Με την επικείμενη αποτυχία των υποψηφίων στα Μαθηματικά του 2ου Πεδίου των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής, όπως κάθε χρόνο, ξεκίνησαν οι εκκλήσεις προς το Υπουργείο Παιδείας να διαφοροποιηθούν τα Μαθηματικά του 2ου από εκείνα του 4ου Πεδίου.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι οι μαθηματικές γνώσεις που απαιτούνται για τα Οικονομικά είναι λιγότερες από αυτές που χρειάζονται για την Πληροφορική. Αυτό ισχύει, όμως στο 4ο Πεδίο οι σχολές Πληροφορικής απαιτούν ιδιαίτερη μαθηματική σκέψη. Δηλαδή, η διαφοροποίηση των Μαθηματικών ίσχυε και πριν από τη σημερινή εποχή (1983-1999).
Ας δούμε τα γεγονότα. Οι επιδόσεις στα Μαθηματικά σε κάθε Πεδίο αποκαλύπτουν μεγάλη απόκλιση. Τα τρία τελευταία χρόνια, στο 2ο Πεδίο, το ποσοστό των υποψηφίων με βαθμολογία κάτω από 10 κυμαίνεται από 27,58% έως 34,99%. Στο 4ο Πεδίο, η αντίστοιχη αναλογία φτάνει από 70,04% έως 73,56%, υπερδιπλάσια δηλαδή. Οι αριστούχοι στα Μαθηματικά της 2ης Κατηγορίας είναι πενταπλάσιοι από αυτούς του 4ου Πεδίου. Αυτή η έλλειψη επιτυχίας δείχνει ότι τα θέματα ήταν πολύ δύσκολα για τους υποψηφίους.
Αν εξετάσουμε και τις επιδόσεις στη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, το δεύτερο κοινό μάθημα. Στο 2ο Πεδίο, το ποσοστό των υποψηφίων με βαθμολογία κάτω από 10 ήταν από 4,84% έως 8,70%, ενώ στο 4ο Πεδίο κυμάνθηκε από 20,55% έως 26,49%. Σημαντικά περισσότερα άτομα του 4ου Πεδίου έγραψαν κάτω από 10, ενώ οι αριστούχοι του 2ου Πεδίου ήταν πενταπλάσιοι από αυτούς του 4ου.
Οι μεγάλες διαφορές στις επιδόσεις στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα υποδεικνύουν ότι υπάρχει ιδιαιτερότητα στο επίπεδο των υποψηφίων στα δύο Πεδία. Σε άλλα μαθήματα, που η ύλη και τα θέματα δεν είναι κοινά, οι επιδόσεις είναι κοντά. Αυτό συνέβη διότι η Πληροφορική και η Οικονομία είναι πιο προσιτές, σε αντίθεση με τη Φυσική και τη Χημεία που απαιτούν πιο προηγμένες γνώσεις.
Στα 57 κοινά Τμήματα με 10.829 εισακτέους, οι 9.746 προέρχονται από το Γενικό Λύκειο. Εκεί οι υποψήφιοι του 4ου Πεδίου διαγωνίζονται με τους του 2ου. Το πλεονέκτημα του 4ου είναι εντυπωσιακό, καθώς τα μαθήματα τα οποία αξιολογούνται είναι συγκρίσιμα, παρόλο που οι υποψήφιοι του 4ου είναι σε χαμηλότερο επίπεδο σε μέσο όρο. Επίσης, από του χρόνου θα προστεθούν και οι Στρατιωτικές σχολές στις κοινές σχολές.
Η συνειδητοποίηση αυτού του πλεονεκτήματος έχει προκαλέσει αύξηση των υποψηφίων του 4ου Πεδίου, οι οποίοι πια είναι διπλάσιοι από εκείνους του 2ου. Πώς θα επηρεάσει η διαφοροποίηση της ύλης και των θεμάτων; Αν οι υποψήφιοι του 4ου έχουν ευκολότερα θέματα, η σύγκριση των επιδόσεων θα είναι άδικη για τους υποψηφίους του 2ου, οδηγώντας τους τελευταίους μακριά από τις σχολές τους.
Το γελοίο γεγονός που παρατηρείται στις κοινές σχολές θα γίνει πιο έντονο. Υποψήφιοι θα εξετάζονται σε διαφορετικά θέματα που δεν θα είναι συγκρίσιμα. Έτσι, θα έχουμε ουσιαστικά δύο εκδόσεις του ίδιου μαθήματος, μία κανονική και μία πιο εύκολη, γεγονός που είναι εντελώς απαράδεκτο. Αντί να δίνεται λύση, προστίθεται ένα νέο πρόβλημα.
Η κατάσταση αυτή οφείλεται σε συνεχείς «μπαλώματα» ενός συστήματος που χρήζει ανασυγκρότησης. Η μόνη αξιόπιστη λύση είναι η δημιουργία ενός δίκαιου και αδιάβλητου συστήματος πρόσβασης στα Πανεπιστήμια. Αυτό είναι εφικτό, αν υπάρξει η διάθεση, κάτι που δυστυχώς φαίνεται να λείπει.