Σήμερα, Τρίτη, στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές της Βουλής διεξάγεται η συζήτηση για το νέο σχέδιο νόμου που αφορά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Αυτό το σχέδιο φέρνει αυστηρές ποινές και υψηλά πρόστιμα για σοβαρές παραβάσεις, οι οποίες είναι βασικές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων.
Το νομοσχέδιο κατατέθηκε από την κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, με στόχο την πλήρη αναμόρφωση του ΚΟΚ και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα.
Νέα Φιλοσοφία στον ΚΟΚ – Προτεραιότητα στην Πρόληψη και Δικαιοσύνη
Η κυβέρνηση επισημαίνει ότι ο νέος ΚΟΚ «έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα» μέσω ρεαλιστικών και στοχευμένων μέτρων για τη μείωση σοβαρών και θανατηφόρων ατυχημάτων, ενισχύοντας παράλληλα μια υπεύθυνη κυκλοφοριακή συμπεριφορά. Το σύστημα ποινών που εισάγεται βασίζεται στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου.
Οι ποινές θα είναι αυστηρές και θα επιβάλλονται κυρίως στους οδηγούς και όχι στα οχήματα, ώστε να προάγεται η προσωπική ευθύνη. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται επιβολή χρηματικών προστίμων, αφαίρεση διπλωμάτων, βαθμοί ποινής στο σύστημα ελέγχου οδηγικής συμπεριφοράς και κλιμάκωση ποινών για υπότροπους οδηγούς.
Ποινικοποίηση Επικίνδυνων Συμπεριφορών
Ο νέος ΚΟΚ καθιστά ποινικές μια σειρά από επικίνδυνες οδικές συμπεριφορές, οι οποίες στο παρελθόν θεωρούνταν μόνο διοικητικές παραβάσεις. Μεταξύ αυτών είναι:
- Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση σε περίπτωση ατυχήματος
- Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας
- Η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα
- Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητού φράγματος
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών
- Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα
- Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας
Νέα Όρια Ταχύτητας – 30 χλμ/ώρα σε Κατοικημένες Περιοχές
Μια σημαντική αλλαγή είναι η θέσπιση νέων ορίων ταχύτητας. Στις κατοικημένες περιοχές, το ανώτατο όριο καθορίζεται στα 30 χλμ/ώρα, εκτός από δρόμους με διαχωρισμένες λωρίδες ή νησίδες, όπου το όριο παραμένει στα 50 χλμ/ώρα.
Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το όριο καθορίζεται στα 40 χλμ/ώρα, ενώ ειδικά οχήματα θα έχουν ξεχωριστά όρια, όπως:
- 45 χλμ/ώρα για μοτοποδήλατα
- 40 χλμ/ώρα για αγροτικά μηχανήματα
- 25 χλμ/ώρα για ηλεκτρικά πατίνια (Ε.Π.Η.Ο.), τα οποία απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους με όριο άνω των 50 χλμ/ώρα
Προβλέπεται αυστηροποίηση ποινών σε διάφορα επίπεδα, από το ανώτατο όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα στα αστικά κέντρα έως και στέρηση διπλώματος για περιπτώσεις υποτροπής ή κόντρων.
Ειδικότερα, για συμμετοχή σε κόντρες ταχύτητας, το πρόστιμο αυξάνεται από 100 ευρώ σε 2.000 ευρώ, με άμεση αφαίρεση άδειας για ένα έτος. Με τη δεύτερη φορά, το πρόστιμο διπλασιάζεται στα 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 χρόνια. Με την τρίτη φορά, ανεβαίνει στα 8.000 ευρώ, με αφαίρεση διπλώματος για 4 χρόνια. Για οδήγηση με ταχύτητα άνω των 200 χιλιομέτρων, το διοικητικό πρόστιμο είναι 2.000 ευρώ, με άμεση αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο.
Άμεση Ενημέρωση μέσω TAXISnet – Καμία Δυνατότητα Διαγραφής Κλήσεων
Οι παραβάσεις θα καταγράφονται άμεσα σε ψηφιακή πλατφόρμα και οι οδηγοί θα ενημερώνονται μέσω SMS, ενώ τα πρόστιμα θα εμφανίζονται αμέσως στο TAXISnet του παραβάτη. Αν δεν πληρωθούν εγκαίρως, μετατρέπονται σε βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο, και οι οδηγοί θα έχουν περιθώριο 7-10 ημερών για ενστάσεις.
