Με σταθερή πρόοδο και αξιοσημείωτη ανάπτυξη, η Ελλάδα καθορίζεται ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, συμβάλλοντας σημαντικά στην τουριστική της εικόνα και την εθνική οικονομία.
Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η Ελλάδα αναδεικνύεται σε κρίσιμο προορισμό της Ανατολικής Μεσογείου, καθώς το 2024 αναμένονται 1,86 εκατομμύρια επιβάτες από παγκόσμιες αγορές, συγκριτικά με 1,54 εκατομμύρια το 2023. Από αυτούς, 1,1 εκατομμύριο θα προέρχονται από την Ευρώπη, αυξημένοι από 966.000 το 2023.
Επιπλέον, η οικονομική συνιστώσα του κλάδου αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ για το 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 600 εκατομμύρια συγκριτικά με το 2022.
Το 2024, οι κρουαζιέρες κοντά στους τόπους κατοικίας των ταξιδιωτών παρέμειναν ελκυστικές, με τη Μεσόγειο να παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους Ευρωπαίους, ακολουθούμενη από την Καραϊβική και τη Βόρεια Ευρώπη.
Η Ευρώπη παραμένει κεντρική αγορά, με αύξηση 2,8% των Ευρωπαίων επιβατών κρουαζιέρας το 2024. Οι κορυφαίες πέντε ευρωπαϊκές αγορές είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.
Στο παγκόσμιο επίπεδο, ο κλάδος της κρουαζιέρας υποδέχθηκε 34,6 εκατομμύρια επιβάτες το 2024, με τις προβλέψεις να αναφέρουν 37,7 εκατομμύρια για το 2025.
Στρατηγική Θέση
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, σε πρόσφατη ομιλία του για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, τόνισε ότι η πρόοδος δεν εξαρτάται μόνο από γεωπολιτικούς λόγους, αλλά και από τη στρατηγική θέση της Ελλάδας και την ποιότητα του τουριστικού της προϊόντος.
Επισήμανε ότι «η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη χώρα-προορισμός στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με περισσότερες από 5.500 προσεγγίσεις πλοίων ετησίως» και ζήτησε τη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών για μια ομαλότερη διαχείριση των επισκεπτών.
Ωστόσο, εξέφρασε ανησυχία για την ενίσχυση της απόστασης ανάμεσα στην Ελλάδα και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, υπογραμμίζοντας ότι «ενώ ο τζίρος του κλάδου στην Ε.Ε. ξεπερνά τα 55 δισ. ευρώ, η Ελλάδα απολαμβάνει λιγότερο από 1 δισ. ετησίως. Αυτό αποδεικνύει ότι υστερούμε».
Νέες Τάσεις
Η κρουαζιέρα δεν αφορά πλέον μόνο τους παραδοσιακούς ταξιδιώτες. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας 2025 της CLIA, οι νέες γενιές επιβατών και οι καινοτόμες εμπειρίες καθιστούν την κρουαζιέρα έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς του τουρισμού.
Το 31% των επιβατών που ταξίδεψαν τα τελευταία δύο χρόνια συμμετείχαν σε κρουαζιέρα για πρώτη φορά.
Αυτό το ποσοστό αντικατοπτρίζει την ικανότητα του κλάδου να προσελκύει νέα κοινά και την αυξανόμενη δημοτικότητα της κρουαζιέρας ως προορισμό διακοπών.
Το 82% των ατόμων που έχουν ταξιδέψει με κρουαζιέρα δηλώνει ότι επιθυμεί να το επαναλάβει.
Οι Millennials και η Generation X είναι οι πιο ενθουσιώδεις υποστηρικτές, κινούνται από την ευκολία επίσκεψης πολλών προορισμών και τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει η κρουαζιέρα.
Σημαντική είναι επίσης η αυξημένη ζήτηση για πολυγενεακές διακοπές, με περίπου το 1/3 των επιβατών να ταξιδεύει μαζί με άτομα από διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, καθιστώντας την κρουαζιέρα ιδανική επιλογή για οικογένειες και παρέες.
Ενδεικτικά, το 25% των επιβατών πραγματοποιεί δύο ή περισσότερα ταξίδια ετησίως, με περίπου 11% να επιλέγει τρεις έως πέντε κρουαζιέρες κάθε χρόνο.
Το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς είναι οι κρουαζιέρες εξερεύνησης, που εστιάζουν σε λιγότερο τουριστικές και πιο εξειδικευμένες περιοχές. Το 2024, αυτή η κατηγορία παρουσίασε αύξηση 22% στους επιβάτες συγκριτικά με το 2023.
Επενδύσεις σε Εναλλακτικά Καύσιμα
Σύμφωνα με την έρευνα της CLIA, ο κλάδος της κρουαζιέρας στοχεύει σε βιώσιμες εναλλακτικές πηγές ενέργειας και επενδύει σε τεχνολογίες πρόωσης ικανές να χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών, όταν αυτά γίνουν διαθέσιμα σε μεγάλη κλίμακα.
Μέχρι το 2028, το 50% των νέων κρουαζιερόπλοιων θα είναι εξοπλισμένο με μηχανές που θα λειτουργούν με LNG/μεθανόλη, με δυνατότητα προσαρμογής σε bio- ή συνθετικό LNG με μικρές ή καθόλου τροποποιήσεις.