Αυξητική πορεία σημειώνουν οι θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου, με τις ροές να ανεβαίνουν στις τέσσερις εβδομάδες που έληξαν στις 8 Ιουνίου, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συνέλεξε το Bloomberg.
Η μέση ημερήσια ροή ανήλθε σε 3,36 εκατ. βαρέλια, σημειώνοντας αύξηση 40.000 βαρελιών σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο έως την 1η Ιουνίου, όταν οι αποστολές είχαν φτάσει σε χαμηλό πέντε εβδομάδων. Στην εβδομαδιαία διάσταση, η άνοδος ήταν εντυπωσιακή: πάνω από 720.000 βαρέλια ημερησίως, φθάνοντας το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών μηνών.
Η αύξηση αυτή προήλθε κυρίως από τις ενισχυμένες εξαγωγές μέσω των λιμένων της Βαλτικής και της Αρκτικής, ενώ καταγράφηκαν και δύο φορτώσεις καζακικού πετρελαίου KEBCO – μια από το Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα και μια από το Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική.
«Ρήγμα» στις κυρώσεις
Σύμφωνα με το Bloomberg, σοκαριστική είναι η είδηση ότι το ιαπωνικό διυλιστήριο Taiyo Oil παρέλαβε φορτίο ρωσικού πετρελαίου με δεξαμενόπλοιο που περιλαμβάνεται στις κυρώσεις τόσο του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών όσο και της ΕΕ. Ιάπωνας αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομίας διευκρίνισε ότι το Τόκιο έχει εξασφαλίσει εξαίρεση για την αγορά ρωσικού πετρελαίου και έχει ενημερωθεί από την κυβέρνηση Μπάιντεν ότι μπορεί να χρησιμοποιεί ακόμα και πλοία υπό κυρώσεις.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επιβάλλει δευτερογενείς κυρώσεις σε τρίτες χώρες, γεγονός που επιτρέπει στην Ιαπωνία να πραγματοποιεί τέτοιες μεταφορές χωρίς συνέπειες.
Εξαγωγική αντεπίθεση – 25,5 εκατ. βαρέλια σε μία εβδομάδα
Για την εβδομάδα που έληξε στις 8 Ιουνίου, συνολικά 34 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 25,52 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, σε σύγκριση με 20,51 εκατ. βαρέλια την προηγούμενη εβδομάδα. Η συνολική αξία των εξαγωγών εκτοξεύθηκε κατά 320 εκατ. δολάρια, φτάνοντας τα 1,42 δισ. δολάρια – το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών μηνών. Η αύξηση στις ροές και οι υψηλότερες τιμές αποτυπώνονται ξεκάθαρα στα έσοδα.
Σύμφωνα με το Argus Media, η τιμή του πετρελαίου Urals από τη Βαλτική σημείωσε αύξηση 2,50 δολαρίων και διαμορφώθηκε στα 53,80 δολάρια το βαρέλι, ενώ από τη Μαύρη Θάλασσα αυξήθηκε κατά 2,70 δολάρια, φθάνοντας τα 54,30 δολάρια. Η τιμή του Pacific grade ESPO κλείνει στα 58,90 δολάρια, με άνοδο 2,60 δολαρίων. Στην Ινδία, η τιμή παράδοσης αυξήθηκε επίσης κατά 2,60 δολάρια, φθάνοντας τα 64,70 δολάρια.
Οι μέσες τιμές εξαγωγής αυξήθηκαν κατά 1,30 δολάρια ανά βαρέλι, με το συνολικό έσοδο να ενισχύεται κατά 4%, φτάνοντας περίπου 1,27 δισ. δολάρια την εβδομάδα.
Ποιοι αγοράζουν
Οι εξαγωγές προς ασιατικές χώρες – περιλαμβανομένων και αυτών που δεν δηλώνουν τελικό προορισμό – αυξήθηκαν οριακά στα 2,98 εκατ. βαρέλια ημερησίως κατά την περίοδο των 28 ημερών έως τις 8 Ιουνίου, από 2,93 εκατ. βαρέλια προηγουμένως.
Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει περίπου 260.000 βαρέλια ημερησίως από πλοία που είτε κατευθύνονται προς το Σουέζ είτε δεν έχουν δηλώσει σαφή προορισμό, καθώς και περίπου 80.000 βαρέλια από δεξαμενόπλοια χωρίς δηλωμένο προορισμό.
Η Τουρκία παρέμεινε σταθερός πελάτης, απορροφώντας περίπου 310.000 βαρέλια ημερησίως σε κυλιόμενη βάση.