Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος υποστηρίζει την πανευρωπαϊκή συλλογική αγωγή κατά της Booking.com, που χορηγείται από περισσότερες από 25 εθνικές ενώσεις ξενοδόχων σε όλη την Ευρώπη. Στην ανακοίνωσή του, τονίζεται ότι η ενέργεια αυτή ακολουθεί την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, η οποία έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της πλατφόρμας παραβίαζαν την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
Όπως αναφέρει το ΞΕΕ, το 2021, η Booking.com αποφάσισε μονομερώς να διακόψει τις διαπραγματεύσεις για αποζημιώσεις με τη Γερμανική Ένωση Ξενοδόχων (IHA) και προχώρησε σε νομικές διαδικασίες κατά εκατοντάδων γερμανικών ξενοδοχείων στο Πρωτοδικείο του ‘Αμστερνταμ.
Η απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ που εκδόθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, επιβεβαίωσε τα ευρήματα της Ομοσπονδιακής Αρχής Ανταγωνισμού της Γερμανίας, ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com παραβίαζαν την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Αυτό έχει ανοίξει την πόρτα για ξενοδοχεία σε όλη την Ευρώπη να διεκδικήσουν αποζημιώσεις μέσω της συλλογικής αγωγής με την υποστήριξη της HOTREC.
Σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα
Τα τελευταία 20 χρόνια, οι ρήτρες ισοτιμίας έχουν θέσει τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ της Booking.com και άλλων διαδικτυακών πλατφορμών. Αυτό έχει οδηγήσει σε αυξημένα ποσοστά προμηθειών για τα ξενοδοχεία. Επιπλέον, οι ρήτρες εμπόδιζαν τα ξενοδοχεία να προσφέρουν καλύτερες τιμές ή διαθέσιμες επιλογές στις δικές τους ιστοσελίδες, περιορίζοντας τις άμεσες πωλήσεις και την αυτονομία τους.
Η πρακτική της Booking.com με τις ρήτρες ισοτιμίας έχει προκαλέσει σημαντικές οικονομικές ζημιές στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας, σύμφωνα με το ΞΕΕ.
Προοπτική ανάκτησης προμηθειών
Σύμφωνα με τις βασικές αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου περί ανταγωνισμού, τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημίωση από την Booking.com για τις οικονομικές ζημιές που υπέστησαν και ενδέχεται να δικαιούνται να ανακτήσουν σημαντικό μέρος των προμηθειών που κατέβαλαν στην Booking.com από το 2004 έως το 2024, συν τους τόκους.
«Αυτή είναι μια κρίσιμη ευκαιρία για τους Έλληνες ξενοδόχους να προασπίσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους και να επιδιώξουν την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν, συμβάλλοντας σε ένα δικαιότερο ψηφιακό περιβάλλον στην αγορά τουριστικών υπηρεσιών», δήλωσε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Η υπόθεση θα διαχειριστεί και θα υποστηρίζεται από μια ομάδα ειδικών νομικών και οικονομολόγων, οι οποίοι ήδη έχουν επιτύχει την απόφαση του ΔΕΕ στις 19 Σεπτεμβρίου 2024.
Όλα τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα καλούνται και ενθαρρύνονται να εγγραφούν στο www.mybookingclaim.com.
Το ΞΕΕ θα στείλει οδηγίες και λεπτομερείς πληροφορίες στα μέλη για την εγγραφή στην πλατφόρμα και τα απαραίτητα έγγραφα. Σημειώνεται ότι η προθεσμία συμμετοχής είναι η 31η Ιουλίου 2025.