Η διατήρηση ή ακόμη και η μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αποτελεί κεντρικό στόχο για το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως τονίζει ο υπουργός Βασίλης Κικίλιας σε πρόσφατη συνέντευξή του.
Η μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% από την 1η Μαΐου αναμένεται να κρατήσει τις τιμές στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς, επιτρέποντας μάλιστα και μειώσεις στα ταχύπλοα, επισημαίνει ο Υπουργός.
«Συγκεντρώσαμε τα στοιχεία που συντελούν στην αύξηση του κόστους των εισιτηρίων και είμαστε αισιόδοξοι ότι σύντομα θα έχουμε επιπλέον θετικές εξελίξεις,» αναφέρει ο Βασίλης Κικίλιας. Αυτήν τη στιγμή ισχύουν σημαντικές μειώσεις για φοιτητές, εργαζόμενους στα νησιά, πολύτεκνες οικογένειες και δικαιούχους κοινωνικού τουρισμού, προσθέτει.
Ο υπουργός υπογραμμίζει ότι η ασφάλεια είναι βασικός άξονας της στρατηγικής του υπουργείου, με νέα και οικολογικά πλοία που προσφέρουν ανέσεις. Για τα θέματα καθυστερήσεων και ακυρώσεων, δηλώνει ότι υπάρχει υποχρέωση για άμεσες ενημερώσεις προς τους επιβάτες, καθώς και αυστηρές ποινές για την παραβίαση αυτής της υποχρέωσης.
Απόσπασμα της συνέντευξης του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια στη «Ναυτεμπορική»:
-Κύριε υπουργέ, πρόσφατα ανακοινώσατε τη μείωση των λιμενικών τελών για να διατηρηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εν όψει της εφαρμογής νέου καυσίμου. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας;
«Επιδιώκουμε να συγκρατηθούν οι τιμές στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς, χωρίς να αποκλείουμε πιθανές μειώσεις, ιδιαίτερα στα ταχύπλοα. Το κόστος λειτουργίας αυξάνεται λόγω των καυσίμων από την 1η Μαΐου, όταν θα ισχύει ο νέος κανονισμός της ΕΕ. Αν και είναι μια σωστή περιβαλλοντική πολιτική, επιβαρύνει οικονομικά, ειδικά για τη χώρα μας με τους πολλούς νησιωτικούς προορισμούς. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τα μεταφορικά έξοδα και αυτό θα επηρεάσει θετικά τις τιμές των εισιτηρίων.»
-Έχετε αναφέρει ότι αναμένονται σημαντικές αποφάσεις για τις τιμές στα ταχύπλοα. Αν οι τιμές τους αυξηθούν, θα ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα;
«Τα ταχύπλοα ήδη χρησιμοποιούν το νέο καύσιμο, άρα δεν αναμένονται αλλαγές στο κόστος τους. Η μείωση των λιμενικών τελών τους δίνει τη δυνατότητα να μειώσουν τις τιμές των εισιτηρίων τους. Ωστόσο, η αγορά είναι ελεύθερη και πιστεύω ότι θα λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών. Δεν μπορούμε να παρέμβουμε στον ανταγωνισμό, αλλά έχουμε μέτρα για να αποτρέψουμε στρεβλώσεις.»
– Υπάρχουν αντιδράσεις από κάποια δημοτικά λιμενικά ταμεία.
«Η μείωση των λιμενικών τελών δεν θα δημιουργήσει οικονομικά προβλήματα, καθώς θα υπάρξει χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο για έργα στις λιμενικές υποδομές και από αύξηση των τελών για τα σκάφη αναψυχής.»
– Έχουν αυξηθεί πολύ οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει πρόθεση για ρύθμιση ή επιδότηση;
«Δυστυχώς, οι τιμές των εισιτηρίων έχουν ακολουθήσει την γενική αύξηση τιμών. Πάντως, υπάρχει προσπάθεια για αύξηση της αποδοτικότητας στις επιδοτούμενες γραμμές και υπάρχουν πάντα μειωμένα εισιτήρια για ευπαθείς ομάδες.»
– Έχουν υπάρξει καταγγελίες για καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων. Τι μέτρα λαμβάνονται;
«Οι καθυστερήσεις σε ένα λιμάνι επηρεάζουν διαδοχικά τα επόμενα δρομολόγια. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές δεν παρατηρούνται σοβαρές καθυστερήσεις. Υπάρχουν νόμοι για έγκαιρες ενημερώσεις και αυστηρές ποινές γι’ αυτές τις παραβιάσεις.»
– Ποια είναι η στρατηγική σας για την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας τα επόμενα πέντε χρόνια;
«Κεντρικός άξονας είναι η ασφάλεια. Θέλουμε νέα, σύγχρονα και ασφαλή πλοία με ανέσεις. Η αγορά είναι ώριμη με προοπτικές ανάπτυξης, καθώς ο τουρισμός αυξάνεται συνεχώς.»
– Πιστεύετε ότι το σημερινό ακτοπλοϊκό δίκτυο καλύπτει τις ανάγκες των νησιωτών;
«Πέρυσι, περίπου 25 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν με ακτοπλοΐα, ένα τεράστιο μεταφορικό έργο. Χρειάζεται ανανέωση και βελτίωση του δικτύου για να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες.»
– Ποια είναι η κατάσταση των έργων εκσυγχρονισμού στα λιμάνια;
«Τα μεγάλα λιμάνια είναι σε φάση ανάπτυξης και προγραμματίζουμε επενδύσεις ύψους 583 εκατ. ευρώ σε υποδομές και υπηρεσίες για τους επιβάτες.»
– Ποια η επιχειρησιακή ικανότητα του Λιμενικού Σώματος στα θαλάσσια σύνορα;
«Η ικανότητά του είναι υψηλή, ανταγωνίζεται τους διακινητές με εξαιρετικά αποτελέσματα. Επενδύουμε σε νέα σύγχρονα μέσα για την ενίσχυση της ασφάλειας και την προστασία των συνόρων της ΕΕ.»