Επιπλέον, εισάγεται η δυνατότητα βεβαίωσης της παράβασης χωρίς την παρουσία του οδηγού, π.χ. μέσω καμερών, και ο παραβάτης θεωρείται ο ιδιοκτήτης του οχήματος, με δυνατότητα δήλωσης του πραγματικού οδηγού.
Διευκολύνσεις για Άτομα με Αναπηρία – Τέλος στην Κατάληψη των Ραμπών
Ειδική μέριμνα θα λαμβάνεται για την προστασία των ατόμων με αναπηρία. Τα οχήματα που σταθμεύουν παράνομα σε ράμπες και θέσεις ΑμεΑ θα απομακρύνονται άμεσα, διασφαλίζοντας την προσβασιμότητα.
Προβλέπονται επίσης αυστηρές ποινές: πρόστιμο έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο σε περίπτωση υποτροπής. Το πρόστιμο ξεκινά από 150 ευρώ, με αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 60 ημέρες και άμεση απομάκρυνση του οχήματος. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο αυξάνεται στα 2.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για έναν χρόνο.
Νομιμοποίηση Διήθησης από Δίκυκλα Υπό Όρους
Επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις η διήθηση μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων μεταξύ λωρίδων, αρκεί η ταχύτητά τους να μην υπερβαίνει τα 20 χλμ/ώρα και τα λοιπά οχήματα να είναι ακινητοποιημένα, σε δρόμους με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση.
Χρήση Κινητού
Η χρήση κινητού οδηγεί σε βαριές ποινές:
- Πρόστιμα έως 4.000 ευρώ σε δεύτερη υποτροπή.
- Αφαίρεση άδειας έως 8 έτη.
- Ποινικοποίηση της συμπεριφοράς σε περίπτωση ατυχήματος.
Οδήγηση Υπό Επίδραση Αλκοόλ
Προβλέπονται αυστηρές κυρώσεις για μέτριες και υψηλές υπερβάσεις ορίου. Τα πρόστιμα κυμαίνονται από 1.000 έως 4.000 ευρώ για τους υπότροπους, με αφαίρεση άδειας για έως 10 έτη. Σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης γίνεται υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος, καθώς και ενεργοποίηση ποινικής δίωξης.
Μη Χρήση Κράνους – Ζώνης
Η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας καθώς και η μεταφορά ανηλίκων χωρίς ειδικά μέτρα προστασίας θα αξιώσει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Με τη δεύτερη παράβαση, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για 6 μήνες. Με τρίτη φορά, το πρόστιμο ανέρχεται σε 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 1 έτος. Η μη χρήση κράνους από τον συνεπιβάτη θα τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ.
Παραβίαση STOP και Ερυθρού Σηματοδότη
Για την παραβίαση STOP, το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για έναν μήνα. Για δεύτερη φορά, το πρόστιμο αυξάνεται στα 1.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 6 μήνες, ενώ με τρίτη φορά ανέρχεται σε 2.000 ευρώ, με αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος. Σε περίπτωση ατυχήματος ισχύουν οι ποινές του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση.
Για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, το πρόστιμο ξεκινά από 700 ευρώ με άμεση αφαίρεση άδειας οδήγησης για 2 μήνες και φτάνει έως 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 8 έτη. Σε περίπτωση θανατηφόρου δυστυχήματος, ισχύουν οι ποινές του Ποινικού Κώδικα.
Οδήγηση Χωρίς Δίπλωμα
Επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση πινακίδας για ένα μήνα, καθώς και ποινή φυλάκισης έως 2 έτη. Με τη δεύτερη φορά, το πρόστιμο ανέρχεται σε 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 4 έτη, ενώ με την τρίτη φορά το πρόστιμο αυξάνεται στα 4.000 ευρώ με άδεια αφαιρεμένη για 8 έτη. Σε περίπτωση ατυχήματος, θα ισχύσουν οι ποινές του Ποινικού Κώδικα.
Οδήγηση σε Πεζοδρόμους και Πλατείες
Για απαγορευμένη κίνηση σε πεζοδρόμους, πλατείες ή νησίδες, το πρόστιμο αυξάνεται από 100 στα 350 ευρώ, με αφαίρεση άδειας οδήγησης για 70 ημέρες.
Λεωφορειολωρίδες
Η παράνομη είσοδος σε λεωφορειολωρίδες θα επιφέρει πρόστιμο 150 ευρώ. Τα ταξί επιτρέπεται να σταθμεύουν μόνο για επιβίβαση και αποβίβαση σε μη παρεμποδιζόμενες ώρες, και τα Ταξί Μηδενικών Ρύπων έχουν ελεύθερη πρόσβαση.