Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει πετύχει το υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας όλων των εποχών, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Allianz.
Παρά τις γεωπολιτικές προκλήσεις, τις πειρατικές επιθέσεις και τα συνηθισμένα ατυχήματα (όπως πυρκαγιές και υγροποίηση φορτίου), ο αριθμός των ναυτικών απωλειών έφτασε το 2024 σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα με μόλις 27 περιστατικά.
Στην έκθεση «Safety and Shipping Review 2025», σημειώνεται ότι οι συνολικές απώλειες πλοίων συνεχίζουν να μειώνονται, αν και η κατάσταση παραμένει ρευστή λόγω των γεωπολιτικών αναταράξεων.
Το 2024, ο τομέας κατέγραψε μόνο 27 μεγάλες απώλειες, αριθμός που συνιστά ρεκόρ, καθώς το 2023 είχαν καταγραφεί 35. Οι στατιστικές δείχνουν μείωση 20% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και 75% μείωση στις απώλειες της τελευταίας δεκαετίας.
Σε σύγκριση με τη δεκαετία του 1990, η βελτίωση στην ασφάλεια είναι εκπληκτική. Πριν από 20 χρόνια, η βιομηχανία απώλειας περισσότερων από 200 πλοίων ετησίως κατάφερε να μειώσει τις απώλειες στο μισό πριν από μια δεκαετία. Από το 2015, οι αριθμοί συνεχίζουν να μειώνονται: 105 το 2015, 103 το 2016, 94 το 2017, κ.ο.κ.
Παράλληλα, οι αναφορές ναυτικών ατυχημάτων παγκοσμίως αυξήθηκαν κατά 10% το 2024, φτάνοντας τα 3.310 περιστατικά από 2.963 το προηγούμενο έτος, με τις Βρετανικές Νήσους να καταγράφουν την υψηλότερη αναλογία.
Οι πυρκαγιές εξακολουθούν να αποτελούν σοβαρό πρόβλημα για τον τομέα, με επτά απώλειες το 2024 και 250 περιστατικά, αριθμός που δείχνει αύξηση 20% σε σύγκριση με πέρυσι.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα αλιευτικά σκάφη αποτελούν το 40% των απωλειών, ενώ οι βύθιες παραμένουν η κύρια αιτία. Ακραία καιρικά φαινόμενα αναφέρθηκαν ως παράγοντας σε τουλάχιστον επτά απώλειες.
«Ο ρόλος του πολιτικού παράγοντα στις απώλειες πλοίων γίνεται αυξανόμενος», επισήμανε ο Cpt. Rahul Khanna από την Allianz. «Οι παραδοσιακές αιτίες μειώνονται, αλλά η γεωπολιτική κατάσταση μπορεί να ανατρέψει αυτή την τάση», πρόσθεσε.
Η απειλή του «σκιώδους» στόλου
Ο «σκιώδης» στόλος της Ρωσίας αποτελεί σοβαρή απειλή για την ασφάλεια και το περιβάλλον. Αποτελούμενος από παλαιά και κακώς συντηρημένα πλοία, έχει επεκταθεί μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Σήμερα, περίπου το 17% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων ανήκει σε αυτόν τον στόλο, με σχεδόν 600 tankers που μεταφέρουν μόνο ρωσικό πετρέλαιο και εμπλέκονται σε περιστατικά, όπως πυρκαγιές και πετρελαιοκηλίδες.
Η Allianz τονίζει ότι η βιομηχανία λειτουργεί σε ένα ολοένα και πιο αποσταθεροποιημένο περιβάλλον, με επιθέσεις και κυρώσεις να καθιστούν την κατάσταση ακόμα πιο επικίνδυνη, παρά τη σημασία του τομέα ως κινητήριας δύναμης της παγκόσμιας οικονομίας.