Η South Western Railway περνά υπό δημόσιο έλεγχο στη νοτιοδυτική Αγγλία
Η South Western Railway είναι η πρώτη σιδηροδρομική εταιρεία που περνά στο δημόσιο πλαίσιο του σχεδίου επανεθνικοποίησης σιδηροδρόμων της βρετανικής κυβέρνησης.
Από σήμερα, όλες οι σιδηροδρομικές εταιρείες της Βρετανίας θα βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο μέχρι το 2027. Η μεταρρύθμιση ανακοινώθηκε με την επιστροφή του Εργατικού Κόμματος στην εξουσία τον Ιούλιο, έπειτα από 14 χρόνια διακυβέρνησης των Τόρις.
«Η South Western Railway ανήκει πλέον στο δημόσιο τομέα και αυτό είναι μόνο η αρχή», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ. «Αυτή η αλλαγή θα οδηγήσει σε καλύτερες υπηρεσίες, απλούστερο σύστημα εισιτηρίων και πιο άνετα τρένα».
Η πορεία προς την ιδιωτικοποίηση
Η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών εταιρειών ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 κατά την πρωθυπουργία του Τζον Μέιτζορ, συνεχίζοντας την πολιτική της Μάργκαρετ Θάτσερ.
«Αυτή η μέρα σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τους σιδηρόδρομους», δήλωσε η υπουργός Μεταφορών Χέιντι Αλεξάντερ, επιβιβαζόμενη στο πρώτο τρένο που αναχώρησε από τον σταθμό Γουότερλου του Λονδίνου. «Αφήνουμε πίσω 30 χρόνια αναποτελεσματικότητας και καθυστερήσεων».
Παρά τις υποσχέσεις για καλύτερες υπηρεσίες και επενδύσεις, η ιδιωτικοποίηση παρέμεινε αντιδημοφιλής και δέχτηκε κριτική από συνδικάτα, την αντιπολίτευση και μεγάλο μέρος του κοινού.
Η αύξηση του αριθμού των επιβατών και των επενδύσεων αρχικά παρατηρήθηκε, αλλά ένα σοβαρό ατύχημα το 2000, που κόστισε τη ζωή τεσσάρων ανθρώπων, προκάλεσε σοκ.
Ακολουθώντας αυτό το περιστατικό, οι ακυρώσεις και οι καθυστερήσεις έγιναν καθημερινό φαινόμενο, με τους επιβάτες να διαμαρτύρονται για τις υψηλές τιμές. Το σιδηροδρομικό δίκτυο πέρασε τελικά υπό τον δημόσιο έλεγχο και τη διαχείριση της Network Rail.
Τέσσερις από τις δεκατέσσερις σιδηροδρομικές εταιρείες της Αγγλίας επανήλθαν στον δημόσιο έλεγχο τα τελευταία χρόνια λόγω κακών επιδόσεων. Ωστόσο, η αρχική σκέψη ήταν η επιστροφή τους στον ιδιωτικό τομέα.
Τον Νοέμβριο, η κυβερνητική πλειοψηφία προώθησε νομοσχέδιο που προβλέπει την επανεθνικοποίηση των σιδηροδρομικών διαχειριστών μόλις λήξουν οι συμβάσεις τους, εντάσσοντάς τους στην Great British Railways.
Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στην κυβέρνηση να αποφύγει τις αποζημιώσεις προς τις ιδιωτικές εταιρείες. Όλες οι συμβάσεις θα λήξουν μέχρι το 2027.
Τα συνδικάτα του σιδηροδρομικού τομέα, που έχουν οργανώσει αρκετές απεργιακές κινητοποιήσεις λόγω της κρίσης αγοραστικής δύναμης, υποδέχτηκαν θετικά την επαναφορά των σιδηρόδρομων στον δημόσιο τομέα.
«Όλοι στον τομέα γνωρίζουν ότι η ιδιωτικοποίηση δεν λειτούργησε και δεν λειτουργεί», δήλωσε ο Μικ Γουίλαν, γενικός γραμματέας του συνδικάτου Aslef. «Η επαναφορά στον δημόσιο τομέα διασφαλίζει ότι η διαχείριση θα γίνει προς το συμφέρον των επιβατών».
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο ότι η South Western Railway θα είναι η πρώτη εταιρεία που θα περάσει στο δημόσιο, ακολουθούμενη από τις c2c και Greater Anglia το καλοκαίρι και το φθινόπωρο αντίστοιχα.
Ένας νέος δημόσιος διαχειριστής θα αναλάβει τη λειτουργία της South Western Railway μέχρι να ολοκληρωθεί η ενσωμάτωσή της στην Great British Railways.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP