Ετοιμάζεται η ίδρυση ενός νέου ελεγκτικού μηχανισμού στον «Συνήγορο του Καταναλωτή» αυτό το καλοκαίρι, με στόχο να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, αναμένεται να παραδώσει προτάσεις στο Υπουργικό Συμβούλιο στα τέλη Μαΐου για ένα νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα εποπτεύει την αγορά μέσω του «Συνηγόρου του Καταναλωτή».
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Ταυτόχρονα, στο υπουργείο Ανάπτυξης εργάζονται για τη δημιουργία ειδικού μητρώου των καταναλωτικών οργανώσεων, προκειμένου να προωθηθεί η καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών. Κύριος στόχος και των δύο πρωτοβουλιών είναι να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός στην αγορά, παρέχοντας στους καταναλωτές περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά τους.
Νέοι Ελεγκτές
Στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο υπουργός Ανάπτυξης θα παρουσιάσει την αναμόρφωση στον «Συνήγορο του Καταναλωτή». Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, θα δημιουργηθεί ένας πλήρης ελεγκτικός μηχανισμός με εξειδικευμένους ελεγκτές και σύγχρονο εξοπλισμό, ο οποίος θα επιτρέπει στοχευμένους ελέγχους σε όλη την Ελλάδα με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Στην αρχή της λειτουργίας του νέου μηχανισμού, θα συμμετάσχουν έμπειροι ελεγκτές από υπάρχουσες υπηρεσίες, οι οποίοι θα ελέγχουν σοβαρές καταγγελίες που σχετίζονται με καταπατήσεις καταναλωτικών δικαιωμάτων, όπως η αισχροκέρδεια, οι παραπλανητικές προσφορές και τα ελαττωματικά προϊόντα.
Ο υπουργός έχει δώσει σαφείς εντολές για τη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία της αγοράς και θα επιβλέπει την εφαρμογή των κυβερνητικών μεταρρυθμίσεων προς όφελος των καταναλωτών. Για παράδειγμα, θα ελέγχεται η συμμόρφωση των σούπερ μάρκετ με τον Κώδικα Δεοντολογίας όσον αφορά τις προσφορές και τις εκπτώσεις.
Ο νέος ελεγκτικός μηχανισμός θα διαθέτει τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό, επιτρέποντας τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για μαζικούς, στοχευμένους και αποτελεσματικούς ελέγχους, καθώς και την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβίασης των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Το υπουργείο Ανάπτυξης πιστεύει ότι η αύξηση του ανταγωνισμού μπορεί να οδηγήσει σε πιο προσιτές τιμές σε πολλά αγαθά και υπηρεσίες.
Περισσότεροι Έλεγχοι
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πρόσφατα άλλαξε ο επικεφαλής στον «Συνήγορο του Καταναλωτή» με την ανάληψη καθηκόντων από την Άννα Στρατηνάκη. Πέρυσι, ο «Συνήγορος του Καταναλωτή» διαχειρίστηκε 19.061 υποθέσεις, σημειώνοντας αύξηση 14,1% σε σύγκριση με τις 16.709 υποθέσεις το 2023, με τους τομείς που παρουσίασαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις να είναι τα καταναλωτικά αγαθά (27,9%) και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (21,1%).
Ο στόχος του «Συνηγόρου του Καταναλωτή» είναι να παραμείνει προσηλωμένος στην επίλυση των διαφορών που προκύπτουν καθημερινά μεταξύ καταναλωτών και αγοράς, συνεργαζόμενος με άλλες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και αρμόδιες αρχές για τη βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς.
Για να εξελιχθεί σε έναν σύγχρονο θεματοφύλακα των καταναλωτικών δικαιωμάτων, το υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά στην ενδυνάμωση του θεσμού. Ο «Συνήγορος του Καταναλωτή», στην τρέχουσα μορφή του, λειτουργεί ως εξωδικαστικός μηχανισμός επίλυσης διαφορών και συμβουλευτικός φορέας της πολιτείας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές.
Ο νέος ελεγκτικός μηχανισμός θα προστεθεί στους ελέγχους που διεξάγονται από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου, την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τους ελεγκτές στις Περιφέρειες, προσφέροντας ουσιαστική βελτίωση στην εποπτεία της αγοράς.