Οι ελληνικές εξαγωγές βρίσκονται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, αναζητώντας σταθερότητα σε ένα αβέβαιο παγκόσμιο εμπόριο. Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις έχουν δύο βασικούς στόχους φέτος: από τη μία, τη διείσδυση σε νέες αγορές, κυρίως χώρες της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Λατινικής Αμερικής, και από την άλλη, τη στήριξη περισσότερων μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την εξαγωγή προϊόντων τους.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Σημειώνεται ότι το 80% των εξαγωγών προέρχεται από το 20% των επιχειρήσεων, ενώ το 20% των εξαγωγών προέρχεται από το 80% των υπολοίπων. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι οι περισσότερες εξαγωγές προέρχονται από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της χώρας.
Σημαντική αύξηση
Οι Έλληνες εξαγωγείς καταβάλλουν προσπάθειες να ανακαλύψουν νέες αγορές ώστε να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις παραδοσιακές τους αγορές και να επαυξήσουν συνολικά τις εξαγωγές τους.
Η εντυπωσιακή αύξηση στις εξαγωγές προϊόντων προς τη Βόρεια Αμερική, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική είναι χαρακτηριστική. Αγορές όπως το Ισραήλ και η Αίγυπτος σημείωσαν αυξήσεις που κυμαίνονται από 70% έως 90% για το 2024 σε σύγκριση με το 2023. Επιπλέον, καταγράφηκαν καλές επιδόσεις σε μικρότερες ευρωπαϊκές αγορές, με χώρες όπως η Πολωνία, η Κροατία και η Δανία να παρουσιάζουν αυξήσεις από 18% μέχρι 82%.
Ωστόσο, υπάρχει στασιμότητα ή και μείωση στις παραδοσιακές αγορές όπως η Γερμανία και η Ιταλία. Σύμφωνα με εκπροσώπους των εξαγωγικών επιχειρήσεων, η μείωση των ελληνικών εξαγωγών προς την Ιταλία (-15,3%) και η στασιμότητα προς τη Γερμανία (0,1%) ήταν αναμενόμενες, κυρίως λόγω πληθωριστικών πιέσεων και πτώσης της κατανάλωσης. Οι επιτυχίες στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική δείχνουν την ανάγκη ενίσχυσης της στρατηγικής προς αυτές τις περιοχές. Οι 10 βασικοί πελάτες των ελληνικών προϊόντων είναι η Ιταλία, η Γερμανία, η Κύπρος, η Βουλγαρία, οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ρουμανία, η Ισπανία, η Τουρκία και η Γαλλία.
Προοπτικές αύξησης των εξαγωγών
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Άλκης Καλαμπόκης, υπογραμμίζει ότι η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών θα προέλθει από την διεύρυνση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων σε νέες αγορές, ειδικότερα σε χώρες εκτός ΕΕ. Στόχος είναι επίσης η υποστήριξη περισσότερων μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την εξαγωγή των προϊόντων τους στο εξωτερικό. Υπάρχουν πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που παράγουν μοναδικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, και με την κατάλληλη τυποποίηση και προώθηση, θα μπορούσαν να κατακτήσουν πολλές διεθνείς αγορές.
Αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις συμμετέχουν σε διεθνείς εκθέσεις παγκοσμίως, προκειμένου να προσελκύσουν νέους καταναλωτές.