Η έννοια της «σύνταξης» φαίνεται μακρινή για τα παιδιά, που συχνά δεν γνωρίζουν την ύπαρξή της. Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση της Γερμανίας έχει προτείνει ένα σχέδιο με αμφιλεγόμενα οφέλη: την «σύνταξη πρώιμης έναρξης», που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6-18 ετών.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η κυβέρνηση θα χορηγεί σε κάθε παιδί 10 ευρώ κάθε μήνα μέχρι την ενηλικίωσή του, συγκεντρώνοντας κατά την διάρκεια αυτή ένα συνολικό ποσό 1.440 ευρώ ανά παιδί για 12 χρόνια – συν τα κέρδη από την επένδυση αυτού του ποσού.
Οποιεσδήποτε κερδισμένες αποδόσεις θα είναι φορολογικά απαλλαγμένες μέχρι την ηλικία συνταξιοδότησης, όταν τα χρήματα θα είναι πλήρως διαθέσιμα στους δικαιούχους.
Η τρέχουσα ηλικία συνταξιοδότησης στη Γερμανία είναι τα 67 έτη, με πιθανότητα αυτή να αυξηθεί, πράγμα που σημαίνει ότι οι αποταμιεύσεις θα διεκπεραιώνονται σε μια περίοδο άνω των 60 ετών. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής υποστηρίζουν ότι η πρωτοβουλία αυτή θα προετοιμάσει τους νέους για το μέλλον, καθώς και θα τους δώσει μεγαλύτερη επίγνωση και γνώση σχετικά με τα χρήματα, την αποταμίευση και τις επενδύσεις.
Τα «γκρίζα» σημεία
Είναι το σχέδιο αυτό ρεαλιστικό; Πολλές λεπτομέρειες παραμένουν αβέβαιες.
Μέχρι τώρα, δεν έχει ληφθεί απόφαση για τον τρόπο επένδυσης των αποταμιεύσεων και την διαχείρισή τους. Ειδικοί επισημαίνουν ότι το συνολικό ποσόν δεν θα είναι εντυπωσιακό, με τον Γιοχάνες Γκάιερ, αναπληρωτή επικεφαλής του τμήματος δημόσιων οικονομικών στο DIW του Βερολίνου, να δηλώνει στο CNBC ότι το τελικό ποσό θα είναι περισσότερο συμβολικό.
«Δεν είναι ξεκάθαρο αν το σχέδιο ενισχύει το κίνητρο για αποταμίευση ή αν προάγει τις χρηματοοικονομικές γνώσεις», τόνισε ο Γκάιερ στο CNBC.
«Η απλή “επαφή” με τις επενδυτικές αποφάσεις δεν εξασφαλίζει καλές επιλογές»
«Όταν οι άνθρωποι λαμβάνουν χρήματα χωρίς να εμπλέκονται άμεσα σε επενδυτικές αποφάσεις, δεν είναι σαφές πώς θα βελτιωθούν οι χρηματοοικονομικές τους γνώσεις», εξήγησε.
«Η απλή “επαφή” με επενδυτικές αποφάσεις δεν οδηγεί απαραίτητα σε καλές επιλογές», σημείωσε.
Ο Κρίστοφ Σμιντ, πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών RWI Leibniz, δήλωσε παρόμοια στο CNBC, εντοπίζοντας ότι το μοντέλο αυτό περιέχει σημαντικά προβλήματα ως «μάθημα αποταμίευσης».
«Αυτά τα κεφάλαια θα ήταν πιο ωφέλιμα αν επενδύονταν στο γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα», τόνισε.
«Η βασική ιδέα της πρόωρης σύνταξης, που θα προσφέρει στους νέους ένα αρχικό κεφάλαιο κατά την ενηλικίωσή τους, έχει καλές προθέσεις. Ωστόσο, αν την εξετάσουμε πιο προσεκτικά, δεν προκύπτουν σαφή και πειστικά οφέλη», κατέληξε.
naftemporiki.gr