Οι μετοχές των ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η Toyota και η Hyundai, σημείωσαν σημαντική πτώση μετά την έναρξη της λειτουργίας των χρηματιστηρίων στην Ασία. Αυτή η πτώση συνδέεται με την ανακοίνωση επιβολής πρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ, μια αγορά ζωτικής σημασίας για τους μεγαλύτερους κατασκευαστές.
Στις 02:10 ώρα Ελλάδας, η αγορά του Τόκιο εμφάνισε απώλειες στις μετοχές κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών:
- Toyota (-3,72%)
- Mitsubishi (-3,7%)
- Nissan (-3,2%)
- Honda (-2,77%)
Ο γενικός δείκτης επίσης σημείωσε πτώση, αν και σε μικρότερο βαθμό (-0,79%). Ομοίως, στο χρηματιστήριο της Σεούλ, οι μετοχές των Hyundai Motor (-3,15%) και Kia Corporation (-2%) υποχώρησαν επίσης.
Νέοι δασμοί 25% από τις ΗΠΑ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την επιβολή νέων δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, επεκτείνοντας τον εμπορικό πόλεμο με βασικούς εμπορικούς εταίρους. Οι δασμοί θα απευθύνονται σε «όλα τα οχήματα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ» και θα ενεργοποιηθούν στις 2 Απριλίου.
Η Ιαπωνία, μια χώρα με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα προς τις ΗΠΑ, αναμένεται να αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες. Το 2024, οι εξαγωγές ιαπωνικών αυτοκινήτων αντιστοιχούσαν στο 28% των συνολικών ιαπωνικών αγαθών που κατευθύνθηκαν προς την αμερικανική αγορά, αποφέροντας έσοδα περίπου 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Toyota: Σημαντική πλήγμα από τους νέους δασμούς
Η Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, έχει ισχυρή παρουσία στις ΗΠΑ. Οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν επίσης παραγωγικές μονάδες στο Μεξικό, εντός των διασυνδεδεμένων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξάγουν 1,37 εκατομμύρια οχήματα στις ΗΠΑ, αριθμός που είναι αρκετά χαμηλότερος από την κορυφή των 3,43 εκατομμυρίων το 1986, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του Ιαπωνικού Συνδέσμου Αυτοκινητοβιομηχανιών (JAMA). Προειδοποίησε ότι, αν τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι δασμοί, «θα υπάρξουν υποχρεωτικές προσαρμογές στην παραγωγή».
Η Toyota έχει προγραμματίσει να αρχίσει την παραγωγή σε ένα νέο εργοστάσιο στις ΗΠΑ από τον Απρίλιο, το οποίο θα είναι το ενδέκατο στην περιοχή. Όμως, από τα 2,33 εκατομμύρια οχήματα που πούλησε πέρυσι στις ΗΠΑ, μόλις τα 1,27 εκατομμύρια είχαν κατασκευαστεί εντός αμερικανικού εδάφους.
Επιπλέον, η εταιρεία έχει εργοστάσιο στον Καναδά για την παραγωγή υβριδικών μοντέλων και δύο μονάδες στο Μεξικό, με σκοπό τα προϊόντα τους να προορίζονται κυρίως για την αμερικανική αγορά. Εάν οι δασμοί στα εισαγόμενα προϊόντα από τον Καναδά και το Μεξικό επιβληθούν, θα υπάρξουν πρόσθετοι δασμοί 50% που θα γίνουν βαρίδι στην κερδοφορία της εταιρείας.
Σημαντικό πλήγμα και για τη Νότια Κορέα
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας αποτελεί θεμέλιο για τις νοτιοκορεατικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, εκπροσωπώντας το 27% του συνόλου.
Στο 2024, περίπου 1,43 εκατομμύρια από τα 2,78 εκατομμύρια οχήματα που εξήχθησαν από τη Νότια Κορέα κατευθύνθηκαν στην αμερικανική αγορά, με συνολική αξία 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στην προσπάθειά της να μειώσει τις επιπτώσεις από τους δασμούς, η Hyundai ανακοίνωσε την πρόθεση να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιφέρει σοβαρές αναταραχές στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, επηρεάζοντας τόσο την Ιαπωνία όσο και τη Νότια Κορέα, δύο από τους μεγαλύτερους προμηθευτές οχημάτων στην αμερικανική αγορά.