια πωλήσεις, και η Ford έχει μείνει πίσω. Ο κόσμος απολαμβάνει τη ζωή με μια General Motors, χάρη στον Σλόαν.
Ο Σλόαν δεν ηγείται με φωνές και δεν επιθυμεί τα πλήθη. Προτιμά να ακούει και να αναλύει τους αριθμούς πριν αποφασίσει. Πιστεύει ότι η προσωπικότητα δεν έχει θέση στις αποφάσεις και αξιολογεί τους ανθρώπους με βάση την ικανότητα και την ευθύνη. Δεν κάνει εκπτώσεις.
Εισάγει την αρχή της “αποκεντρωμένης διοίκησης με κεντρικό έλεγχο”. Τα brands της GM – Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick, Cadillac – γίνονται σκαλοπάτια κοινωνικής ανόδου. Ο πελάτης μιας Chevy του ’30 θα ανεβεί σε Cadillac τη δεκαετία του ’50. Το σχέδιο του λειτουργεί και η GM γίνεται μέρος του αμερικανικού ονείρου.
Το 1937, αρνείται να διαπραγματευτεί με τους απεργούς και αποχωρεί από την προεδρία, αλλά διατηρεί τη θέση του προεδρεύοντος του ΔΣ. Δεν είναι σκληρός όπως ο Φορντ, καταφεύγει στην πληροφόρηση και τα reports. Όταν οι απεργίες στο Φλιντ σταματούν τη παραγωγή, ο Σλόαν συνειδητοποιεί ότι η οργάνωση δεν μπορεί να παραβλέψει την ανθρώπινη βούληση.
Δεν έχει παιδιά και αποφεύγει τα συναισθηματικά ίχνη. Είναι πάντα ακριβής, ντυμένος αυστηρά, μιλάει με σεβασμό και υπογράφει με προσοχή, αλλά διαθέτει χιούμορ – όταν τον ρωτούν αν επιθυμεί να πουλήσει αυτοκίνητο σε κάθε Αμερικανό, απαντά: «Όχι, σε δύο». Αφιερωμένος στη GM, την καθιστά τη μεγαλύτερη επιχείρηση της εποχής. Διοικεί για δεκαετίες χωρίς να χάσει ούτε μία χρονιά, ούτε στη Μεγάλη Ύφεση.
Αναπτύσσει τη Frigidaire, επενδύει στην Opel, και εισάγει το καταναλωτικό δάνειο. Δημιουργεί ένα management σύστημα που διδάσκεται ακόμα, επινοεί τη διαδικασία της ετήσιας αλλαγής μοντέλων και προωθεί τον Harley Earl για να διασφαλίσει τη σχεδίαση στο βιομηχανικό τοπίο.

Επιρροή και κληρονομιά
Ο Άλφρεντ Σλόαν πεθαίνει το 1966, αφήνοντας πίσω του ένα πρωτοποριακό αποτύπωμα. Το όνομά του συνδέεται με το MIT, το Memorial Sloan Kettering και τη Sloan Foundation. Η Αμερική που αποχωρεί έχει αλλάξει, αλλά λίγοι το γνωρίζουν. Ο Σλόαν ελάχιστα αναγνωρίζεται, αλλά επιδρά σε σύγχρονους ηγέτες όπως ο Μασκ, ο Ζάκερμπεργκ, ο Μπέζος και ο Τζομπς, οι οποίοι ζουν στο οικοσύστημα του Σλόαν.
Δεν ιδρύει τη GM, δεν εφευρίσκει τον κινητήρα και δεν χτίζει εργοστάσια, αλλά συντονίζει όλες τις στρατηγικές με μηχανική ακρίβεια. Βλέπει τον καπιταλισμό ως επιστήμη και όχι ως παιχνίδι ή πάθος.
Αν ο Άνταμ Σμιθ αναφερόταν στην “αόρατη χέρι” της αγοράς, ο Άλφρεντ Σλόαν τη ρυθμίζει και την ελέγχει με την ακρίβεια ενός ρολογιού.